Förändringskompetens gör att planer blir genomförbara
Att förändringar ofta misslyckas beror inte på att förändring i sig är svårt eller att det saknas information om hur man gör för att lyckas med förändring. Problemet är att vi ofta kastar oss in i förändringsarbete med dåliga förberedelser och oklara tillvägagångssätt. Som jag argumenterar för i min första bok, Mänskligt ledarskap, är intuition bättre än inga fakta alls, men fakta är alltid bäst. Och vår intuition blir alltid bättre när vi har kompetens inom det aktuella området. En hjärnkirurgs magkänsla kring en hjärntumör är sannolikt mer träffsäker än en rörmokares, men rörmokarens intuition om rören i ditt hus är antagligen bättre än hjärnkirurgens.
Allting blir lättare om du har rätt kompetens. Även om detta gäller för alla möjliga aktiviteter tenderar vi, av någon anledning, att underskatta behovet av kompetens just när det gäller förändringsarbete. De flesta av oss skulle inte börja bygga ett hus utan några snickerikunskaper, eller försöka skapa ett IT-system utan att förstå programmering. Vi skulle antingen lägga ner tiden för att lära oss det som krävs, eller anlita personer med rätt kompetens. Trots det har jag tappat räkningen på hur många gånger jag hört chefer utbrista frustrerat, ”hur svårt kan det vara?” om förändringsinitiativ som snabbt spårat ur eller rör sig så långsamt att det aldrig kommer igång. Den enkla sanningen är att allting är svårare än vi tror.
I min bok, ”Förändringshandboken,” tar jag upp det som ofta kallas ”planeringsfällan”, alltså att vi tenderar att överskatta vår förmåga att genomföra våra planer. Ingenstans blir denna fälla tydligare än i förändringsarbete. I vår ”30-stegsmetodik för förändring” får du alla evidensbaserade verktyg du behöver för att lyckas med förändring, presenterade i ett strukturerat, steg-för-steg, iterativt upplägg som tar bort gissningsleken.