Frågor och svar – Astrakanmetoden, processer och förmågor
Här hittar du information om nyheter, en liten uppdatering gällande Astrakanmetodens färger samt svar på vanliga frågor. Måste man ha värdeobjekt? Hur hittar jag...
Processtyrning tydliggör kopplingen mellan uppdrag, mål och aktiviteter – att det arbete vi lägger ner är mödan värt och skapar värde för kund. Fördelarna med att jobba kontinuerligt med processutveckling är många: effektivare produktion och användning av resurser, bättre beredskap för förändringar i omvärlden och förbättrad förutsägbarhet när det gäller kvalitet och den tid/kostnader som tas i anspråk när vi gör förändringar.
Astrakanmetoden är vår metod för att styra och utveckla processer. Metoden omfattar all form av verksamhetsutveckling men är mest känd som ett verktyg för processkartläggningar och det sätt den tydliggör värdeskapandet i varje processteg. Här kan du ladda ner ett informationsdokument om metoden.
Följande modeller är ett viktigt stöd i arbetet med processtyrning och verksamhetsutveckling
Ska vi ha kvar den här processen? Vad händer om vi tar bort den? Vilket problem löser den? Svaren på dessa frågor förklarar syftet med processen och varför det är viktigt att styra och vidareutveckla den. Kom ihåg: en process kan ha flera syften. Om ni fortsätter att ställa frågor kommer ni tillslut nå hela vägen fram till er affärsidé – på så sätt kan ni skapa en logisk kedja från processen till verksamhetens syfte.
Eller levererar den en massa annat? Se till att processen svarar mot sin huvuduppgift, att den hänger ihop och producerar det den ska om man följer processen.
Processer går på tvären genom organisationen och därför är det inte alltid en bra idé att låta linjechefer ta hand om dem. Se till att ha processägare som förstår in roll och kan överblicka processens påverkan på hela organisationen.
Se till att processen har tillgång till rätt resurser, vid rätt tillfälle och med rätt kvalitet. Följ processen genom varje steg och kolla att den har förutsättningar att fungera med hjälp av IT-stöd, kompetens, utrustning eller instruktioner.
Belöningsmekanismer måste uppmuntra människor att arbeta enligt processen. Om vi belönar andra beteenden så kommer inte processen att följas. En fara här är att linjemål och processmål kan hamna i konflikt med varandra – för att sådana problem inte ska uppstå kan vi behöva arbeta med hur vi formulerar målen redan på ledningsnivå för att det ska finnas en logisk kedja från organisationens syfte till det sätt som vi väljer att optimera processer på.
Här hittar du information om nyheter, en liten uppdatering gällande Astrakanmetodens färger samt svar på vanliga frågor. Måste man ha värdeobjekt? Hur hittar jag...
Vilken kurs som ger mest nytta beror så klart på din roll, men vilken kurs ger mest nytta på flest sätt? Många av våra...
Att göra en SWOT-analys är ett effektivt sätt att få grepp om nuläget. Styrkan med SWOT är att man snabbt kan avgränsa och...
Christer Nellborn hade tänkt bli maskiningenjör. Men intresset för datorer tog honom på en annan bana och han hamnade mitt i den kreativa miljön...
Värdet av utbildning och förändring uppstår när vi faktiskt förändrar beteenden. Om du står inför en satsning på personalutveckling eller vill få stöd inför...
Hans Willars drömde om att bli mariningenjör, men livet ville något annat. Det är först nu när han tittar tillbaka på sin karriär som...
Nu släpper vi höstens kostnadsfria event! Ta del av tips från Sveriges främsta experter inom projektledning, förändringsledning och...
Med en kombination av forskning och praktiskt utövande utvecklade Marianne Janning och Clary Sundblad en unik teknik för facilitering av workshops. De upptäckte dessutom...
Efter sin avhandling om modellering, arbetet som statistiker på SCB och vistelsen på IBM:s tankesmedja i USA var det naturligt för Björn Nilsson att...
En av de stora vinsterna med OBM, Organizational behaviour Management, är att det ger oss ett nytt språk som gör oss tydligare i...