Att vara chef över gamla kollegor
Det finns många fördelar med att rekrytera en chef internt. Det är tryggt och smidigt. Man vet att det är en person som känner verksamheten, kulturen och arbetsuppgifterna. Startsträckan för att komma in i arbetet blir på så vis kortare och allt praktiskt kring arbetet, rutiner, system och verktyg finns redan på plats.
– Att bli tillfrågad att bli chef betyder också att man är uppskattad av verksamheten, det finns ett förtroende för dig och du behöver inte börja från noll, konstaterar Eva Norrman Brandt, fil.lic inom förändring och ledarskap och ansvarig utbildare för programmet Ny som chef.
Risk att uppfattas som svikare
Men att bli chef över sina gamla kollegor är en stor förändring, mycket större än de flesta inser. Den dagen du blir chef förändras också maktbalansen er emellan. Som chef är du inte längre jämbördig med dina gamla kollegor.
– Du kommer att bli tvungen att bedöma dina kollegor på ett nytt sätt. Det är du som sätter lön, beviljar kurser och gör prioriteringarna. Detta kan vara obekvämt och det finns en risk att dina gamla kollegor uppfattar dig som en svikare då du som chef agerar på ett nytt sätt i relation till den tidigare kollegan, säger Eva Norrman Brandt.
Men måste den relationen förändras, kan man inte fortsätta att vara en i gänget?
Nej, det kan du inte eftersom ert maktförhållande har förändrats. Du kan inte längre anförtro dig åt den som du är chef över, eller skoja om ledningen och ifrågasätta beslut. Du är som arbetsgivarrepresentant nu en del av makten
Chefsrollen innebär ett nytt uppdrag
Eva Norrman Brandt poängterar att det är viktigt att inse att den dagen du blir chef så förändras också ditt uppdrag.
– Tidigare hade du mest fokus på din egen prestation. Nu har du ansvar för gruppen som helhet, att den utvecklas och rör sig i en viss riktning. Därför kommer du också att behöva ställa nya krav på dina gamla kollegor och det kanske inte alltid kommer att tas väl emot.
Den förändringen hänger också ihop med att du som chef har tillgång till annan information och involveras i arbetet kring strategier och prioriteringar på ett mer övergripande plan.
Med ett större ansvar, ett nytt uppdrag och en större insyn i verksamheten förändras ditt perspektiv på verksamheten och din gamla arbetsgrupp. Det gör att du måste agera på ett annat sätt än tidigare.
Våga prata om det
Ett tips för att hantera den omställningen är att prata om det med dina gamla kollegor.
– Fråga vad de förväntar sig av dig som chef och var tydlig med vad du förväntar dig av din grupp. Förklara hur du tänker, hur ditt uppdrag ser ut och hur du vill prioritera framöver, tipsar hon.
Ibland kan det uppstå problem där vissa medarbetare inte accepterar dig som chef. Kanske hade de förhoppningar om att själva få jobbet eller så har de svårt att inse att din roll och ditt uppdrag förändrats. Eva Norrman Brandt tror att det är viktigt att så tidigt som möjligt ta ett samtal med de personer som du tror kan vara negativt inställda, eller besvikna över att du fick jobbet.
– Fråga hur de känner sig, om de är okej med att du nu är deras chef. Jag tror att det är bra att ta initiativet och öppna upp för samtalet direkt, säger hon, men påminner också om att det är du som fått förtroendet att vara chef, att det är ett beslut som fattats uppifrån.
– Det blir i längden ohållbart om någon i din grupp inte accepterar det, då måste den personen själv fundera över om hen kan jobba kvar för dig, konstaterar hon.
Astrakans Ledarskapsguide
Enkla verktyg för att lyckas som chef
Hur leder jag då gamla kollegor på ett rättvist sätt, utan att favorisera någon?
– Jag tror att det är viktigt att lära känna sig själv. Se upp med så kallad “kognitiv bias”, att du favoriserar sådana som är som dig själv. Om du är driven och en doer så kanske du har svårt för personer som är eftertänksamma och ber om tid.
