Vad är transformativt ledarskap?
Transformativt Ledarskap är en ledarskapsmodell som bygger på att ledaren involverar medarbetare i utvecklingen av verksamheten. Begreppet Transformativt ledarskap stiftades av James Macgregor Burns i boken Leadership 1978: ”ledare och medarbetare lyfter varandra till en högre nivå av engagemang och värderingar.”
Konceptet är välbeforskat och har befäst sin position som världens mest effektiva ledarskapsmodell. Den som varit mest tongivande i vidareutvecklingen är Bernard M. Bass som definierade de fyra huvudkomponenterna i transformativt ledarskap: Agera Förebild, Inspirerande Motivation, Intellektuell Stimulans och Individuell Omtanke.
Transformativt Ledarskap
Genomgång – de fyra huvudkomponenterna i transformativt ledarskap
Agera förebild – Idealized Influence
Den transformativa ledaren agerar som förebild – autentiskt ledarskap tar sig uttryck genom ledarens vilja att söka sig till utmaningar och efterleva sina värderingar. Ledarens övertygelse och etiska principer blir tydliga genom handling – vilket skapar förtroende hos medarbetarna.
Inspirerande motivation – Inspirational Motivation
Inspirerande motivation handlar om ledarens förmåga att ingjuta mod hos andra. Att skapa en känsla av sammanhang där det finns ett tydligt syfte och mål som lockar. För att åstadkomma detta krävs en tydlig vision, att medarbetarna engagerats i hur den ska uppnås och att ledaren med allsköns tydlighet speglar hur viktigt detta är i sina handlingar.
Intellektuell stimulans – Intellectual Stimulation
Transformativa ledare värdesätter kreativitet och självständighet i sitt team. Ledaren stöttar och involverar medarbetare i beslutsprocesser och problemlösning. Utan att döma utmanar den transformativa ledaren förutfattade meningar och inspirerar till att ta sig an problem från nya synsätt. För att på så sätt hjälpa medarbetare att hitta nya angreppssätt, lösningar och att se sin del i sammanhanget.
Individuell omtanke – Individualized Consideration
Varje individ har unika drivkrafter, behov och förmågor. Grundstenarna för all motivation är enligt självbestämmandeteorin (SDT) färdighet, autonomi och tillhörighet. Som ledare behöver vi se till att medarbetare har tillräckligt med färdigheter för att utmanas på en lagom nivå av sina uppgifter, såväl som att de känner att de får bidra till gruppen och har en hög grad av självbestämmande när det gäller hur uppgifter ska lösas.
Individuell omtanke bygger på att visa ett genuint intresse för medarbetare, vad de vill åstadkomma och vart de är på väg i sin karriär. Den individuella omtanken är starkt förenat med rollen som pedagog och coach.