Så gör du det nya till det normala
I min bok, Förändringshandboken, som är också kursmaterial i mina utbildningar, beskrivs en 30-stegsmodell som klargör vad som behöver göras för att lyckas med den typen av transformationer som AI omfattar.
Jag får ofta frågan från människor som är duktiga på marknadsföring om det inte hade varit bättre att presentera en trestegsmetod, och från ett marknadsföringsperspektiv har de säkert rätt, men förändringsledning är helt enkelt för komplicerat att angripa med tre, fem eller till och med åtta steg. Boken lägger stor vikt vid att skapa balans mellan teori och praktik. Med hjälp av en 30-stegsmodell som beskrivs i boken kan du effektivt guida din organisation genom en AI-implementering som leder till långvarig förändring.
Genomgång av 30-stegsmodellen
Implementeringen tar längre tid än väntat
För att lyckas med att implementera AI är det avgörande att först förstå de mänskliga aspekterna av förändring. Teknologi kan förändra hur vi arbetar, men människor måste anpassa sig och acceptera dessa nya sätt att arbeta.
Ett tema som återkommer genom IT-utvecklingshistorien är att det tar lång tid att implementera nya system och nya teknologier. Vi kan ibland uppleva att det går väldigt fort, men det är ofta en illusion. Det tog 20-30 år för mobiltelefonen att bli ett vardagsverktyg. Jag minns en gammal chef som sade att det bara var en leksak. De första dynamiska internetsidorna kom i början av 90-talet, men det tog minst 10-15 år till innan det blev det allmänhjälpmedel det är idag. Kanske det vanligaste exemplet är när verksamheter har implementerat olika IT-verktyg som datasystem eller Office365, bara för att upptäcka att det tar lång tid för medarbetarna att arbeta med systemen som det var tänkt. Ibland blir det bara misslyckat, och utan att nämna någon specifikt finns det många exempel som har förekommit i media av misslyckade IT-satsningar som har kostat företagen eller skattebetalare många miljarder.
Så hur gör vi för att inte upprepa samma misstag när vi nu börjar arbeta med AI? Här kommer boken in i bilden, med fokus på att få människor att både kunna och vilja ändra sitt beteende mer permanent, i syfte att förverkliga en vision.
Ladda hem
Astrakans Förändringsguide
Förändringsledningens 30 steg uppdelat på fyra huvudfaser
Modellen över förändringsprocessen är uppdelad i fyra huvudfaser – insikt, analys, planering och implementering. Varje fas har sin egen betydelse och sina specifika steg som bidrar till en framgångsrik förändring.
Insikt
Första steget är att skapa insikt om behovet av förändring. I denna fas är det viktigt att förstå varför AI-implementeringen är nödvändig och vilka fördelar den kan medföra.
Här skaffar man svar på vad och varför och börjar lägga grunden för kommunikation. Genom workshops och utbildningar kan du hjälpa medarbetarna att förstå den teknologiska avanceringen och dess potentiella påverkan på verksamheten.
Analys
Nästa fas är att analysera vem som berörs av nya arbetssätten och hur de påverkas. Hur kommer de sannolikt att reagera på kraven som ställs på dem och reflektera över hur vi ska göra om de inte ställer upp?
Planering
I planeringsfasen utvecklar du en konkret strategi för AI-implementeringen. Här arbetar vi med fyra planeringsverktyg: motivationsplan, kompetensplan, kommunikationsplan och den övergripande förändringsplanen. Kommunicera planen till alla berörda parter och säkerställ att det finns resurser och stöd för att genomföra förändringen.
Implementering
Den sista fasen är att implementera AI i verksamheten genom att följa de planer som skapades i planeringsfasen. Detta innebär att sätta planen i verket, följa upp och justera planerna löpande. 30-stegsmodellen är en agil eller iterativ modell vilket innebär att vi alltid följer planen men ändrar eller uppdaterar planerna så ofta vi behöver.
Praktiska tips för AI-implementering
-
•
Kommunikation
Håll en öppen och transparent kommunikation med medarbetarna genom hela processen.
-
•
Utbildning
Erbjud utbildning och support för att öka förståelsen och kompetensen inom AI.
-
•
Följa upp
Uppföljning är en ”superkraft”. Det som följs upp blir gjort. Är det inte värt att följa upp är det inte heller värt att göra.
-
•
Feedback
Samla in och beakta feedback från medarbetarna för att kontinuerligt förbättra processen.
-
•
Motivation
Skapa ett klimat för motivation där de som berörs av AI får bästa förutsättningar att lyckas genom delaktighet, tillhörighet och kompetensutveckling.
-
•
Anpassning
Var beredd att anpassa planen utifrån verksamhetens behov och medarbetarnas respons.
Skapa en kultur av innovation och utveckling
Med Förändringshandboken och den 30-stegsmodell som beskrivs i boken kan du leda din organisation genom en framgångsrik AI-implementering. Genom att kombinera teori och praktik, och fokusera på de mänskliga aspekterna av förändring, kan du göra det nya till det normala och skapa en kultur av innovation och utveckling.