Tips för teamledare
Forskning visar att kommunikationen inom grupper förändras över tid, i Sverige är den mest kända modellen IMGD som sammanställer flera olika grupputvecklingsmodeller till en. Gemensamt för att utveckla nya grupper och effektivt ledarskap är att det krävs ett fundament av tydliga mål och roller (transaktionellt ledarskap)- med det på plats kan vi gå vidare till mer avancerade aspekter av ledarskap (transformativt ledarskap), öka nivån av delaktighet inom gruppen och utforma arbetet på ett sådant sätt att individer upplever att de får utveckla sin kompetens, ta ansvar för viktiga uppgifter och vara en viktig del av gruppen (självbestämmandeteorin).
Först och främst behöver vi dock se till att det verkligen är ett team vi leder: att vi har ett gemensamt mål, att vi är beroende av varandra för att nå det målet och att vi regelbundet utvärderar vår arbetsprestation och samarbete. Konsekvenserna av att organisera sig som ett team utan att ha dessa faktorer på plats är dystra: försämrade sjuktal, fler begångna fel i arbetet med mera. Du kan läsa mer om detta i vår artikel ”Vad är ett team?”
Tips för nya grupper
- Se till att målen är tydliga: vad ska ni göra? Varför? När ska ni nå målen? Hur vet ni att ni är på väg?
- Ha alltid målen på agendan vid möten
- Sätt dags- och veckomål som ni följer upp med en after action review.
- Som ledare kan du i en ny grupp behöva ta ett stort ansvar för att fatta beslut och fördela uppgifter. Särskilt i Sverige vill vi ha en demokratisk arbetsplats men du kan behöva ge gruppen tid innan ni kan öka nivån av medbestämmande.
Test Teamledarskap - Kan du leda ett nytt team?
Redo att leda en ny grupp?
Utvärdera din förmåga att leda.