Pestel-analys
Pestel-analysen är till för att stötta omvärldsbevakning och hjälpa oss att fatta bättre strategiska beslut. Pestel-analysen fokuserar på omvärldsfaktorer som påverkar vår verksamhet och ser till att vi ligger steget före våra konkurrenter genom att dra nytta av ny teknologi, att vara väl förberedda på lagändringar och samhällsförändringar.
Föreläsning om Pestel-analys
Vad är en pestel-analys?
Pestel-analys är en akronym som står för politisk, ekonomisk, sociologisk, teknologisk, miljömässig och juridisk. Akronymen bygger på de engelska orden: political, economical, sociological, technological, environmental och legal.
Dessa ord ligger till grund för en omvärldsanalys där man arbetar med varje område för att identifiera de faktorer som påverkar den egna verksamheten.
Andra vanliga namn för pestel-analys är pestanalys och pestleanalys men etps, steeple, stepe har också förekommit.
Omvärldsanalysen i stort och pestel i synnerhet utvecklades av Francis Aguilar för att underlätta faktainsamling och beslutsfattande. Aguilar var verksam vid Harvard University och forskade inom strategisk planering, 1967 släppte han boken ”scanning the business environment” och gav liv till den ursprungliga akronymen etps (economical, technical, political, social) som sedan vidareutvecklats till pestel.
Pestel-Analys exempel inom olika områden
-
•
Politisk - political
Exempel: Regeringsskifte, krig, handelsembargon, nya avtal, EU-bidrag, Brexit, NATO-medlemskap
Bra frågor: Hur ser det politiska klimatet ut idag? Hur kan det komma att förändras? Hur stor är sannolikheten att det förändras? Vad kan stötta/hindra den egna verksamheten?
-
•
Ekonomisk - economical
Inflation, elpriser, arbetslöshet, kompetensbrist, avtalsförhandlingar, räntor
Hur påverkas produktionskostnaderna framöver? Hur förhåller sig våra kostnader till konkurrenternas?
-
•
Sociologisk - sociological
Förändrade normer, demografi, nya forskningsrön gällande hälsa, yrkesmässig status, distansarbete, levnadsvillkor
Vilka är våra viktigaste intressenter? Vad är viktigt för dessa intressenter? Hur ser köpkraften ut hos våra kunder? Vilka åldersgrupper riktar vi oss till?
-
•
Teknologisk - technological
Automatisering, innovation, möjligheten att hämta in stora mängder data, att hantera en stor mängd data, AI, träningskällor för AI, deep fakes
På vilket sätt kan ny teknologi stötta vår verksamhet? Hur kan tekniska lösningar ersätta annan kompetens? Hur använder sig andra av automatisering?
-
•
Miljömässig - environmental
Hållbarhet, produktionskedjor, bristvaror, tillverkningsplatser, klimatpåverkan
Vilka material ska vi använda i vår produktion framöver? Vilka krav ska vi ställa på leverantörer?
-
•
Juridik - legal
GDPR, regler gällande import/export, vilka källor som en AI får/kan använda sig av, nya lagar, krav för att få leverera varor och tjänster
Vilka lagar är på väg att ändras? Hur lever vi upp till lagkrav idag? Hur ska vi möta framtida lagkrav?