Hur bra koll har du på vanliga projektbegrepp?
Använd vår AI Astra för att ta fram ett snabbt quiz, du kan använda den här prompten nedan genom att kopiera och klistra in:
Ta fram ett quiz med fem frågor till mig utifrån det här blogginlägget: https://www.astrakan.se/projektbegrepp-ordlista-for-projektledare/ Syftet är att ta reda på om jag har koll på grundläggande projektbegrepp
Har du koll på begreppen? Testa dig själv med Astra
A
Acceptanskriterier Villkor som måste vara uppfyllda för att en leverans ska godkännas.
Aktiviteter Konkreta arbetsuppgifter som behöver utföras för att ett arbetspaket inom en WBS ska bli klart.
Agilt projekt Projekt som drivs med iterativa och flexibla arbetsmetoder.
Ansvarsmatris Tabell som visar vem som ansvarar för vad i projektet.
Arbetspaket En samling aktiviteter som tillsammans utgör en del av projektets leverans. Arbetspaket tar vi fram i arbetet med vår WBS.
Avgränsning Det som uttryckligen inte ingår i projektet. Kan ibland vara närliggande saker som omgivningen kan missuppfatta ingår i projektet.
Avslutsfas Projektets sista fas där leveranser utvärderas ännu en gång, tidigare utvärderingar sammanställs och dokumentation avslutas.
B
Backlog Lista över arbetsuppgifter som ska utföras inom en sprint/iteration, vanligt i agila projekt.
Beslutslogg Sammanställning av alla beslut som påverkar projektets tid, kostnad eller omfattning.
Beslutsunderlag Dokument som används som grund för att fatta beslut i projektet.
Beställare Person som ansvarar för effekten av projektet.
Brainstorming Kreativ metod för att generera idéer och lösningar.
Budget Ekonomisk plan för projektets resurser och kostnader.
Business Case Affärsmässigt beslutsunderlag, ofta använt för att starta ett projekt.
C
Change Control Board (CCB) Formell grupp som fattar beslut om ändringar i projektet.
Checklista Lista med punkter som ska genomföras och/eller kontrolleras.
D
Deadline Senaste tidpunkt då en aktivitet eller leverans ska vara klar.
Deliverable Engelsk term för leverans; konkret produkt, tjänst eller resultat.
E
Effektmål Det långsiktiga värde och effekt som projektet ska skapa för verksamheten. Svaret på varför projektet ska genomföras.
Effekthemtagning Processen för att realisera och mäta de effekter som projektet ska skapa.
Erfarenhetsåterföring Att samla och sprida lärdomar från projektet.
F
Facilitator Person som leder en workshop eller arbetsmöte.
Fasindelning Uppdelning av projektet i olika faser, t.ex. planering, genomförande, avslut.
Förstudie Inledande analys för att utreda förutsättningar och behov innan projektstart.
Förändringsledning Att leda och stödja individer och organisationer genom förändring.
Förväntanshantering Att tydliggöra och styra intressenters förväntningar på projektet.
G
Gantt-schema Visuell tidsplanering av projektets aktiviteter i diagramform.
Genomförandefas Fasen där projektets aktiviteter utförs och leveranser tas fram.
Genomförandemodell Beskriver hur en viss typ av projekt ska genomföras, t.ex. traditionellt, agilt eller hybrid.
Godkännande Formellt beslut att en leverans eller ett projekt är godkänt.
Grupputveckling Processen där projektgruppen formas och utvecklas till ett effektivt team.
H
Handlingsplan Detaljerad plan för hur specifika mål eller åtgärder ska genomföras.
Hybridprojekt Projekt som kombinerar traditionella och agila arbetssätt.
I
Intressent Person eller grupp som påverkar eller påverkas av projektet.
Intressentanalys Identifiering och analys av projektets intressenter och deras behov.
Intressenthantering Strategi och aktiviteter för att hantera intressenter under projektet.
Intressentmodell Visuell modell som visar relationer mellan projektet och dess intressenter.
IPMA International Project Management Association – internationell certifieringsorganisation för projektledare. I Sverige hanteras certifieringen av Svenskt Projektforum.
