Vad är egentligen företagskultur?
Kultur uppfattas ofta som något abstrakt och svårt att ta på. På en arbetsplats kan man höra att saker “sitter i väggarna” eller “så här har vi alltid gjort”.
Det har formats av oskrivna regler som styr hur vi beter oss mot varandra och som gör att vi inte ifrågasätter en kultur som kanske inte alltid är framgångsrik för verksamheten. Kulturen spelar stor roll för affärer, konkurrenskraft och förändringsförmåga.
Svårt att kopiera en kultur
– Kulturen är hur vi gör saker, vilket också avgör hur snabbt vi når våra mål. Om kulturen inte är ett stöd för strategiarbetet är det svårt att nå dit vi vill, säger Maria Karlsson, ägare av företaget Leadership Matters och lärare på Astrakan.
Kulturen kan på så vis vara ett starkt konkurrensmedel – det är lättare att kopiera produkter och tjänster, men aldrig en kultur. Kulturen bärs upp av människorna i verksamheten och hur de beter sig mot varandra.
– Alla verksamheter har en kultur, men den är inte alltid medveten. Genom att jobba medvetet med kulturen kan du se till att öka förekomsten av de beteenden som gynnar verksamheten, förklarar Maria Karlsson.
Tre fallgropar i kulturförändring
-
1Att inte ge det den tid som krävs. Att förändra beteenden går långsamt, det kan ta upp till fyra år att få en kultur att sätta sig.
-
2Att inte inse att man själv är en del av kulturen. Alla påverkar kulturen, inte minst du som ledare. Se till att föregå med gott exempel och förstärk rätt beteenden hos andra.
-
3Att falla tillbaka till att prata om hur personen är istället för om hur någon gör i en viss situation. Det skapar större möjligheter till förändring.
Börja med att observera
Första steget för att jobba med företagskultur är alltså att skapa medvetenhet kring den – hur är det hos oss?
Det kan man göra genom att observera eller fråga medarbetarna. Hur beter man sig mot varandra? Vad händer när någon ber om hjälp? Finns det rutiner och arbetssätt som ingen vet varför man gör på ett visst sätt? Och vilka konsekvenser får era beteenden?
– Beteenden handlar inte om hur vi är som personer, utan om hur vi agerar i olika situationer. Här spelar konsekvenserna stor roll – vad som händer när vi bett oss. Vi tenderar att välja det som ger utdelning snabbt, säger Maria Karlsson.
Var uppmärksam på konsekvenserna
Inom OBM, Organizational Behavior Management, finns det konkreta verktyg för att förstå vad det är som styr våra beteenden och vad vi kan göra för att påverka dem.
En viktig del i metoden handlar om det som händer efter beteendet – vilka konsekvenser ett visst beteende får. Om konsekvensen ger omedelbar och önskvärd konsekvens, så fortsätter vi gärna med det – även om det i ett långsiktigt perspektiv får negativa effekter.
Att äta chips i tv-soffan är kortsiktig belönande, även om vi vet att vi på lång sikt mår bättre och lever längre om vi tar oss iväg på gymmet istället. På samma sätt agerar vi på jobbet. Vi gör hellre de snabba brandkårsutryckningarna som ger belöning direkt, än att lösa de mer grundläggande problemen.
OBM gör det möjligt att jobba med kulturen
OBM ger insikt om vad som påverkar våra beteenden och om vad som skapar förutsättningar för individer att bete sig på ett önskvärt sätt. Det kan användas för att förstärka det som gynnar era strategier. När vi blir mer medvetna om vad vi gör, och varför, blir det också möjligt att jobba med kulturen.