Utmaningar och kompetensbehov inför 2026

Här är en färsk sammanställning av över 600 enkätsvar om utmaningar och kompetensbehov från verksamhetsutvecklare, HR, projektledare och förändringsledare. Ta del av de fem vanligaste utmaningarna samt specifika smärtpunkter och utvecklingsmöjligheter för varje grupp. Vi har också samlat dokument och verktyg som du kan ladda hem med koppling till utmaningarna.

De fem största utmaningarna inför 2026

Hur har vi landat i dessa fem utmaningar? Totalt har vi sammanställt över 600 enkätsvar från personer verksamma som HR, projektledare, förändringsledare och verksamhetsuvtecklare. De har listat utmaningar verksamheten står inför samt kompetensbehov i fritextformat. Resultatet som presenteras här är både utifrån en manuell genomgång av samtliga svar samt en textanalys där vi använt AI för att gruppera svaren i kategorier och separera roller samt olika typer av verksamheter. Denna data har sedan verifierats manuellt.

Skillnader mellan målgrupper

Detaljer om de olika målgrupperna hittar du längre ner men kort kan man sammanfatta att de två främsta utmaningarna, otydlig riktning och resursbrist, ligger högt bland alla svarande grupper.

Utmaning tre motstånd och trög kultur och fyra kommunikation och delaktighet lyfts framförallt av HR och Förändringsledare. Utmaning nummer fem, kompetensförsörjning och digitalisering, lyfts i sin tur främst av verksamhetsutvecklare men även HR.

Offentlig sektor brottas särskilt med tröghet, stuprör och politisk styrning, medan näringslivet har större fokus på digitalisering, affärsnytta och snabb omställning.

1. Tydlighet och riktning – brist på gemensamma mål och prioriteringar

Den utmaning som återkommer mest av alla är bristen på tydliga mål, riktning och prioriteringar.

”De övergripande målen är för ’fluffiga’, så när de bryts ner på verksamhetsnivå blir de väldigt olika – olika verksamheter drar åt olika håll.” (Förändringsledare, region)

Många verksamheter, särskilt inom offentlig sektor, beskriver hur övergripande visioner inte bryts ner till konkreta mål på enhetsnivå. Det gör att det saknas samverkan och ibland drar organisationen åt så pass olika håll att de motverkar varandra vilket är en stor källa till frustration och motsättningar.

Det här är extra tydligt i stora organisationer där styrningen är komplex och där det saknas en gemensam förståelse för vad som är viktigast.

Kompetensbehov man ger uttryck för kopplat till detta handlar om strategisk kommunikation, målstyrning och förmågan att översätta visioner till konkreta handlingar på alla nivåer.

Utbildningstips hos Astrakan gällande mål och riktning

2. Resursbrist och tidspress – för många initiativ, för lite kapacitet

”Vi gör så mycket att inget blir gjort. För mycket stuprör.” (Verksamhetsutvecklare, statlig myndighet)

Nästan alla roller, från projektledare till HR-specialister, lyfter resursbrist och tidspress som ett stort hinder.

Många beskriver en vardag där det pågår för många förändringsinitiativ parallellt, vilket leder till splittrad uppmärksamhet och risk för utbrändhet. Särskilt inom offentlig sektor är det vanligt att resurserna inte räcker till för att genomföra alla beslutade förändringar.

Det finns också en frustration över att förändringsledning ofta kommer in för sent i processen, när tåget redan har gått. Kompetensbehovet här handlar om prioritering, portföljstyrning av projekt och förmågan att säga nej till initiativ som inte är tillräckligt förankrade eller resurssatta.

Utbildningstips för bättre resursanvändning

  • Effektiv förändringsledning – metodutbilning i förändring
  • Praktisk projektledning och Hybrid projektledning ger tillsammans verktyg för att bemöta beställare, säkerställa rätt förutsättningar för projekt, resurshantering och avgränsningar för projekt.
  • Verksamhetsutveckling med processer gäller er att kartlägga nuläge och titta på vad som krävs för att uppfylla målbilden. Med bättre koll på processer och resursanvändning blir det enklare att prioritera bort. Utbildningen gör också att man kan hitta slöseri och möjligheter att faktiskt frigöra resurser.

