Vanliga frågor när vi får en ny chef
Även om den gamla chefen inte var så populär kan man oroa sig för att den nya chefen blir ännu sämre än den förra. Men det handlar om mer än bara den gamla och nya chefens egenskaper eller ledarskapsstilar. Många frågor kan poppa upp i huvudet på oss när vi står inför att få en ny chef:
-Vad har de för agenda?
-Kommer de att göra många förändringar och i så fall vad?
-Hur ser min roll ut från den nya chefens perspektiv?
-Kommer vi att tycka om varandra?
-Vad vet den nya chefen egentligen om vår verksamhet och bransch?
Frågorna kan vara många. Samtidigt kan en ny chef innebära nya chanser, nya möjligheter och färska perspektiv.
Bluffsyndromet – imposter syndrome
Med stor sannolikhet sitter den nya chefen med samma typ av frågor som du har. Även om chefen är taggad inför sin nya utmaning kan hen uppleva en anstormning av både positiva och negativa känslor inför den nya rollen.
Även de mest erfarna av chefer kan uppleva det som på engelska kallas ”imposter syndrome” eller som en del översätter det: bluffsyndromet. Bluffsyndromet drabbar ofta nya chefer när osäkerheten börjar spöka: När ska de komma på att jag inte är så duktig som alla tror? Hur har jag hämnat här, jag kan ju ingenting? Med mera.
Detta drabbade mig särskilt hårt en gång när jag blev chef på Telia Mobile. Jag tittade runt konferensbordet på alla mina duktiga kollegor i ledningsgruppen och insåg att varenda en av de var bättre på sitt jobb än vad jag var, jag kunde ju ingenting om telekombranschen.
Rimliga förväntningar
Fundera över dina egna förväntningar. En växande mängd forskning från forskare som Timothy D. Wilson, Daniel Gilbert, Robb Rutledge och Daniel Kahneman pekar på att vi bidrar till vår egen ”olycka” eller missnöje i olika sammanhäng genom att ha orealistiska förväntningar.
Vi har ofta orimliga förväntningar på oss själva, på olika händelser som vi upplever och på andra människor vi har att göra med. Som författare och neuroforskaren Robb Rutledge uttrycker det: “Lycka beror inte på hur väl saker går utan i stället på om det går bättre eller sämre än vi förväntade oss”. Var försiktigt med att ha orimliga förväntningar på din nya chef, kom ihåg att chefen också bara är en vanlig människa.
I min bok Mänsklig ledarskap (LIBER) utvecklar jag idéer runt hur vi kan skapa mer realistiska förväntningar för både chefer och medarbetare som alla parter har rimliga förutsättningar att uppnå.
Så förutom att det ibland kan vara jobbig för oss som medarbetare att få en ny chef är det ofta också en stor ansträngning för den nya chefen. Följande är några tips för hur vi kan underlätta för den nya chefen och kanske indirekt underlätta för oss själva.