För att säkerställa att du behandlar folk rättvist så är hennes bästa tips att vara transparent med dina beslut.
– Förklara varför en viss person får gå en utbildning, beskriv hur du tänker kring andras utveckling och hur planen framåt ser ut. Tala om ifall någon får något extra, det minskar spekulationerna, tipsar hon.
Dessutom varnar hon för att låta lågpresterande medarbetare bedömas utifrån en annan måttstock. Ställ samma krav på dem och fråga istället hur du kan stötta dem för att de också ska nå sina mål och klara sina deadlines.
5 tips för dig som blir chef över tidigare kollegor
-
•
Lär dig vad rollen innebär
Se till att du får en ledarskapsutbildning så snart som möjligt.
-
•
Skaffa en mentor eller coach
Se till att du har någon att bolla dina frågor, utmaningar och dilemman med som inte har någon koppling till arbetsplatsen.
-
•
Bygg upp ditt nätverk
Se till att du och dina chefskollegor får möjlighet att träffas, utbyta tankar och erfarenheter.
-
•
Visa vad du står för
Var tydlig med dina prioriteringar och förväntningar på din arbetsgrupp.
-
•
Boka tid för dig själv
Se till att det finns tid i kalendern för reflektion, förberedelse och planering. Och prioritera det.
Relaterade utbildningar
Vilket är den vanligaste fallgropen man bör undvika som ny chef över sina kollegor?
– Man bör akta sig för att bli en “fackrepresentant”, att man håller kvar vid sitt medarbetarperspektiv och vill föra arbetstagarens talan. Det är naturligtvis viktigt att du ser till dina medarbetares bästa, men du behöver ta på dig arbetsgivarskorna och vara lojal med din arbetsgivare. Ditt uppdrag handlar om att se till företagets bästa, att stå bakom de prioriteringar och förändringar som görs, säger Eva Norrman Brandt.
Det är också viktigt att inse att steget till chef innebär en ny inriktning i karriären. Personligen tycker Eva Norrman Brandt att alla borde få gå en förberedande kurs i ledarskap innan de erbjuds en chefsroll, för att få insikt i vad det innebär.
– Många blir överrumplade och kanske lite smickrade av frågan om att bli chef och kastas in i arbetet utan att inse att det är ett helt nytt yrke. Du får ansvar för personal och ekonomi, du behöver ha koll på arbetsmiljöfrågor, kunna ta svåra samtal och mycket annat. Därför tror jag det skulle vara bra att få smaka på rollen innan man tar steget fullt ut, förklarar hon.
Som chef bör man vara intresserad av människor, nyfiken och sugen på att se andra människor växa. Att vara en katalysator, en möjliggörare, och inte alltid den som står i rampljuset.
– Det finns mycket roligt i chefsrollen, men din egen utveckling i din tidigare specialist/ yrkesroll kommer att behöva stå tillbaka. Du kan inte längre vara specialisten, utan är den som står bakom den som utför arbetet, påminner hon.
Förutom en ledarskapsutbildning – som man bör kräva att få gå om inte arbetsgivaren själv erbjuder det – behöver man hitta forum där man kan bolla utmaningar och dela erfarenheter i ledarrollen. En mentor som inte är involverad i verksamheten är ett bra tips, men även att bygga upp ett nätverk med chefskollegorna internt.
– Det kan vara ensamt att vara chef till en början. Du behöver hitta en ny grupp kollegor som du känner samhörighet med, konstaterar hon.
Fyra fallgropar när du tar steget till att bli chef
Bra att tänka på - Kom ihåg att..
… chefsrollen innebär ett nytt uppdrag. Du har ansvaret för gruppen som helhet, att den utvecklas och rör sig i en viss riktning.
… du får en annan position i verksamheten. Det gör att du får tillgång till mer information och får ett annat perspektiv på verksamheten.
… du måste kunna fatta obekväma beslut. Som chef behöver du fatta de beslut som är bäst för helheten, vilket ibland kan vara tufft för den egna arbetsgruppen. Se därför till att alltid vara tydlig och transparent i ditt agerande.