Vad är en bra strategi?

Vad är egentligen en bra strategi? Det beror så klart på vad man menar med ordet strategi. Är det en plan eller det ni faktiskt gör? Ligger strategin i tanken eller utförandet? Kanske både och.

Har vi en bra strategi?

Om vi utgår från er intention så är svaret med stor sannolikhet ja! Managementklassikern “The Knowing Doing Gap: How Smart Companies Turn Knowledge into Action” från 1999 tar upp problematiken med att veta vad man bör göra och gapet till att faktiskt göra det. Företagsledningar beställer dyra rapporter om och om igen som kommer fram till samma sak, men handlingen och förändringen uteblir.
– Ett mönster som inte ändrats de senaste tjugo åren.

På pappret är ofta strategin utmärkt, men problemet är att den aldrig implementeras. Det man kan fundera på är om strategin är vår intention eller det vi faktiskt gör. Simpelt exempel: Om vi som restaurangkedja vill minska matsvinnet men ändå lägger upp portioner som få kan äta upp och stora mängder råvaror slängs för att de blir dåliga, kan man då säga att vi faktiskt har en strategi för att minska matsvinnet? Nej, då blir strategin kafkaesk och uppenbart absurd. En pappersprodukt som i bästa fall se bra ut på hemsidan och som i sämsta fall underminerar ledarskapet.

Kort om strategi

Med Kelly Odell

Vad kan vi göra annorlunda i planeringsfasen?

Men om strategin oftast är bra, varför ska vi inte sätta igång och bara göra? För att risken ändå är stor att ingenting blir gjort. Genom systemtänkande och att under planeringen ta hänsyn till helheten kan vi identifiera problem och möjligheter tidigt i förändringsprocessen. Vi behöver se till så att alla delar av verksamheten stöttar varandra och att förändringen inte leder till intressekonflikter. Att de mål vi satt för verksamheten harmoniserar med förändringen. Att det finns en logik från verksamhetens syfte till de mål som är satta för förändringen. Med logiken på plats kan vi sedan börja titta på det som ska driva förändringen – motivationen.

Varför ska de som genomför förändringen engagera sig? Vilka beteenden ändras? Vilka resurser krävs för att kunna utföra önskade beteenden i termer av kompetens, tid, information och befogenheter?

Då har vi satt grunden för att kunna överbrygga gapet mellan att veta vad vi vill göra till att faktiskt börja göra. För en mer detaljerad genomgång kan du ladda ner vår förändringsguide nedan.

Ladda hem

Astrakans Förändringsguide

  • Bocka för de dokument du vill ladda ner
                • Hidden
                • Hidden
                • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

                Sex kännetecken för en bra strategi

                • 1

                  Tydliggör varför

                  Om syftet är otydligt med det ni ska göra är uppförsbacken total. Vem vill göra någonting som upplevs meningslöst? Se till att alla som påverkas av förändringen kan svara på varför den ska genomföras.

                • 2

                  Vad och hur

                  Med svaret på varför på plats så kommer vi till strategin, vad som ska uppnås och hur vi ska göra det. Här hittar vi de målbeteenden vi vill åt för att åstadkomma förändringen.

                • 3

                  Belöna bra beteenden

                  När vi vet vilka beteenden som behöver utföras behöver vi titta på hur vi belönar och stöttar dem. Att vi skapar möjligheten att utföra rätt beteenden med hjälp av information och resurser men också att vi faktiskt gör det så belönande som möjligt att komma igång med nya beteenden.

                • 4

                  Ge görandet status

                  Ge uppmärksamhet till det som faktiskt blir gjort. Belöna det operativa arbetet istället för malandet av pratkvarnar på strategimöten.

                • 5

                  Gör och gör om

                  Även om vi vill ha logiken på plats och se till helheten så är det bättre att komma igång och faktiskt göra om vi märker att det går trögt. Då kan vi reflektera efter att vi gjort och komma med åtgärder för att lyckas bättre. Om förändringen inte är så dramatisk kan vi alltid testa att göra först och utvärdera utfallet för att göra om.

                • 6

                  Ledare som gör och är närvarande

                  Se till att ledarna faktiskt leder. För optimal prestation behöver en genomsnittlig medarbetare 6 timmars interaktion i veckan med sin ledare. Om vi vill ha en verksamhet som faktiskt gör jobbet behöver ledarna göra sitt jobb genom att faktiskt leda.

                Om förändring

                Längre föreläsning med Kelly Odell
                Aaron Haglund

                Aaron Haglund

                Aaron jobbar på Astrakan och skriver om förändringsledning och ledarskap.

                Astrakans Förändringsguide

                70 sidor förändring

                • Artiklar
                • Analysverktyg
                • Metodik