Ladda hem relaterade verktyg

Metodik och tips

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
  • Bocka för de dokument du vill ladda ner
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält är dolt när formuläret visas

                3. Motstånd och tröghet i kulturen

                Många svar pekar på att ledarskapet är avgörande för att lyckas med förändring, men att det ofta brister i mod, närvaro och konsekvens. Det finns en utbredd förändringströtthet, särskilt bland chefer och medarbetare i offentlig sektor, där många känner sig bakbundna av gamla strukturer och hierarkier.

                ”Ledningen tenderar att agera reaktivt snarare än proaktivt, och resurssätter inte för den förändring man säger sig vilja se.” (Projektledare, kommun)

                Motstånd mot förändring är vanligt, och det finns en kultur där det är svårt att få med sig alla på tåget. Kompetensbehovet handlar om coachande ledarskap, förändringskommunikation och att bygga psykologisk trygghet i teamen.

                Utbildningstips för att skapa engagemang och arbeta med kulturen

                • Certifierad Transformerande Ledare handlar om att skapa förutsättningar för förändring och utveckling i vardagen. Du får verktyg för att bygga upp den psykologiska tryggheten i din grupp och att väcka engagemang i visionen på din arbetsplats.
                • Utbildningarna Effektiv förändringsledning och Organizational Behaviour Management i kombination. Effektiv förändringsledning ger dig verktyg för att få med dig ledningen och att börja arbeta metodiskt med förändringar. Organizational Behaviour Management konkretiserar kulturfrågan till sådant ni gör i vardagen och gör att ni kan lättare kan hitta orsaker varför beteenden och förändringar uteblir samt möjliga åtgärder för att lyckas bättre.

                4. Kommunikation och delaktighet – svårt att nå ut och skapa engagemang

                ”Vi har allt ifrån fabriksarbetare, personer ute i skogen, till kontorsarbetare. Alla har inte datorer och det är tufft att nå ut med information till alla.” (HR, industriföretag)

                En annan central utmaning är att skapa engagemang och delaktighet i förändringsprocesser. Många beskriver svårigheter att nå ut med information till hela organisationen, särskilt i verksamheter med många olika yrkesroller och geografisk spridning. Det finns också en frustration över att kommunikation ofta blir för generell och inte anpassas till olika målgrupper.

                Kompetensbehovet här handlar om målgruppsanpassad kommunikation, facilitering och förmågan att skapa dialog snarare än envägskommunikation.

                Utbildningstips – Bli bättre på att hantera intressenter

                Intressenthantering och kommunikationsplaner ingår som central del av Effektiv Förändringsledning, Praktisk projektledning och Projektledarskap.

                Om du vill arbeta med information som resurs och kommunikationen i hela verksamheten är Informationsmodellering och begreppsanalys en guldgruva.

                5. Kompetensförsörjning och digitalisering – nya krav på lärande och anpassning

                Slutligen är kompetensförsörjning och digitalisering en växande utmaning. Många verksamheter har svårt att attrahera och behålla rätt kompetens, särskilt inom IT och förändringsledning. Den snabba teknikutvecklingen, inte minst inom AI, ställer nya krav på både ledare och medarbetare att ständigt lära nytt och anpassa sig.

                ”Snabb digital utveckling, frågor kopplat till det, tänker då främst på etiska/juridiska frågor kopplat till AI. Brist på kunskap kring förändringsledning.” (Kvalitetsutvecklare, kommun)

                Här behövs satsningar på kontinuerligt lärande, digital mognad och förmågan att snabbt omsätta ny kunskap i praktiken.

                Hastighet- och etiktips

                Utbildningen Accelererad förändring med AI ger verktyg för att snabbare komma igång med utvecklingsinitiativ. Verksamhetsstyrning behandlar även regler som går att använda både utifrån ett agerandeperspektiv när det gäller etik och styrning av AI.

                Resultat utifrån roller/funktioner

                1

                HR

                Vanligaste utmaningarna:

                1. Att skapa engagemang och motivation i hela organisationen i förhållande till mål.
                2. Kompetensförsörjning och svårighet att attrahera/behålla rätt personal.
                3. Förändringsmotstånd och låg förändringsbenägenhet i organisationen.
                4. Otydliga roller, ansvar och styrning.
                5. Brist på resurser (tid, pengar, personal).

