När ska vi göra en SWOT analys?
När vi står inför nya utmaningar och förändringar är en SWOT analys användbar men vi kan även använda den för att fräscha upp vår bild av verksamheten och göra en nulägesanalys. SWOT fungerar som en granskning av verksamheten och hur den kan påverkas av omvärlden.
SWOT Analys
SWOT-analys eller SWOT Analys?
Särskrivningen SWOT Analys är den vanligaste även om den gör ont att använda. Vi har i artikeln valt att gå med det begrepp de flesta använder.

SWOT-matrisen
SWOT – inre och yttre faktorer
Rubrikerna i SWOT är Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. Vanligen översatt till Styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Dessa rubriker kan delas in i inre och yttre faktorer. Inre faktorer är Styrkor och Svagheter som är direkt påverkbara för verksamheten. Yttre faktorer är möjligheter och hot som verksamheten inte kan kontrollera men som man behöver hålla koll på för att kunna dra fördel av möjligheter eller för att undvika hot.
Bakgrund till SWOT och upphovspersoner
SWOT utvecklades först under namnet SOFT-analysen vid universitetet Stanford. Projektet leddes av Alberth Humphrey och SOFT stod för Satisfactory, Opportunity, Fault, och Threat.
Efter ett semiarie I Zürich 1964 uppdaterade Max Urick och Johnny Orr modellen till SWOT och började sprida den i Storbritannien. Exakta upphovspersoner till SOFT och SWOT är oklart då SWOT-analysen som vi känner den idag skapats genom tillämpning och praktik över en väldig massa år. Humphrey som ledde projektet vid Stanford är dock den som oftast tillskrivs som upphovsperson till SWOT.
SWOT-matrisen och TOWS
Idag använder vi oftast SWOT som en matris med fyra rutor som i bildexemplet ovan, ursprunget till den matrisen är Heinz Weihrich som även tog fram TOWS-matrisen som en vidareutveckling man kan göra efter sin initiala SWOT-analys. Något förenklat kan man säga att SWOT ger en granskning av nuläget medan TOWS handlar om att generera strategier och lösningar.
Enkel SWOT-workshop i tre steg
-
1Var och en tar först ställning till rubrikerna i SWOT
-
2Gruppen går gemensamt igenom allas tankar ruta för ruta för att skapa en helhetsbild
-
3Resultatet diskuteras med fokus på vilka åtgärder man bör gå vidare med