Argumentationsteknik
För den som vill förbättra sin argumentationsteknik finns inom retoriken en skatt likt den Smaug ruvar på i Bilbo. En enorm skatt alltså, ackumulerad och...
Här kan du lära dig mer om retorik. Olika retoriska begrepp, stilfigurer, verktyg, knep och historik. En artikelsamling för dig som vill bli bättre på att hålla tal, mer övertygande i ditt ledarskap eller kommunicera effektivt i samband med företags- eller samhällsförändringar.
– Vi erbjuder retorikutbildning både på personlig och strategisk nivå.
De flesta har en uppfattning om vad retorik är. En del hävdar att det är ”konsten att övertyga” eller att det handlar om vältalighet och konsten att kunna uttrycka sig väl. Ytterligare andra har hamnat på en mycket vag kurs där någon myndigt har berättat om vikten av att känna till ethos, pathos och logos. Och något om kroppsspråket, alltid kroppsspråket?
Det kan det absolut vara.
För att använda en analogi (retoriskt begrepp som förekommer inom logisk argumentation, jämförelse):
Om vi påstår att en modern telefon är något vi kan ringa med och att en kniv är något vi kan skära tomater med skulle nog ingen invända. Samtidigt, om vi nöjer oss med det så har vi kraftigt reducerat användningsområdena för dessa verktyg. En telefon av idag går att göra oändligt mycket mer med än att ringa mamma med (telefonkatalog om du minns en sådan, kompass, uppslagsverk, miniräknare, resebokningssystem, kamera, spel, ficklampa ad infinitum). På samma sätt som en kniv kan användas till mycket annat än att skiva Solanum lycopersicum till en hamburgare med.
Retorik kan användas till att övertyga, precis som redan de gamla grekerna visste och det inbegriper ethos, logos och pathos liksom actio, kroppsspråket. Aristoteles slog fast att retoriken är ”förmågan att i varje sak se vilka möjligheter vi har att övertala” (Retoriken I.2.1.). Samtidigt kan retorikstudier användas för att vi ska lyckas formulera och framföra ett bröllopstal som inte lämnar ett öga torrt. Eller få våra medarbetare att gå med på den förändring som vi föreslagit.
På samma sätt som en kniv och telefon (av idag) kan användas till att lösa en massa problem och även skapa nya möjligheter, kan vi använda retorik till att både skapa nytt, lösa problem liksom både reflektera och analysera situationer och samtid. Lite ändå som en kniv, en röd från Schweiz i så fall.
Om vi ser retoriken som ett mångsidigt verktyg att använda ställer det ändå krav på oss att iaktta vår omgivning.
Det krävs att vi gör en mottagaranalys eller intressentanalys för att på bästa sätt kunna uppnå de där tårande ögonen på ett bröllop. Vi bör känna till vår publik om vi vill uttala oss och upp något. Vi har alltid att förhålla oss ”medvetet eller omedvetet till de som den [talet/texten] gör anspråk på att rikta sig till” (Perelman, C. & Rosengren M., 2004, s.10).
Vi kan också sortera in retorik i fyra (möjliga) huvudkategorier för att på bästa sätt kunna genomföra en mottagaranpassning:
Begreppet och läran om retorik är som vi kan se en mängd olika saker, både praktiska och teoretiska och att redogöra för alla olika teoribildningar är inte syftet med den här texten. För att koppla retoriken till något praktiskt kommer vi här nedan att fokusera på det sistnämnda, undervisning och lärande.
En viktig del i klassisk, och modern, retorik är lärandet och för att bli en framgångsrik rethor/talare (om vi definierar framgång som att lyckas övertyga eller argumentera) krävs att vi tränar. Vi måste också ha en lärare eller någon att se upp till som kan vara en förebild, ett effektmål att gå mot.
Inom klassisk retorik finns begreppet imitatio – att efterlikna, efterbilda, inte härma utan ”det handlar mera om en aktiv strävan än att efterapa” (Eriksson, A. 2015). Det här visste, återigen, redan de gamla grekerna och i Den fulländade talaren skriver Quintilianus att ”En grundsats i människolivet är att vi själva vill göra det som vi prisar hos andra”. Enligt den antika skolningen, som gäller än idag, kan vi endast uppnå retoriska färdigheter genom efterbildning, inte teoretiska genomgångar.
Det här ställer också höga krav på en lärare, pedagog eller konsult med uppdrag att förändra ett beteende för att det ska leda till både en förändring och en förbättring. Här ställer modern retorik- och pedagogikforskning upp med belägg för att ”de studerandes vilja att lyssna och bli delaktiga i lärarens tankegemenskap hör nära samma med hur de uppfattar lärarens yrkespersonlighet” (Kindeberg T, 2015).
För att lyckas med något krävs övning och handledning, oavsett om vi ska få alla att gråta eller förmå ledningen att gå med på vår utbildningsplan. Vi behöver träna på att argumentera, uttrycka oss så att vi väcker känslor och engagerar vår publik.
Bland våra retorikutbildade lärare återfinns företagsledare, talskrivare, förändringsledare, regissörer, terapeuter och säljchefer. Ledare med vana av att tillämpa retoriska verktyg i olika situationer och som kan hjälpa dig med allt från att nå ut med information i samband med verksamhetsförändringar till att leverera ett rörande bröllopstal.
För den som vill förbättra sin argumentationsteknik finns inom retoriken en skatt likt den Smaug ruvar på i Bilbo. En enorm skatt alltså, ackumulerad och...
Ibland behöver vi som ledare förmedla beslut som väcker starka reaktioner. Exempelvis när personalen inte fått möjlighet att vara delaktig inför beslut om förändringar...
Att berätta retorikens historia är att berätta mänsklighetens historia. Allt sedan homo sapiens sapiens – den moderna, tänkande människan äntrade scenen för cirka 200 000...
Scenskräck, rädslan att stå inför publik kan drabba ovana talare såväl som den mest erfarna av skådespelare. Ian Holm, känd som Bilbo från Sagan...
När är det dags att förändra något? Ett tankesätt eller beteende? När är det läge att förändra på arbetet eller i privatlivet? Och, vad påverkar...
Vill du sälja mer? Eller vill du få till fler dejter? Här är våra bästa tips för att leverera en säljpitch som lägger grunden...
Vem har användning för SPIN®-selling, kan det hjälpa dig att sälja mer? Med SPIN-modellen blir du en Superhjälte som löser dina kunders problem. Hur ser...