ABC-modellen & Analys

Vårt beteende styrs av konsekvenser. Med hjälp av ABC-modellen, även kallat ABC-analys, kan vi analysera beteenden. Vad är det som får oss att känna igen situationen – vad triggar beteendet? Vad är konsekvensen som gör att vi gör som vi gör? ABC-modellen hjälper oss inte bara att förstå beteenden, utan är även ett viktigt verktyg när det gäller ledarskap. För vad händer om vi gör medarbetarenkäter eller initierar förändringar utan att det följs av konkreta åtgärder – konsekvenser? 

Vad är ABC-modellen?

ABC står för Aktiverare, Beteende och Konsekvens. Aktiveraren är det som triggar beteenden. När trafikljuset lyser rött (antecedent/aktiverare) så trycker vi på bromsen (beteende) och bilen stannar (konsekvens). På engelska: antecedent, behaviour, consequence. En annan svensk översättning är SBK – signal, beteende, konsekvens.

ABC modellen - exempel
Exempel på analys utifrån ABC-modellen

Vad är syftet med ABC-modellen?

I samband med förändringsarbete eller införandet av nya rutiner så hjälper ABC-modellen oss att styra med hjälp av konsekvenser. Det är konsekvenser som styr beteenden – inte information, beslut eller tjat. Även om verktyg som en kommunikationsplan är ett måste vid ett förändringsarbete så får vi inte glömma styrmedlen – konsekvenserna. Aktiveraren är en startsignal med det krävs konsekvenser för att en beteendeförändring ska bli hållbar över tid. Här kan du läsa mer om hur du lägger upp ett förbättringsarbete med fokus på beteenden och konsekvenser utifrån OBM

För att vi ska lära oss använda ett nytt system krävs det att vi investerar energi – jobbigt. Så varför ska vi då göra det om vi kan fortsätta som förut? Med hjälp av ABC-modellen kan vi titta på följderna av beteenden och underlätta för att nya rutiner ska följas. För att få till önskade beteenden kan vi sedan tillämpa olika strategier: bilen gör ett jobbigt ljud om du inte sätter på dig säkerhetsbältet – så du tar på dig bältet för att slippa obehaget av ”piiip-piiip-piiip-piiip”. Nu är ”slippa obehag” inte det mesta effektiva, eller etiska, sättet att styra beteenden – dessutom går det att komma runt pipljudet genom att klippa av bältet och sätta det i fästet – vilket förstås skett på vissa arbetsplatser där man hoppar in och ut mycket i fordonen.

Ett exempel på en mer motiverande konsekvens kan vara att du som säljare får chansen att testa ett nytt koncept om du bara hittar en första kund – så du ringer och bokar möten som aldrig förr. I det här fallet är personlig utveckling och att få skapa något förmodligen de största motivationsfaktorerna – betydligt bättre än att slippa obehag. Här kan du läsa mer om konsekvenser: Positiv förstärkning – öka viljan att prestera och belöningssystem på jobbet – en kvarleva från förr.

Utmaningar med ABC-analys

ABC-modellen är förrädiskt enkel i teorin, men kan vara svårare i praktiken. Ett exempel: Kommer ni aldrig igång med era möten i tid? Vad kan konsekvensen då vara som gör att mötet inte kommer igång?

  • Man hinner bli klar med andra uppgifter om man kommer sent till mötet
  • Det tråkiga mötet blir kortare
  • Man snosar sig till en femtonminuters sovmorgon istället för att dyka upp på mötet klockan 08.00 

Det kan finnas många positiva konsekvenser med att komma sent till möten. Att försöka kompensera dessa med att konfrontera den som kommer sent inför gruppen eller efter mötet är såklart en strategi – men frågan är om den löser problemet med mötet? Kanske ringer den och sjukanmäler sig dagen efter istället? Eller kommer till mötet och sitter tyst?

Kontentan är att vi behöver hitta starka positiva konsekvenser – om vi känner att vi bidrar till verksamhetens utveckling och får vara delaktiga med vår kompetens så är jag övertygad om att vi skulle vara väldigt noggranna med att komma i tid till möten.
Nu ska vi inte sänka oss i den avgrund som är den svenska möteskulturen. Att få bättre kvalitet i möten är ett helt annat blogginlägg, bibel, ja rentav samhällsinsats än det här – men om du är intresserad hittar du mer i artikelsamlingen om mötesteknik.

Poängen är i alla fall: det kan vara svårt att hitta de faktiska konsekvenserna och att som ledare hitta sätt att uppväga dem.

Vad händer om vi glömmer konsekvenserna?

Några hjälpsamma frågor när det gäller konsekvenserna i ABC-analysen

  • Ligger konsekvensen sent eller nära i tiden i förhållande till beteendet? Konsekvenser som ligger nära i tiden påverkar oss mer.
  • Följer konsekvensen alltid eller ibland? Konsekvenser som alltid inträffar är såklart starkare – det är därför vi behöver vara konsekventa.
  • Är konsekvensen positiv eller negativ?  Positiva är starkare än negativa. Dessutom finns det en risk med negativa konsekvenser att vi hittar andra sätt att slippa dem – som i exemplet med det avklippta säkerhetsbältet. Tänk på att konsekvenser kan upplevas väldigt olika av olika individer – här kan du läsa mer om motivation.

Mer om abcmodellen, beteendeförändring och utbildning

Vill du lära dig mer om beteendeförändring erbjuder Astrakan en OBMutbildning. Vi har också en materialsamling där du kan läsa mer om OBM. Här hittar du hela vårt utbud av ledarskapsutbildning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *