Knowing-Doing Gap – Om steget till att göra
Tänk om den största konkurrensfördelen inte är vår strategi utan förmågan att faktiskt utföra den? Boken The Knowing-Doing Gap avhandlar hinder och framgångsfaktorer för...
Här hittar du våra samlade artiklar om förbättringsarbete.
Studier visar på fyra komponenter som särskilt viktiga vid förbättringsarbete som ställer krav på beteendeförändring:
I större organisationer rekommenderar vi att skaffa sig kunskap om beteendefokuserat förbättringsarbete och OBM (organizational behaviour management). Även om huvudfokus i ett projekt är att utveckla ett nytt IT-system så ställer det krav på beteendeförändring i samband med att det ska implementeras. För att lyckas med förbättringar i verksamheten krävs därför förståelse för vad som styr beteende.
– Det är det vi gör, beteenden, som skapar resultat.
Många strukturerar sitt förbättringsarbete utifrån LEAN som bygger på beprövade principer kring kvalitet men med ett ökat engagemang från ledning och tydligare struktur kring arbetssätt och analys – tex. regressionsanalys och sambanden mellan variabler och utfall.
Andra fokuserar mer på lättrörlighet – agila arbetssätt. Dessa har mycket gemensamt med LEAN och omfattar egentligen alla arbetssätt som passar in på de agila värderingarna:
Till syvende och sist handlar förbättringsarbete inte om att välja en metod – utan att hitta arbetssätt som fungerar i er organisation. Metodinförandet i sig är inget självändamål utan kan snarare bli ett hinder på vägen mot en kultur där jakten på förbättringar både är självklar och stimulerande.
Tänk om den största konkurrensfördelen inte är vår strategi utan förmågan att faktiskt utföra den? Boken The Knowing-Doing Gap avhandlar hinder och framgångsfaktorer för...
Hur mycket av det ni beslutar blir faktiskt gjort? Många gånger fastnar vi i beslut och dokumentation istället för att göra. För att lyckas...
Fulpoddens premiäravsnitt handlar om vad förändring egentligen är, skillnader mellan förändring och utveckling samt framgångsfaktorer för komplex förändring. Allt inom en kontext för
Många verksamheter behöver ställa om. Kundresor går att använda både internt och externt för att få insikt om utmaningar, problem och behov du tidigare...
Låt oss prata klarspråk, de allra flesta av oss känner oss rätt vilsna när det gäller att lotsa våra verksamheter genom en kris av...
Basera beslut på fakta, fokusera på informationen och vässa din förmåga att se helheten i detaljerna. Då har du goda förutsättningar att lyckas med...
För att veta hur du ska ta dig dit du vill är det bra att först ta reda på var du är....
DevOps förenar agil utveckling och LEAN. Ständiga förbättringar genom fokus på flödet, ständiga feedbackloopar och en kultur som uppmuntrar experimenterande. Det är DevOps...
Den tekniska utvecklingen öppnar för nya möjligheter att skapa lösningar som vi tidigare bara kunde drömma om. Men produktutveckling handlar idag inte i första...
Vad är viktigt för att lyckas med DevOps-team? Gemensamma mål, samarbete och fokus på att leverera det allra bästa till kunden. Här hittar...