Astrakans Hall of Fame: Marianne Janning och Clary Sundblad
Med en kombination av forskning och praktiskt utövande utvecklade Marianne Janning och Clary Sundblad en unik teknik för facilitering av workshops. De upptäckte dessutom...
Processtyrning tydliggör kopplingen mellan uppdrag, mål och aktiviteter – att det arbete vi lägger ner är mödan värt och skapar värde för kund. Fördelarna med att jobba kontinuerligt med processutveckling är många: effektivare produktion och användning av resurser, bättre beredskap för förändringar i omvärlden och förbättrad förutsägbarhet när det gäller kvalitet och den tid/kostnader som tas i anspråk när vi gör förändringar.
Astrakanmetoden är vår metod för att styra och utveckla processer. Metoden omfattar all form av verksamhetsutveckling men är mest känd som ett verktyg för processkartläggningar och det sätt den tydliggör värdeskapandet i varje processteg. Här kan du ladda ner ett informationsdokument om metoden.
Följande modeller är ett viktigt stöd i arbetet med processtyrning och verksamhetsutveckling
Ska vi ha kvar den här processen? Vad händer om vi tar bort den? Vilket problem löser den? Svaren på dessa frågor förklarar syftet med processen och varför det är viktigt att styra och vidareutveckla den. Kom ihåg: en process kan ha flera syften. Om ni fortsätter att ställa frågor kommer ni tillslut nå hela vägen fram till er affärsidé – på så sätt kan ni skapa en logisk kedja från processen till verksamhetens syfte.
Eller levererar den en massa annat? Se till att processen svarar mot sin huvuduppgift, att den hänger ihop och producerar det den ska om man följer processen.
Processer går på tvären genom organisationen och därför är det inte alltid en bra idé att låta linjechefer ta hand om dem. Se till att ha processägare som förstår in roll och kan överblicka processens påverkan på hela organisationen.
Se till att processen har tillgång till rätt resurser, vid rätt tillfälle och med rätt kvalitet. Följ processen genom varje steg och kolla att den har förutsättningar att fungera med hjälp av IT-stöd, kompetens, utrustning eller instruktioner.
Belöningsmekanismer måste uppmuntra människor att arbeta enligt processen. Om vi belönar andra beteenden så kommer inte processen att följas. En fara här är att linjemål och processmål kan hamna i konflikt med varandra – för att sådana problem inte ska uppstå kan vi behöva arbeta med hur vi formulerar målen redan på ledningsnivå för att det ska finnas en logisk kedja från organisationens syfte till det sätt som vi väljer att optimera processer på.
Med en kombination av forskning och praktiskt utövande utvecklade Marianne Janning och Clary Sundblad en unik teknik för facilitering av workshops. De upptäckte dessutom...
Efter sin avhandling om modellering, arbetet som statistiker på SCB och vistelsen på IBM:s tankesmedja i USA var det naturligt för Björn Nilsson att...
En av de stora vinsterna med OBM, Organizational behaviour Management, är att det ger oss ett nytt språk som gör oss tydligare i...
I alla verksamheter är nyttan med ett utvecklingsarbete avgörande för att rättfärdiga investeringen och uppnå verksamhetens mål. Christer Nellborn, expert inom verksamhetsutveckling och...
Kelly Odell berättar om gapanalys och ger tips på användbara verktyg. Se föreläsningen direkt nedan.
Processkartan är ett vanligt verktyg för att beskriva det som händer i en verksamhet. Rätt utformad hjälper den dig att navigera, synliggöra hinder och...
All verksamheter behöver jobba med sin kreativitet. Men hur gör man det utan att det känns krystat? Och hur kan vi bli mer kreativa...
Hybridmöten är här för att stanna. Men den formen av möten, när några är med på plats och andra är med digitalt, ställer också...
Basera beslut på fakta, fokusera på informationen och vässa din förmåga att se helheten i detaljerna. Då har du goda förutsättningar att lyckas med...
För att veta hur du ska ta dig dit du vill är det bra att först ta reda på var du är....