Iteration Upprepning av en process eller arbetscykel, vanligt i agila projekt.
K
Kärnintressent Intressent med avgörande inflytande över projektets beslut.
Kommunikationsplan Plan för hur, när och med vem projektet ska kommunicera under projektets gång.
Kommunikationsväg Kanal eller metod för att kommunicera med intressenter.
Kompetensplan Plan för att säkerställa att projektet och viktiga intressenter har rätt kompetens. Används framförallt som stöd i förändringsarbete.
Konsekvensanalys Bedömning av vilka effekter en förändring eller risk kan få.
Kostnad Ett av projekttriangelns hörn; avser de ekonomiska resurser som krävs för projektet.
Kravspecifikation Dokument som beskriver vilka krav som ställs på projektets leveranser.
Kvalitetssäkring Process för att säkerställa att projektets leveranser håller rätt kvalitet.
L
Lessons Learned Sammanställning av erfarenheter och lärdomar från projektet.
Leverans En konkret produkt, tjänst eller resultat som projektet ska leverera.
Leveransgodkännande Formellt beslut att en leverans är godkänd.
Lichtenbergmetoden Metod för att uppskatta tid eller kostnad genom att väga minsta, troligaste och högsta värde. Formeln är 1 gånger minsta värde, 3 gånger normvärde, 1 gånger maxvärde delat på 5.
M
Mall Fördefinierad struktur för dokument och verktyg
Mandat Det formella uppdrag och befogenheter som en roll har inom projektet.
Milstolpe Viktig händelse eller avstämningspunkt i projektets tidsplan.
Miniriskanalys En förenklad riskanalys med fokus på de mest kritiska riskerna.
Motivationsplan Plan för att skapa och upprätthålla motivation hos projektets intressenter och deltagare. Används framförallt som stöd för beteendeförändring i samband med förändringsarbete.
Målparametrar Specifika mått eller kriterier för att bedöma om projektmålen är uppfyllda.
Mötesprotokoll Dokumentation av vad som beslutats och diskuterats på projektmöten.
N
Nyckelresurs Person eller kompetens som är avgörande för projektets framgång.
Nyckeltal Mätetal som används för att följa upp projektets framdrift eller resultat.
O
Omfattning Allt som projektet ska leverera; ett av projekttriangelns hörn.
Omvärldsanalys Analys av faktorer utanför projektet som kan påverka dess genomförande.
P
Parallellplanering Att planera flera aktiviteter eller delprojekt samtidigt.
Planeringsfas Fasen där projektet planeras innan genomförandet startar.
Prioriteringsordning Rangordning av vad som är viktigast i projektet: tid, kostnad eller omfattning.
Produktägare Person med ansvar för att maximera värdet av projektets leveranser (vanlig i agila projekt).
Projektarkiv Samling av projektets dokumentation.
Projektavslut Fas där projektet avslutas och utvärderas.
Projektbeställare Operativ beställare utsedd av projektägaren. Ansvarar för projektbeställningen, effektmålen, effekten av projektet, prioriteringar och hanterar intressekonflikter.
Projektbeställning Dokument som definierar projektets syfte, mål, omfattning, resurser och prioriteringar.
Projektbudget Ekonomisk plan för projektets resurser och kostnader.
Projektdagbok Löpande dokumentation av viktiga händelser och beslut i projektet.
Projektfas En avgränsad del av projektets livscykel, t.ex. planering, genomförande, avslut.
Projektgrupp Gruppen av personer som arbetar i projektet.
Projektkommunikation All kommunikation som sker inom och utanför projektet.
Projektkontor (PMO, Project Management Office) Funktion som stödjer och styr projektverksamheten
Projektledare Person som leder och samordnar projektet
Projektledning Projektledaren tillsammans delprojektledare och ev. stab.”
Projektmall Fördefinierad struktur för dokument i projektet.
Projektmedlem Person som deltar i projektet och utför arbetsuppgifter.
Projektmodell Struktur och process för hur projekt ska bedrivas i en organisation.
