Skillnaden mellan att vara chef och projektledare
Här hittar du en miniföreläsning om skillnaden i ledarskap mellan chefer och projektledare. Samt en genomgång av hur projektledarskap mappas mot olika ledarstilar...
På vår blogg om projektledning delar vi med oss av verktyg och tips för att bli en bättre projektledare. Vi lägger särskilt fokus på projektmetodik och strategi. Letar du efter kompetensutveckling som projektledare hittar du våra projektledarutbildningar här.
Som projektledare krävs en bred kompetens: delvis behöver man projektmetodik för effektivt genomförande – men också strategisk kompetens för att säkerställa att resultatet blir det förväntade och att verksamheten/kunden får ut den önskade nyttan.
Ledarskapet i projekt är också annorlunda jämfört med en chefsroll; projektledaren delar ofta resurser med linjeorganisationen och det är inte alltid projektet är prio nummer ett för projektmedlemmarna. Samtidigt är uppgifter som delegerats ut ofta kritiska för att tidsplanen ska hålla. Personalresurserna leder ofta till förhandlingssituationer där man behöver finna smarta lösningar.
Projektgruppen är dessutom ofta sammansatt av personer som inte känner varandra sedan tidigare, att skapa en gemensam målbild och leda grupper genom olika utvecklingsfaser kan vara en utmaning för den oerfarna projektledaren.
Förenklat kan ett projekt beskrivas som: en temporär grupp som ska åstadkomma ett bestämt resultat på en viss tid till en viss kostnad. Traditionella, så kallade vattenfallsprojekt, delas ofta in i fem faser: planera, initiera, genomföra, kontrollera och avsluta projekt.
Här har vi samlat tips om grunderna i projektledning – du hittar användbara mallar, workshopupplägg och föreläsningar med certifierade projektledare och erfarna företagsledare.
Under åren har det vuxit fram flera projektledarcertifieringar för att säkerställa att projektledare kan hantera projekt på olika nivåer – ofta talar man då om projektets komplexitet. Parametrarna för hur komplext ett projekt anses vara avgörs bland annat projektets betydelse för kund, förutsägbarhet och förändringar.
Av de olika certifieringar som finns så förordar Astrakan IPMA (International Project Management Association) eftersom den examinerar inte bara erfarenhet och metodkompetens utan även ditt beteende som projektledare – ditt ledarskap. IPMA-certifiering är framförallt är utbredd i Europa medan PMI (Project Management Insitute) är störst i Nordamerika.
I Sverige administreras IPMA-certifiering av den ideella organisationen Svenskt Projektforum. Vill du läsa mer i detalj om kompetenskrav på projektledare så har de tagit fram ett häfte som kallas National Competence Baseline (tidigare Kompetens i projektledning) som ger kompetensriktlinjer för projekt-, program- och portföljledning i Sverige.
Här hittar du en miniföreläsning om skillnaden i ledarskap mellan chefer och projektledare. Samt en genomgång av hur projektledarskap mappas mot olika ledarstilar...
Vill du bli bättre på att hantera osäkerheterna i projekt? Här hittar du en enkel mall för riskanalys, tidsuppskattning, workshopupplägg och plan för riskhantering.
Hur skapar man en projektplan och vad ska den innehålla? Här går vi igenom användbara verktyg för praktisk projektledning med särskilt fokus på...
I ett projekt räcker det inte med att veta vad som ska göras. Helt avgörande för att lyckas är att man också har koll...
Enkelt, överblickbart och visuellt. Work Breakdown Structure, WBS, är ett smart sätt att skapa samsyn i ett projekt om vad som ska göras.
När reptilhjärnan slår till är det svårt att tänka logiskt. Då handlar det bara om överlevnad. Det är bra om vi möter en björn...
Hur skiljer sig ledarskap i projekt från att leda i en linjeorganisation? Och finns det någon skillnader i projektledares och linjechefers ledarstilar?
En bra start på samarbetet mellan projektledare och beställare är viktigt för att lyckas med projektledning. Här kan du läsa om hur du...
Traditionellt delas projektorganisationen in i två delar: styrande och utförande. Den styrande delen beslutar medan den utförande ansvarar för att besluten verkställs – att...
Som projektbeställare/-ägare ansvarar du för att projektet leder till de önskade effektmålen. Ibland skadas dessa av prioriteringar inom projektet för att hålla sig inom...