Förutsägbarhet i agila organisationer
8 dimensioner som kännetecknar en agil organisation
-
1
Kundnära
Det finns en tät koppling mellan verksamhet och IT. Man jobbar och planerar verksamheten tillsammans snarare än att kommunicera genom beställningar och kontrakt.
-
2
Förutsägbara
Agila organisationer har en jämn arbetsbelastning och en känd, mätbar, leveranshastighet.
-
3
Flödesorienterade
Håller nere mängden parallellt pågående arbete (work in progress) och gör teknikval och arkitektur som skapar bra förutsättningar för flöden. Att prioritera flödesoptimering framför resursoptimering.
-
4
Datadrivna
Beslutsfattande baserat på känd information. Etablerade processer och metoder ser till att både leverans och ledtid är mätbara.
-
5
Accepterar komplexitet
Bryter ner större objekt i mindre delar och prioriterar utifrån vad som skapar mest värde i närtid och den ”smärta” som undviks genom att jobbet blir gjort. Planeringshorisonten är kort men frekvent uppdaterad.
-
6
Distribuerat mandat
Agila organisationer präglas av korta beslutsvägar, mandat som fördelats ut i verksamheten och tillit till personalens förmåga att fatta beslut.
-
7
Teambaserade
Styrs utifrån teambaserade mål och belöningar istället för individuella.
-
8
Kultur och värdedrivna
Verksamheten präglas av nyfikenhet och öppenhet för omvärld och förändringar. Feedback är ett av verksamhetens viktigaste verktyg tillsammans med ständiga förbättringar.