                Vanligaste kompetensbehoven:

                1. Strategisk kompetensutveckling inom förändringsledning och HR-processer.
                2. Ledarskap och coachande förhållningssätt.
                3. Kommunikation och facilitering.
                4. Digitalisering och HR-analys (t.ex. systemstöd, AI för HR).
                5. Arbetsrätt och arbetsmiljö.

                Gemensamt:
                HR-rollerna brottas ofta med att skapa engagemang och förståelse för förändring, samt att få ledning och chefer att ta ansvar för kompetensutveckling och arbetsmiljö. Kompetensbehoven handlar om att kunna driva förändring, kommunicera effektivt och arbeta mer datadrivet.

                2

                Förändringsledare

                Vanligaste utmaningarna:

                1. Förändringsmotstånd och tröghet i organisationen.
                2. Otydliga mål, riktning och prioriteringar.
                3. Brist på resurser och tid för förändringsarbete.
                4. Att få med sig ledning och chefer i förändringsprocessen.
                5. Att skapa samsyn och samarbete över organisatoriska gränser.

                Vanligaste kompetensbehoven:

                1. Förändringsledning och transformation (metoder, verktyg, processer).
                2. Kommunikation och storytelling kring förändring.
                3. Facilitering av workshops och grupprocesser.
                4. Ledarskap i förändring (hur leda i osäkerhet).
                5. Mätning och uppföljning av förändringsarbete.

                Gemensamt:
                Personer med förändringsfokus behöver både struktur och mjuka färdigheter för att lyckas. De efterfrågar konkreta verktyg för att driva förändring, men också förmåga att kommunicera och skapa engagemang. Ofta är det svårt att få ledningen att prioritera och följa upp förändringsarbetet.

                3

                Projektledning

                Vanligaste utmaningarna:

                1. Otydliga roller och ansvar i projekt.
                2. Resursbrist och tidsbrist.
                3. Svårigheter att få till samarbete mellan olika avdelningar/funktioner.
                4. För många parallella projekt och initiativ.
                5. Att skapa struktur och tydliga processer.

                Vanligaste kompetensbehoven:

                1. Projektmetodik och processledning.
                2. Kommunikation och konflikthantering i projekt.
                3. Förändringsledning kopplat till projekt.
                4. Digitala verktyg och systemstöd för projektledning.
                5. Ledarskap i projekt (särskilt i matrisorganisationer).

                Gemensamt:
                Projektledare upplever ofta att de måste hantera otydlighet och brist på resurser. De behöver bli bättre på att skapa struktur, kommunicera och leda i komplexa miljöer. Kompetensutveckling handlar om både hårda och mjuka färdigheter.

                4

                Verksamhetsutvecklare

                Vanligaste utmaningarna:

                1. Otydliga mål och brist på gemensam riktning.
                2. Svårigheter att implementera nya arbetssätt och processer.
                3. Brist på resurser och tid för utvecklingsarbete.
                4. Att skapa samsyn och engagemang i hela organisationen.
                5. Att hantera komplexitet och förändringstakt.

                Vanligaste kompetensbehovem:

                1. Metoder och verktyg för verksamhetsutveckling.
                2. Processkartläggning och processledning.
                3. Förändringsledning kopplat till verksamhetsutveckling.
                4. Digitalisering och innovationsledning.
                5. Kommunikation och facilitering av utvecklingsarbete.

                Gemensamt:
                Verksamhetsutvecklare behöver både förstå och kunna hantera komplexitet, samt skapa engagemang och samsyn kring utvecklingsinitiativ. Kompetensutveckling handlar om att kunna driva och mäta utveckling, samt att arbeta tvärfunktionellt.

                Hjälp med utbildningsdesign och riktning?

                Vi hjälper din verksamhet kostnadsfritt med att tydliggöra riktningen. Boka en RKMM-workshop (Riktning, Kompetens, Möjlighet, Motivation) för att få en konkret plan som fångar upp de viktigaste frågorna inför utvecklingsinsatser.

                Här kan du boka ett samtal med våra rådgivare.

                Aaron Haglund

                Aaron Haglund

                Aaron jobbar på Astrakan och skriver bland annat om förändringsarbete.