Lyckas med Lean? Tillämpa OBM
Lean, agila metoder och modeller för verksamhetsstyrning innehåller ofta bra verktyg för att leda och styra verksamheter. Men de saknar en viktig...
Omorganisera inte för kråkorna. Här kan du lära dig mer om hur du lyckas med förändringar och omorganisation.
Då har vi ett tips för dig – lär dig mer om förbättringsarbete med OBM <-Läs artikeln.
OBM, Organizational behavior management, handlar om vad som styr beteenden i en organisation. Om vi vill åstadkomma en förändring krävs det att vi ser över styrning och konsekvenssystem när vi omorganiserar. Belönar vi gamla vanor så hjälper det inte att ändra rollbeskrivningar, flytta personal eller att stå och vifta med armarna på möten.
Lean, agila metoder och modeller för verksamhetsstyrning innehåller ofta bra verktyg för att leda och styra verksamheter. Men de saknar en viktig...
Befinner du dig i en verksamhet med hjältar som ständigt står i beredskap att rycka ut? Eller har ni nedtecknade rutiner och arbetssätt som...
Att arbeta processorienterat har många fördelar, inte minst ur ett kundperspektiv. Men för att lyckas räcker det inte att prata flöden och rita fina...
En vision som ger verksamheten riktning och energi är ett kraftfullt verktyg för en verksamhet. Men den kan också riskera att bli en urvattnad...
Det finns en enorm kraft i att arbeta med sina processer. Onödiga arbetsuppgifter, dubbelarbete och flaskhalsar blir synliga och ger dig och din verksamhet...
Självledarskap är ett trendande begrepp. Men är det egentligen något nytt? Både ja och nej. Du leder dig själv varje dag du går till...
Att berätta retorikens historia är att berätta mänsklighetens historia. Allt sedan homo sapiens sapiens – den moderna, tänkande människan äntrade scenen för cirka 200 000...
Över hälften av alla projekt ute i verksamheten misslyckas med att nå kvalitetskrav och riskerar att inte få de varaktiga effekter som var syftet vid...
Förändringskurvan hjälper oss att förstå var i förändringsprocessen en medarbetare befinner sig och på vilket sätt vi bör kommunicera. Vid en förändring så går...
Ibland är en förändring helt nödvändig. Om ett företag faller på rankingen eller en organisation tappar goodwill. Om tidigare toppkunder trappar ner på kontakterna...