Företagskultur som konkurrensmedel
Företagskultur är ett konkurrensmedel – det avgör hur snabbt du kan nå målen i ditt strategiarbete. Men det är också en färskvara som du...
Här hittar du artiklar om företagsvärderingar och hur vi kan gå tillväga för att skapa en positv företagskultur.
Många rycker på axlarna åt företagsvärderingar, men faktum är att de är värdefulla – inte minst för att skapa en positiv företagskultur. ett ”Yes we can” istället för motstånd mot förändring och murbyggande.
För att företagsvärderingarna ska vara av värde behöver de bli konkreta – värdeord som ”lojal” kan till exempel tolkas väldigt olika. Är det att göra det som är bäst för chefen? För företaget? Eller för kunden? Eller att följa överenskommelser?
För att komma runt detta kan vi tillämpa OBM. Organizational behaviour management det har sin grund i KBT och hjälper oss att omsätta beslut såväl som värdeord till handling.
Här är vår OBM-utbildning – vill du läsa mer redan nu hittar du samlat material här: OBM.
Företagskultur är ett konkurrensmedel – det avgör hur snabbt du kan nå målen i ditt strategiarbete. Men det är också en färskvara som du...
Kulturen sitter inte i väggarna. Kulturen på arbetsplatsen är det vi gör varje dag. Hur vi talar till och med varandra – våra vanor...
Vad krävs för att lyckas med en större omställning av verksamheten och en förändring av företagskulturen? Transformativ förändring handlar om att lyckas med...
Goda ledare är konsekventa i ord och handling. Genom sitt agerande blir de en förebild för omgivningen både i vardagliga och krävande situationer. En...
Brukar du ge dig själv tid att sitta på en stol och dagdrömma? Om inte kanske det är dags att börja med det. Att...
Här hittar du en genomgång av hur du bygger ett förändringscase utifrån Kotters metodik såväl som grundläggande beteendevetenskapliga principer för att ni faktiskt ska...
Den mörka sidan av ledarskapet, som systematiskt och upprepat underminerar och suger energi, är ett långt större problem för verksamheters välmående än man tidigare...
Vi har en övertro på att informera. Som föräldrar, vänner eller i arbetslivet tror vi ofta att lösningen är mer prat, rentav tjat. När...
En vision som ger verksamheten riktning och energi är ett kraftfullt verktyg för en verksamhet. Men den kan också riskera att bli en urvattnad...
Det är lätt hänt att vi fuskar med vår vision. Att den reduceras till en slide i företagspresentationen eller en snygg formulering på hemsidan....