Inspiration genererad!

Kika på resultatet nedan. Vill du hitta fler artiklar och filmklipp inom området kan du generera en ny artikel. Du kan även byta ämne

Generera en ny artikel Välj ett annat ämne

Fokus på jobbet – hantera störningsmoment

Semestern är slut och du har återhämtat dig efter stress. Du sitter i sadeln igen. Nu gäller fokus förstås för uppdragen är många och mailkorgen lika full som Tomtens julklappssäck i ett västerländskt land. Full alltså. Kanske är du också omgiven av kraftfulla, starka, ohyggliga störningar. Ofta frivilliga sådana. Men ändå, störningar. Så hur desarmerar du dessa Weapons of Mass Distraction och blir fri från störningar på jobbet?

Störningar på jobbet

Det plingar i mobilen från Facebook, Instagram, Snapchat och Omni. På jobbet förstås LinkedIn och Twitter – det kan vara viktigt. Det kommer upp notiser nere till höger på din datorskärm med möteskallelser, nya fräsiga mail och snabbmeddelanden via Teams, Skype och lokala varianter. Glöm nu inte att läsa Aftonbladet (eller valfri nyhetsmedia), kanske kolla klipp på Youtube och…till det knackar det på din dörr – vet du hur skrivaren ska stå för att få häftning?

Fokus hörde jag? Och bilen går bra?

Vi har en hjärna som är formad av årtusenden av evolution, från det att vi klättrade ned från träden till att vi blev homosapiens sapiens för cirka 200 000 år sedan. Det är alltså samma hårdvara och kopplingar som våra förfäder på både stenåldern och savannen använde. I jämförelse så skickades det första e-postmeddelandet mellan regeringschefer 1994 då Carl Bildt skrev till USA:s president Bill Clinton. Facebook grundades 2004. Den första Iphonen såg dagens ljus 2007. Instagram släpptes till IOS och Andriod 2010.

Fokus på jobbet

Miniföreläsning

Fokus på jobbet en bristvara

Vår hjärna är fantastisk men inte anpassad till att kunna hantera så värst många uppgifter på en gång. Kommer du ihåg hur det gick för Alfons Åbergs pappa? Han skulle redan på 80-talet, endast, försöka städa, packa i varor från affären och tvätta. Det gick så där. Glassen hamnade i garderoben och kalsongerna i frysboxen.

En mängd forskning pekar på att fokus i arbetslivet blir mer och mer en bristvara. Vi arbetar oftare i öppna kontorslandskap eller aktivitetsbaserade arbetsplatser, vi omger oss med information och distraktion som både kan vara värdefull och underhållande. Samtidigt riskerar den omedelbara tillgången till neuropsykologiska belöningar i form av dopaminpåslag att störa ditt fokus när du förväntansfullt kollar vilka som gillat ditt senaste inlägg på sociala media, belönande spel (på jobbet?) och uppgifts-avklarande i form av att svara på ett mail. Till det här kanske du även behöver jonglera hämtning av barn, planerande av 40-årskalas, boka de där tågbiljetterna och annat som du också måste göra.

Till detta så tar det hjärnan någonstans mellan 20–30 minuter att återfå det fokus som du, eventuellt, hade innan störningen. Det riskerar att krascha hela din arbetsdag om du ska arbeta fokuserat. Till detta risker du att tömma även dig själv på både energi och förmåga att minnas vad du håller på med.

Gör gärna vårt test om multitasking och inspiration för att se hur bra hjärnan processar flera uppgifter på en gång. Caroline Lornudd, postdoktor Medical Management (vid KI) med inriktning mot ledarskap, samt psykolog och lärare hos oss i OBM, berättar mer om fokus och pomodoro-tekniken i klippet.

Utöver det här finns det en uppsjö av tips på beteendeförändringar för fullt fokus. Som fungerar. Även om det kan verka radikalt.

6 snabba tips på hur du kan arbeta mer fokuserat

  • 1

    Sätt regler för när du läser mail

    En undersökning visar att den vanligaste svarstiden, alltså från det att du får ett mail till dess att du sänder ett svar, är två minuter. Det är 120 sekunder! Hur går det med fokusarbetet om du får 40 mail under en dag?
    Ställ istället in ett autosvar, exempelvis:

    ”Tack för ditt finfint författade mail. Jag läser mail 2 gånger om dagen, klockan 11.00 och klockan 16.00 och svarar därefter. Om du har brådis – ring mig.”

    Se också till att stänga av notiserna för mail och håll dig till detta. Du kommer att få mycket gjort bara genom att veta att du kommer att svara. Bara inte omedelbart.

     

  • 2

    Ta en paus

    Ta en paus, varje timme. Gör något annat än det du just gjorde. Öppna fönstret, ta ett djupt andetag.

    Gör 10 knäböj och 10 armhävningar. Blodcirkulationen i hjärnan ökar. Det är bra, både för minnet, koncentrationen och kreativiteten menar Anders Hansen, läkare och psykiatriker, i Hjärnstark.
    Kanske med några kollegor?

    Hämta härligt kaffe: Koffein gynnar alla typer av prestation (The effect of Caffeine on working memory…) och är bra för dina armhävningar (J Grgic et al – metastudie)
    Bara en liten kopp…

    Ät en banan: En frukt kan bidra till förbättrat humör och stimulera minnet. Bra för ditt fokus med andra ord.

  • 3

    Stäng dörren

    Stäng dörren om du har möjlighet. Stäng dörren och sätt upp en lapp ”Jag jobbar fokuserat under de närmaste [skriv din tid]. Det visar också att du kan prioritera och faktiskt gör det du sagt att du ska (Träna dig i beteenden). Om du arbetar i öppet landskap, tänd en ”busylight”, lampan som stoppar störande kollegor. Eller sätt upp en röd lapp. Rött betyder, som i trafiken, stopp. Grönt – kör.

    Kom ihåg att öppna för dina kollegor när du är klar, det är trevligt.

  • 4

    Flytta telefonen

    Det finns en oändlig ocean av fantastiska distraktioner och dopaminboostare i din telefon. De kommer dock inte att hjälpa dig att fokusera. Lägg undan telefonen, gärna utom synhåll. Kanske i en låda?

  • 5

    Inga notiser

    Stäng av dina notiser. Alla notiser. Stäng av dem helt under den tid som du vill kunna arbeta ostört. Både på telefonen och skärmen. Vet du inte hur? Läs här (länk till Office-support).

  • 6

    Tom hemskärm

    Rensa telefonens hemskärm. Lägg alla lockande, pockande appar på en ny sida. Du kan då, fortfarande med risk för pillande, använda telefonen om du behöver ringa, utan att se alla röda aviseringar som lovar dopaminpåslag.

Fler tips för ökat fokus

Det här kommer inte göra att du klarar av hela hösten utan besvär. Däremot ökar det sannolikheten att du kommer att kunna arbeta mer fokuserat under utvalda delar av dagen. Det är bra. Prova också att säga nej till fler personer och uppgifter. Världen går inte under och du kommer att klara av dina uppgifter snabbare. Ska du säga ja är det ett, ytterligare, åtagande som riskerar att störa ditt fokus.

Vill du ha mer tips på hur du, eller ni, om ni är flera om som behöver mer fokus och beteendeförändringar, ta en titt på vårt digitala verktyg BBL – beteendebaserat ledarskap. Det är grundat på gedigen forskning. Inte färger. Det är bra.

Nu – fullt fokus!

Benny Persson

Benny Persson

Benny är Astrakan och skriver om retorik och neuroledarskap