Processmognad ger insikt om nästa steg
Befinner du dig i en verksamhet med hjältar som ständigt står i beredskap att rycka ut? Eller har ni nedtecknade rutiner och arbetssätt som...
Processtyrning tydliggör kopplingen mellan uppdrag, mål och aktiviteter – att det arbete vi lägger ner är mödan värt och skapar värde för kund. Fördelarna med att jobba kontinuerligt med processutveckling är många: effektivare produktion och användning av resurser, bättre beredskap för förändringar i omvärlden och förbättrad förutsägbarhet när det gäller kvalitet och den tid/kostnader som tas i anspråk när vi gör förändringar.
Astrakanmetoden är vår metod för att styra och utveckla processer. Metoden omfattar all form av verksamhetsutveckling men är mest känd som ett verktyg för processkartläggningar och det sätt den tydliggör värdeskapandet i varje processteg. Här kan du ladda ner ett informationsdokument om metoden.
Följande modeller är ett viktigt stöd i arbetet med processtyrning och verksamhetsutveckling
Ska vi ha kvar den här processen? Vad händer om vi tar bort den? Vilket problem löser den? Svaren på dessa frågor förklarar syftet med processen och varför det är viktigt att styra och vidareutveckla den. Kom ihåg: en process kan ha flera syften. Om ni fortsätter att ställa frågor kommer ni tillslut nå hela vägen fram till er affärsidé – på så sätt kan ni skapa en logisk kedja från processen till verksamhetens syfte.
Eller levererar den en massa annat? Se till att processen svarar mot sin huvuduppgift, att den hänger ihop och producerar det den ska om man följer processen.
Processer går på tvären genom organisationen och därför är det inte alltid en bra idé att låta linjechefer ta hand om dem. Se till att ha processägare som förstår in roll och kan överblicka processens påverkan på hela organisationen.
Se till att processen har tillgång till rätt resurser, vid rätt tillfälle och med rätt kvalitet. Följ processen genom varje steg och kolla att den har förutsättningar att fungera med hjälp av IT-stöd, kompetens, utrustning eller instruktioner.
Belöningsmekanismer måste uppmuntra människor att arbeta enligt processen. Om vi belönar andra beteenden så kommer inte processen att följas. En fara här är att linjemål och processmål kan hamna i konflikt med varandra – för att sådana problem inte ska uppstå kan vi behöva arbeta med hur vi formulerar målen redan på ledningsnivå för att det ska finnas en logisk kedja från organisationens syfte till det sätt som vi väljer att optimera processer på.
Befinner du dig i en verksamhet med hjältar som ständigt står i beredskap att rycka ut? Eller har ni nedtecknade rutiner och arbetssätt som...
Det ska vara lätt att göra rätt. Det är grundprincipen bakom nudging, ett område som fått stor uppmärksamhet på senare tid. Men nudging är...
Astrakanläraren Erik Matton, verksam på Behaviour Design Group, har precis kommit ut med en ny handbok för byggbranschen om beteendebaserad säkerhet (BBS). BBS är...
Att arbeta processorienterat har många fördelar, inte minst ur ett kundperspektiv. Men för att lyckas räcker det inte att prata flöden och rita fina...
Det finns en enorm kraft i att arbeta med sina processer. Onödiga arbetsuppgifter, dubbelarbete och flaskhalsar blir synliga och ger dig och din verksamhet...
När du vill hitta lösningar bortom det självklara, när du vill släppa ut kreativiteten för att kunna forma produkter och tjänster utifrån användarens perspektiv...
Beteendeförändring i organisationer kan vara utmanande. Du kan som ledare säga hur du vill att medarbetarna ska agera, du kan förklara varför och visa...
Arbetet med värdegrund och företagskultur har blivit än mer viktigt efter #Metoo. Vi hoppas se beständiga förbättringar för kvinnors situation i arbetslivet. Men vad...
Alla verksamheter har mål. Men hur efterlever ni dem? Och vad är ni villiga att offra för att nå målen? Är det tydligt på...
Unicef arbetar ständigt för att göra världen till ett bättre ställe för alla barn. De kämpar med och mot regeringar, de finns i slumområden...