Kommunicera en organisationsförändring Vad du behöver tänka på när du kommunicerar en tuff förändring

Vad behöver jag tänka på när jag ska kommunicera en förändring för första gången? Ja, det beror på sammanhang och målgrupp. Här hittar du en föreläsning med retorikern Aurora Cederholm, aktuell med ny bok på Piratförlaget, om hur du lyckas bättre med din förändringskommunikation

Att kommunicera en förändring i skarpt läge

När vi talar om kommunikation i förändring fokuserar vi ofta på den övergripande strukturen. Att reda ut intressenter och informationsbehov, att sätta en kommunikationsplan som fångar upp behov över tid, en motivationsplan som gör att vi håller i och håller ut – men hur kommunicerar vi egentligen i skarpt läge? Hur levererar vi ett starkt budskap under ett första möte med personal? Och hur ska vi agera när det rör sig om ett budskap som i huvudsak är negativt för personalen?

Här får du tips av retorikern Aurora Cederholm utifrån i vilket sammanhang förändringen äger rum, din målgrupp och vad som är särskilt viktigt att tänka på när det gäller tuffa besked om förändring, exempelvis uppsägningar.

Föreläsning med Aurora Cederholm

Om förändringskommunikation i skarpt läge

Ladda hem

Astrakans Förändringsguide

  • Bocka för de dokument du vill ladda ner
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

                Aaron Haglund

                Aaron Haglund

                Aaron jobbar på Astrakan och skriver om förändringsledning.