Uthållighet i förändring

Även de förändringar där verksamheter gjort allting rätt backar ibland tillbaka till utgångsläget. Beteenden som vi kämpat för att ändra faller tillbaka i gamla vanor när uppmärksamheten riktas åt annat håll. Kelly Odell reflekterar kring vår uthållighet i förhållande till virushämmande åtgärder och hur vi gör för att hålla i och hålla ut i samband med förändringsledning.

Uthållighet i förändring

Vid skrivande stund sitter jag på en flygplats och väntar på att resa hem efter något så ovanligt som en fysisk utbildningsdag hos en av våra kunder. Runt omkring i väntsalen sitter folk med ansiktsmask och lite lagom avstånd till varandra. Det är oktober nu och för min del hade jag trott, eller åtminstone hoppats att pandemin skulle vara över nu, eller åtminstone i sina slutfaser.

Jag läst just en intervju med statsepidemiologen, Anders Tegnell där han säger att vi måste nog leva med COVID19 ett bra tag till. Han menar att vi kommer tillbaka till ett ”normalläge” om tidigast ett år (suck). Hans budskap till oss är i huvudsak oförändrad sen i början på pandemin; håll avstånd, tvätta händerna, undvik stora grupper mm. Nu menar han också att vi ska hoppa julbordet och inte ställa till med alltför stort julfirandet hemma och att mormor kanske bör delta digitalt.

Håll i och håll ut!

Men det har också smugit sig in ett annat budskap ”att vi ska hålla ut”. Den svenska strategin har redan från början varit att identifiera åtgärder som går att genomföra en längre tid. Att tvinga folk att låsa in sig i sina hem bedömdes inte vara hållbart längre än kanske 8-10 veckor och när vi till slut kommer ut är det risk för att sjukdomsspridningen tar fart igen. Och detta är precis vad vi har sett in många andra länder.

Men trots att vi har haft mer lindriga åtgärder än en del andra länder innebär det inte att även vi börjar tröttna på de åtgärder vi ar vidtagit. Och även vi har en andra våg även om den just nu verkar vara mycket lägre nivå än många andra.
Vi är ju trots allt människor och människor har en otrolig förmåga att leva i förnekelse och att rationalisera bort de mest obegripliga beteenden. Till och med under digerdöden gick folk på fest för att fira att de levde och när de kom hem började symptomen att dyka upp.
– Att gymnasie- och högskolestudenter till slut skulle bestämma sig för att skita i rekommendationerna och gå på fest är förutsägbart.

Tips 1# för ökad uthållighet i förändring - Visionen

Fortsätt att kommunicera visionen med förändringen. Visionen omfattar syftet med förändringen dvs. varför vi gör det. Vad är problemet vi vill lösa i nuläget och vad är det önskade läge som vi strävar efter. Visionen med förändringen är inte bara något vi pratar om i början på förändringsresan, vi måste hålla flaggan högt långt efter vi tror att vi har kommit i mål!

Hur gör vi för att hålla ut?

Men pandemin är ju långt ifrån över! Hur gör vi för att orka med att hålla i och hålla ut i åtminstone ett år till? Jag ska inte ge mig in i att bedöma riktigheten av de regler och rekommendationer som vi får från våra myndigheter. I sådana frågor är mina åsikter och uppfattningar inte bättre än någon annans. Däremot kan jag en hel del om hur man gör för att lyckas ”hålla i och hålla ut”

I min senaste bok Förändringshandboken beskriver jag hur en verksamhet har kanske gjort allt rätt. De har följt förändringsmetodologin till punkt och pricka, beskrivit nuläget och önskeläget på ett förträffligt sätt, identifierat och analyserat de olika intressenter som påverkas av förändringen, adresserat intressenternas behov av kompetensutveckling, motivation och kommunikation. Allt har gått som på räls och sedan faller de precis vid mållinjen. Varför?

Om att hålla i och hålla ut - från Förändringshandboken

När medarbetarna börjar vänja sig vid det nya arbetssättet har vi nått långt. Men vi har inte nått ända fram. När verksamheten till sist bekvämt sjunker in i det nya arbetssättet måste vi vara uppmärksamma. Människor kan falla tillbaka i gamla vanor (regrediera), speciellt om det uppstår problem eller någon slags kris. Här gäller det att vara beredd på snabba insatser för att hjälpa dem som behöver extra stöd.

