Komma igång med förändring
Här hittar du en genomgång av hur du bygger ett förändringscase utifrån Kotters metodik såväl som grundläggande beteendevetenskapliga principer för att ni faktiskt ska...
Ibland är det nödvändigt att förändra. Om företaget faller på rankingen, om viktiga kunder trappar ned på samarbetet eller om organisationen tappar goodwill och börjar få dåligt rykte. Hos Astrakan hittar du både utbildning, råd och material om förändringsarbete. Hur du gör för att gripa in innan det är kris – eller vad som krävs för att få andra att inse att krisen faktiskt redan är här.
Varför möter förändringar motstånd? Ledare befinner sig ofta längre fram i förändringsprocessen än medarbetarna – som initiativtagare till förändring har man hunnit överväga olika alternativ och konstaterat att den åtgärd man valt är den nödvändiga eller bästa.
Som ledare behöver vi förstå i vilken fas och känsloläge våra medarbetare befinner sig och anpassa oss därefter. Vid en förändring så går vi alla igenom dessa stadier, hur tydligt det märks och hur länge vi stannar i varje fas beror på en rad olika omständigheter. Såsom erfarenhet, utbildning, befogenheter, förståelse för förändringsprocessen eller det mest kritiska, att man delar och accepterar förändringsledarnas målbild.
Att leda ett förändringsarbete ställer höga krav på alla aspekter av ledarskapet. Du ska vara beredd på att hantera de psykologiska aspekterna och vända initialt motstånd till engagemang och handlingskraft. Samtidigt krävs en fungerande struktur, att delmål och vision är på plats och tillräckligt konkreta för att alla ska kunna ta dem till sig. Styrmedel och belöningar kan också behöva ses över för att personalen ska anamma nya beteenden.
– Och vi lyckas inte med någonting av detta utan uthållig, regelbunden och ärlig kommunikation.
På vår blogg hittar du material om alla dessa faser i förändringsarbete. En bra början är att läsa om Kotters åtta steg för att genomföra förändring. Astrakan erbjuder också utbildningar när det gäller metodik och utförande av förändringsarbete – dessa hittar du under affärsområdet ledarskapsutbildning.
Förändringsarbete innebär att genom ett strukturerat tillvägagångssätt försöka åstadkomma förändring hos individer, organisationer och samhällen. Vid mindre förändringar rör det sig vanligen om en önskan att effektivare använda resurser, ofta talar vi om denna typ av förändringsarbete som projekt. Större förändringar som beror på att företaget halkat efter på marknaden eller att företagskulturen kapsejsat är dock betydligt mer dramatiska. Dessa kan ta uppemot åtta, tio år att genomföra och även om det kan tyckas uppenbart att en förändring är nödvändig kan det vara en dyrköpt seger bara att skapa förståelse för att en förändring måste till – mer om det kan du läsa här: motstånd mot förändring.
Astrakans grundutbildning Effektiv förändringsledning ger dig en metodik som bygger på Kotters åtta steg för förändringsarbete, kompletterad med verktyg för kommunikation, ledarskap för att hantera de psykologiska aspekterna och vad som krävs för att sälja in visionen och gör förändringen värd att kämpa för.
Fördjupningskursen förändringsledarskap bygger på fallstudier och genomförs helt i workshopformat för att ge dig möjlighet att träna på kritiska moment. Utbildningen är övningsintensiv och förutsätter att du förstår den grundläggande teorin bakom lyckat förändringsarbete.
Vill du kunna värdera nyttan av förändringar eller förnya er affärsmodell rekommenderar vi utbildningen Affärsutveckling.
För dig som arbetar med att leda verksamheter strategiskt och som ständigt tampas med förändringsarbete i din roll erbjuder vi en certifiering för förändringsledare.
Här hittar du en genomgång av hur du bygger ett förändringscase utifrån Kotters metodik såväl som grundläggande beteendevetenskapliga principer för att ni faktiskt ska...
Genom att träna oss att se och förstärka beteenden kan vi instruera på ett sådant sätt att andra inte behöver tolka. En superkraft för...
Motiverande samtal hjälper oss att uppmuntra förändring – utan att pådyvla andra våra argument och värderingar. Här får du tips på hur du lägger...
Den mörka sidan av ledarskapet, som systematiskt och upprepat underminerar och suger energi, är ett långt större problem för verksamheters välmående än man tidigare...
Lean, agila metoder och modeller för verksamhetsstyrning innehåller ofta bra verktyg för att leda och styra verksamheter. Men de saknar en viktig...
Jobbar du i ett team där ni pratar väldigt mycket om något som känns viktigt: kvalitet, elevhälsa, kundservice eller innovation men sedan gör något...
Spara pengar, korta ledtider, frigöra arbetstid eller säkerställa kvaliteten. Det finns många vinster med att automatisera processer. Bästa tipset för den som vill komma...
Om några veckor kommer min nya bok ”Förändringshandboken” ut på marknaden och jag är supertaggad för att se hur den tas emot. Jag har...
Vad behöver ni för att bli högpresterande som organisation? Riktning, Kompetens, Möjlighet och Motivation är faktorerna som fäller avgörandet.
Det ska vara lätt att göra rätt. Det är grundprincipen bakom nudging, ett område som fått stor uppmärksamhet på senare tid. Men nudging är...