Business Case för förändring
När ska vi satsa på en förändring? Och vad är egentligen skillnaden mellan förändring och utveckling? Kelly Odell, författare till förändringshandboken, ger dig det...
Här kan du lära dig mer om Change Management. Vår blogg tar upp både kulturella och affärsmässiga frågor. Letar du efter kompetensutveckling har vi även kurser i Change Management.
Vår grundkurs i Change Management är Effektiv Förändringsledning – Metod, där får du ett tillvägagångssätt för att genomföra förändringar med speciellt fokus på kritiska moment. För dig som står inför större utmaningar eller är mer erfaren har vi vårt Certifieringsprogram för förändringsledare.
Change Management handlar om att åstadkomma förändring hos individer, organisationer och samhällen. Vid mindre förändringar rör det sig vanligen om en önskan att effektivare använda resurser, ofta talar vi om denna typ av förändringsarbete som projekt. Större förändringar som beror på att verksamheten tappar marknadsandelar eller negativ företagskultur är betydligt mer dramatiska. Dessa kan ta uppåt tio år att genomföra och även i de fall det kan tyckas uppenbart att det är nödvändigt att få till en förändring kan det vara svårt att skapa förståelse. Mer om detta kan du läsa i avsnittet: motstånd mot förändring.
Förändringsgurun nummer ett är John Kotter, författare till den bästsäljande förändringsbibeln ”Leading Change”. I boken definierar Kotter åtta steg för förändring som du kan läsa om på vår blogg.
När ska vi satsa på en förändring? Och vad är egentligen skillnaden mellan förändring och utveckling? Kelly Odell, författare till förändringshandboken, ger dig det...
Här hittar du en genomgång av hur du bygger ett förändringscase utifrån Kotters metodik såväl som grundläggande beteendevetenskapliga principer för att ni faktiskt ska...
Lean, agila metoder och modeller för verksamhetsstyrning innehåller ofta bra verktyg för att leda och styra verksamheter. Men de saknar en viktig...
Vad behöver ni för att bli högpresterande som organisation? Riktning, Kompetens, Möjlighet och Motivation är faktorerna som fäller avgörandet.
Befinner du dig i en verksamhet med hjältar som ständigt står i beredskap att rycka ut? Eller har ni nedtecknade rutiner och arbetssätt som...
Det är lätt att hitta fel, komma med idéer och att prata om vad vi ska göra. Möte. Möte. Lunchmöte. Fler möten. Och vad...
Det är lätt hänt att vi fuskar med vår vision. Att den reduceras till en slide i företagspresentationen eller en snygg formulering på hemsidan....
En studie “Change and Communication ROI Study” som genomförts under tio år och studerar sambandet mellan effektiv kommunikation, förändringsledning och lönsamhet tar även upp...
Har du hört den förut? “Sju av tio förändringar misslyckas” – i hur många powerpoints om förändring förekommer inte denna faktoid? Spridd av allt...
Hur tar vi itu med förändringsmotstånd? Kelly Odell tipsar om fem punkter som är viktiga att tänka på när det uppstår konflikter i samband...