Toxiska arbetsmiljöer

Finns det hopp i verksamheter med destruktiva och korrupta ledare? Kelly Odell, författare till mänskligt ledarskap, svarar på en läsarfråga.

Att lyckas i toxiska arbetsmiljöer

Jag fick en fråga från någon som läser min bok ”Mänskligt ledarskap” både var sorglig och intressant. Här är en anonymiserad sammanfattning av frågan:

Jag reflekterar över en specifik del i din bok *Mänskligt ledarskap*. Du skriver att du tror att människor vinner i längden. Men tror du verkligen det? Jag har svårt att se hur det skulle kunna ske i min nuvarande organisation. Här finns så mycket politik, destruktiva maktstrukturer och en svag och korrupt ledning att det känns osannolikt att förändring eller uppskattning av individer skulle ske inom överskådlig tid.

Här följer mitt svar:

Jag vet av egen erfarenhet hur jobbigt det kan vara att arbeta i miljöer präglade av politik, destruktiva maktstrukturer och bristfälligt och/eller korrupt ledarskap. Men jag vet också att över tid leder dessa miljöer till misslyckanden som kan spåras till flera samverkande faktorer. Problemet som du antyder i din fråga är att det kan ta tid. Såhär skriver jag i boken:

”Alla verksamheter som inte uppnår goda resultat är dömda. För att överleva måste man leverera något av värde till kunder och intressenter, oavsett vad man producerar eller vilken inriktning man har. Oavsett om det är till aktieägare, patienter, studenter eller skattebetalare kommer verksamheter som inte levererar att dö ut eller ersättas av en mer effektiv lösning.”

Jag brukar säga på mina föreläsningar: ”Om du arbetar någonstans där det interna politiska spelet är viktigare än det värde verksamheten existerar för att skapa, kanske det är bättre att söka sig till en annan arbetsplats.” Om du känner att du varken kan eller vill bidra till att förändra verksamheten, kan ett beslut att lämna den också bli en del av förändringen. När en verksamhet har allt svårare att rekrytera och behålla kompetenta medarbetare kommer behovet av förändring att bli uppenbart, eller så går verksamheten helt enkelt under.”

Att lyckas i toxiska arbetsmiljöer kräver en förståelse för varför sådana miljöer tenderar att implodera över tid. Genom att analysera och belysa de faktorer som driver destruktiva organisationer mot deras fall kan man inte bara navigera i dessa utmanande situationer, utan också få en tydligare bild av när det är dags att söka nya möjligheter.

Här är några av de vanligaste problemen som leder till stagnation och nedgång i organisationer:

1

Avsaknad av psykologisk trygghet

När medarbetare inte vågar dela idéer, ifrågasätta beslut eller lyfta problem utan rädsla för negativa konsekvenser, bromsas både kreativitet och lärande. Innovationen uteblir medan fel och misstag som inte åtgärdas i tid blir både kostsamma och upprepas.

2

Blockerat informationsflöde

I politiska organisationer hålls viktig information ofta tillbaka för att skydda egna intressen. Detta skapar en miljö där beslut baseras på ofullständig eller felaktig data. Denna felaktiga bild av verkligheten motverkar förändring genom att sopa saker under mattan vilket döljer behovet av förändring eller genom att styra riktningen av förändringar åt fel håll.

3

Motivationsbrist hos medarbetarna

När medarbetare inte känner sig sedda eller uppskattade, minskar deras engagemang. Istället för att sträva efter hög kvalitet blir fokus bara att få jobbet gjort, vilket sänker produktiviteten.

4

Otydligt ledarskap och brist på ansvarstagande

Svagt ledarskap innebär att beslutsfattande skjuts upp eller delegeras utan tydlighet. Detta skapar förvirring, ineffektivitet och frustration som påverkar hela organisationen negativt och minskar innovation och produktivitet.

5

Korruption och favorisering

När beslut tas baserat egna intressen eller på lojalitet snarare än kompetens undergrävs tilliten och produktiviteten i organisationen. Talanger väljer att lämna, och kulturen blir fokuserad på att “spela spelet” istället för att leverera värde.

6

Erosion av förtroende

Med tiden tappar både medarbetare och externa intressenter som kunder, partners, skattebetalare eller investerare tilltron till organisationen. Detta kan resultera i hög personalomsättning, förlorad kundlojalitet och i värsta fall ett totalt sammanbrott.

Förändring blottlägger dåligt ledarskap

Mitt arbete med förändringsledning gör mig ännu mer uppmärksam på toxiskt ledarskap. Det är få situationer i verksamheten där toxiskt ledarskap blir så tydligt och skapar mer skada än i förändring.

Om verksamheten ändå har hyfsat fungerande processer och affärsmodeller är toxisk ledarskap fortfarande ett stort problem men ofta kan medarbetare hitta ”work-arounds” eller informella sätt att få jobbet gjort utan att ha så mycket att göra med chefen. Men i förändring blir chefens roll avgörande då förändring kräver bra och tydligt ledarskap som visar vägen, kommunicerar, prioritera resurser och hanterar motstånd på ett sätt som hjälper de som berörs av förändringen. Att få människor att visa engagemang istället för att få de att gräva ner sig i skyttegravar eller att helt enkelt lämna verksamheten. Toxisk ledarskap bidrar till en ond cirkel av ineffektivitet, låg tillit och minskad produktivitet som gör det i princip omöjligt att lyckas med komplexa initiativ som förändring.

På Astrakan utgör förståelsen av dessa utmaningar en central del av våra utbildningar i förändringsledning. Kurserna fokuserar på att utveckla verktyg och strategier för att hantera dessa hinder genom att främja tydligare kommunikation, stärkt ledarskap och en kultur av öppenhet och ansvarstagande. Deltagarna lär sig att identifiera och adressera organisatoriska problem, stärka medarbetarnas engagemang och bygga hållbara förtroenden – alla nyckelkompetenser för att framgångsrikt navigera och leda förändring.

Ladda hem

Astrakans Förändringsguide

  • Bocka för de dokument du vill ladda ner
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

                Kelly Odell

                Kelly Odell

                Kelly är författare till Förändringshandboken och Mänskligt ledarskap. Han ansvarar även för Astrakans Certifiering i förändringsledning.