Konflikthanteringskurs med bas i KBT och Motiverande samtal
4L är en konflikthanteringsmodell som hjälper dig att styra bort från de negativa aspekterna av konflikter med hjälp av empati och förståelse. 4L står för Landa, Lyssna, Lyfta och Lämna. Strukturen bygger bland annat på MI motiverande samtal och KBT – kognitiv beteendeterapi.
Modellen utvecklades från början för att hjälpa personer med autism att hitta sätt att kommunicera men har sedan visat sig fungera mycket väl för ledare såväl som arbetsgrupper. Marianne Scheja, som utvecklat modellen och är lärare på kursen berättar: ”Det var när jag började arbeta med människor med kommunikationshinder som jag insåg hur otydliga vi alla är i vår kommunikation. Vi tror att vi är tydliga och blir irriterade när andra inte förstår oss. Men vill vi att andra ska förstå oss måste vi lära oss att kommunicera bättre”.
Varför är konflikter viktiga för vår utveckling?
Konflikter på jobbet kan vara destruktiva – men de erbjuder också en möjlighet att tillsammans lära oss av situationen och lösa problem. Alla arbetsgrupper går igenom olika utvecklingsfaser på vägen till att bli ett team. En del i utvecklingen är att hitta sin roll, etablera spelregler, komma in i rutiner och sätta ett gemensamt mål för vad arbetet ska leda till.
– Konflikter gällande hur uppgifter ska lösas är naturliga och hanterar vi dem på rätt sätt skapar vi tillit, gemenskap och hittar effektiva arbetssätt.
Alla konflikter är såklart inte av godo. Interpersonella konflikter – personliga konflikter mellan två eller flera människor – stjäl fokus från det som är viktigt, leder till otrygghet och kan i värsta fall hindra gruppen från att nå ett stadie där arbetet blir effektivt. Som ledare eller kollega behöver vi hitta sätt att hantera sådana situationer och styra om fokus mot det som egentligen är viktigt och går att göra något åt.
Kursen hjälper dig att bli tydligare i konfliktsituationer
På vår kurs i konflikthantering får du hjälp att bli tydligare i konfliktsituationer och vända dem till ett konstruktivt, gemensamt, problem. Du får verktyg för att skapa samverkan, reda ut orsakerna till konflikter och styra samtalet till sakfrågan – bort från blockeringar, prestige och destruktiva känslor. Utan att människor blir sårade eller känner sig överkörda och förbisedda.