Har du tid att leda?
En aktiv och närvarande chef lyfter prestationen på arbetet – men har du tid att faktiskt leda? Här hittar du fem tips för hur...
Här kan du lära dig mer om kommunikation i ledarollen. Tips om hur du ska tänka kring olika typer samtal och situationer.
Kommunikation i ledarrollen ställer stora krav på förmågan att kunna strukturera, utveckla och interagera samt representera. Samtidigt pekar ledarskapsforskning på att ledarskapskommunikation leder till bland annat:
Det här i sin tur leder till något som alla förstår – minskade kostnader och bättre ekonomi på sista raden. Och sist vi kollade var det vad som räknades.
Att kommunicera är något som vi ofta tar för givet och att en inte behöver träna sig specifikt i. Det är något som vi har med oss sedan våra allra första andetag. Vi kommunicerar i allt vi gör, både ordlöst, actio, med våra ansiktsuttryck och våra kroppar i en given situation och genom tal, genom bilder och berättelser. Att tro att vi inte kommunicerar eller att andra alltid uppfattar precis vad vi menar är dömt att misslyckas.
Vi är kommunikativa varelser, homo narrans (Fisher, R. Walter, 1986) och vi förstår omvärlden genom berättelser. Berättarens (ledaren) förmåga att formulera sig så att en publik (medarbetaren/gruppen) får en rättvisande bild av målet, verkligheten eller sakens natur är avgörande för att vi ska kunna komma framåt. Det gäller naturligtvis även på arbetsplatser och för ledare.
Chefer och ledare använder 70-90 procent av sin tid på att kommunicera med sin omgivning, varje dag, enligt bland annat Johnsson, Miller och Hamrin. Att då kommunicera undermåligt och icke mottagaranpassat är ofta både skadligt och på lång sikt även förödande för organisationen och medarbetarnas trivsel.
Att definiera kommunikativt ledarskap handlar mycket om att se vilka beteenden som framgångsrika ledare använder sig av i sin kommunikation. Ledare/chefer som är duktiga på att förklara ett ”varför” och som berättar om förändringar i förväg så att de inte kommer som en överraskning skapar mening tillsammans med medarbetarna och förankrar samtidigt organisationens mål. ”En kommunikativ ledare engagerar medarbetare i dialog, ger och söker återkoppling, involverar medarbetar i beslutsfattandet, och uppfattas som öppen och närvarande” (Johnsson C., Miller V., Hamrin S.).
Utmärkande för framgångsrik kommunikation som ledare är åtta centrala principer och som pekar på att de:
Kokar vi ned detta ytterligare till fyra nyckelbeteenden så ser vi att framgångsrika ledare på individnivå har förmågan att strukturera, utveckla, interagera och representera. Det är aktiva handlingar (Olofsson, R. & Nilsson K.) som vi genom observation kan beskriva, antingen det görs eller sägs.
Att strukturera handlar om att tydliggöra mål och förväntningar, definiera arbetsuppgifter, planera och fördela uppgifterna, rekrytera och skapa mening för organisationen och dess delar.
Att utveckla handlar om att coacha och träna medarbetare, ge återkoppling på resultat och utfall, lösa problem och uppmuntra till självbestämmande, självstyrning och eget ansvar inom ramarna för verksamheten.
Att interagera innebär att skapa öppenhet, stödja, samt lösa konflikter av olika slag. Öppenhet är dock ett vagt begrepp och inte ett beteende. Däremot är beteende aktivt lyssnande ett beteende. Det bygger på att lyssnaren (ledaren i vårt fall) interagerar med berättaren (Gordon, T. 1970) för att visa att vi lyssnar, bejakar relationen och säkerställer att vi förstått sakinnehållet.
Att som kommunikativt framgångsrik ledare företräda, skydda och samarbeta med gruppen, enheten eller den egna organisationen, att bevaka omgivningen, nätverka och skapa resurser
Ledare och organisationer som arbetar enligt ovan påvisar tydliga oh mätbara effekter i form av tydliga roller, lojalitet, engagemang, sammanhållning, självförtroende och -bestämmande och effektiva grupprocesser.
Nu räcker det knappast att läsa ovanstående lista och tro att verksamhetens kommunikation ska räcka för att uppnå de mål som organisationen, enheten eller projektet har. Däremot kan det fungera som vägledning för utveckling av kommunikativt ledarskap. Vi rekommenderar att:
I en kommunikationssituation finns alltid minst två inblandade, oftast fler (direkta och indirekta) och det ställer även krav på mottagaren att söka meningsutbyte för att komma framåt och främja resultat.
På Astrakan har vi kommunikationsutbildning både för ledare och medarbetare, projektledare och projektmedlemmar. Våra utbildningar i ledarskap och verksamhetsutveckling ger stora möjligheter att påverka en organisation i rätt riktning samtidigt som det ger bra möjlighet till karriärsutveckling. Våra utbildningar inom ledarskap baseras på transformativt ledarskap som är framtaget och anpassat för svensk kontext av Försvarsmakten. Det är också snyggt att ha på Linkedin.