Kelly Odell

Kelly Odell

Expert Förändring

Skillnad på förändringar och aktiviteter

Ett problem med att just hålla i och hålla ut när det gäller pandemin är att vi har betraktat det som något som går över. Vi har utgått ifrån att efter en tid kommer vi att kunna gå tillbaka till det ”normala”. Ungefär som om jag vill gå ner i vikt kan jag sätta ett mål att gå ner 10 kg, banta och motionera. Efter ett tag, kanske ett antal månader har jag uppnått mitt mål vikt och då slappnar jag av och kanske inte tränar så flitigt samtidigt som jag faktisk unnar mig lite mer god mat. I så fall tar det inte lång tid innan jag är tillbaka där jag var från början.

Att banta eller träna är i sig inte ”förändringar” – de är bara aktiviteter. De blir förändringar först när de blir nya normala beteenden. Inte något jag gör en viss tid utan något jag gör för all överskådlig framtid.

Utifrån detta resonemang skulle man kanske börja tänka på att vi kommer att jobba mycket mer på distans för gott, att vi kommer att socialt distansera oss ”forever”, att vi kommer att stanna hemma när vi är snuviga och han ansiktsmask på flyget, ja, för all överskådlig framtid. Det är kanske till och med så att det skulle vara enklare att följa rekommendationerna om vi började tänka i dessa banor.

Har din verksamhet det som krävs för att orka?

Test - Uthållighet i förändring

Källa: Cohen, D. (2005) "The Heart of Change - Field Guide." Harvard Business School press
1 
2 
3 
  • Håller ni ut?

    Sex påståenden som ger svar på om ni orkar driva förändringen till att bli en ny vardag och integrerad del av livet i verksamheten. Bedöm varje påstående på en sexgradig skala där 1=stämmer inte alls, 6=stämmer helt. Inspirationskälla The change readiness assessment från The Heart of Change - Field Guide av Dan S. Cohen

Tips 2# för ökad uthållighet

Fortsätt med uppföljning. Det kan ofta kännas löjligt att fortsätta uppföljningen långt efter att man själv tror att förändringen är över men det är supernödvändigt. Vi tror att vi har uppnått målet när alla medarbetare faktiskt arbetar på rätt sätt med det nya IT-systemet men hur ser det ut om 3-6 månader? När vi har firat framgång och vardagen inträffar med sin stress och plötsliga oväntade eller åtminstone ovanliga frågor är det lätt att medarbetarna återgår till det de känner sig trygg med, nämligen det gamla arbetssättet. Som i exemplet med viktminskning.

Lättare att få till förändring i kris

Det år också vanligt att det är lättare att etablera nu beteenden under extrema kriser. T.ex. har de flesta verksamheter arbetet med digitalisering på någon nivå i flera år men plötsligt händer det! Covid19 inträder och simsalabim hela landet börjar jobba på distans. På Astrakan har vi arbetet ganska medvetet med att utveckla och implementera en digitalstrategi under flera år med blandad framgång men nu går det nästa inte att sälja något annat än onlineutbildningar.

Tips 3# för uthållighet

Sätt inte igång nästa förändringsinitiativ för tidigt. När man tror att man har nått mållinjen eller i alla fall tror att man är nästan framme är det lätt att ledningen vänder blicken mot nya förändringar.

Vad händer när Covid19 äntligen är över?

Många experter och opinionsbildare menar att det aldrig mer kommer att vara som det var innan och det är fullt möjligt att de har rätt. Om jag däremot skulle våga kasta in min hatt med dessa experter skulle jag tro att sanning blir något mittemellan.  Jag håller med experterna om att digitalisering är här för att stanna. Vi kommer inte att åka flera timmar på tåg eller flygplan för en entimmes möte lika ofta som för men vi kommer inte att helt utesluta fysiska möten, inte än på ett bra tag i alla fall.

Så vad kan vi göra för att öka chanserna att vi håller i och håller ut med de rekommendationer som vi bör följa för att vinna kampen med Covid19? Likväl, vad kan vi göra för att fortsätta med de gynnsamma nya beteenden som kommer med tex digitalisering efter krisen. Eller för den delen hur gör vi för att hålla i och hålla ut i vilka förändringsinitiativ som helst? Hur gör vi för att inte bli som exemplet från min bok som jag berättade om innan, att vi lyckas hela vägen och faller på mållinjen?

Tips 4# för uthållighet

Kommunicera om effekterna av det nya beteendet/arbetssättet. Berätta om och beröm verksamheten för de faktiska effekter som förändringen redan har skapat. Minskade resekostnader, mindre sjukfrånvaro, ökade kundtillfredsställelse eller vad det än må vara. De ska vara mätbara och trovärdiga! Undvik vaga formuleringar som att det känns så mycket bättre eller att vi har säkert blivit så mycket mer kreativa och kommunikativa.

Kelly Odell

Kelly Odell

Kelly är lärare inom förändringsledning, här hittar du hela Astrakans utbud av ledarskapsutbildning.