Projektmål De konkreta mål som projektet ska uppnå och som bidrar till att effektmålen uppnås.
Projektorganisation Struktur över roller och ansvar i projektet. En projektorganisation är tillfällig och anpassad till vad projektet ska leverera.
Projektparameter En av de grundläggande faktorerna: tid, kostnad, omfattning.
Projektplan Dokument som beskriver hur projektet ska genomföras. Projektledaren är ansvarig för detta.
Projektplanering Processen att planera projektets aktiviteter, resurser och tid.
Projektportfölj Samling av fler, eller rentav alla, projekt inom en organisation.
Projektprioritering Bedömning av vilka projekt som är viktigast för organisationen.
Projektresurs Person, kompetens, material eller annat som krävs för att genomföra projektet.
Projektresultat Det som projektet faktiskt levererar.
Projektroller De olika funktioner och ansvar som finns i projektet.
Projektstart Inledande fas där projektet definieras och planeras.
Projektstatus Aktuellt läge för projektet i förhållande till plan.
Projektstyrning Processer och metoder för att styra projekt mot uppsatta mål.
Projektstyrningsmodell Modell för hur projekt ska styras och följas upp.
Projektteam Gruppen av personer som arbetar i projektet samma som projektgrupp.
Projekttriangeln Modell som visar sambandet och prioriteringen mellan Tid, Kostnad och Omfattning. Beslut inom projektet fattas relaterat prioriteringen av dessa parametrar.
Projektuppdrag Det uppdrag som projektet har fått av beställaren.
Projektuppföljning Kontinuerlig uppföljning av projektets framdrift mot plan.
Projektutvärdering Analys av hur väl projektet har uppnått sina mål.
Projektverktyg System eller mallar som används för att planera och följa upp projekt.
Projektägare En vanlig synonym är projektsponsor. Kan i vissa verksamheter ha samma betydelse som projektbeställare men är vanligen högsta chef för den avdelning som i första hand påverkas av projektet.
Protokoll Dokumentation av vad som beslutats och diskuterats på projektmöten.
Relaterade utbildningar
R
Rapportering Att regelbundet informera om projektets status och framdrift.
Referensgrupp Kan stötta olika delar av projektet som rådgivare men har inget mandat att fatta beslut
Resursplanering Planering av vilka resurser som behövs och när.
Riskanalys Systematisk identifiering och värdering av risker som kan påverka projektets mål.
Riskhantering Processen att hantera och minimera identifierade risker.
Riskvärde Bedömning av en risks sannolikhet multiplicerat med dess konsekvens.
S
Scope Creep Oplanerad utökning av projektets omfattning.
Sekundärintressent Intressent som påverkas i mindre grad av projektet.
Slutrapport Sammanfattande rapport som utvärderar projektets resultat och lärdomar.
SMARR Syfte, Mål, Arbetsgång, Roller, Regler – struktur för effektiva möten.
Stakeholder Engelsk term för intressent.
Statusrapport Regelbunden rapport som visar projektets aktuella läge och eventuella avvikelser.
Styrgrupp Grupp med mandat att fatta beslut och följa upp projektets framdrift.
T
Tidsplan Plan för när projektets olika delar ska genomföras.
TKI Tid, Kostnad, Omfattning – projekttriangelns hörn.
U
Uppföljning Kontroll av hur projektet fortskrider i förhållande till plan.
Utvärderingsmöte Möte där projektets resultat och lärdomar diskuteras.
V
Verksamhetsmål Övergripande mål för organisationen som projektet ska bidra till.
WBS (Work Breakdown Structure) Strukturerad nedbrytning av projektet i mindre delar för att tydliggöra omfattning och aktiviteter.
Workshop Arbetsmöte där deltagare gemensamt arbetar fram lösningar, t.ex. för riskanalys eller WBS.
Ä
Ändringshantering Process för att identifiera, analysera, besluta och dokumentera ändringar i projektets omfattning, tid eller kostnad.
Ändringslogg Sammanställning av alla ändringar som påverkar projektets parametrar.
Ö
Överlämning Att formellt lämna över projektets resultat till mottagare eller linjeverksamhet.