ABC-modellen & Analys
Vårt beteende styrs av konsekvenser. Med hjälp av ABC-modellen, även kallat ABC-analys, kan vi analysera beteenden. Vad är det som får oss att känna...
Här kan du lära dig mer om OBM, organizational behavior management. Om vi vill utveckla en verksamhet landar det alltid i beteende – det vi gör är det som skapar resultat. En enkel sanning – men en utmaning när vi behöver ändra våra vanor.
Beteenden är det som skapar resultat eller problem. När vi förändrar är det beteenden och hur vi styr dem med hjälp av konsekvenser det som vi bör lägga fokus på.
“After all is said and done not much is done” är ett ordspråk många kan känna igen sig i när verksamheter fastnat i långa diskussioner om policies och otydliga värdeord. Lojalitet är ett fint ord. Men om det är en styrande värdering i vår verksamhet – betyder det då att göra som chefen säger, att ifrågasätta beslut som är dåliga för vår kund eller att stoppa produktionen om det finns risk för en olycka?
Genom att definiera nyckelbeteenden som vi vill förstärka kommer vi runt begreppsförvirring och flummiga värdeord.
OBM är ett verktyg för att tillämpa beteendeanalys och inlärningspsykologi i samband med organisationsutveckling. OBM handlar om vad som styr våra beteenden och vad vi kan göra för att påverka dem.
Organizational Behavior Management tillämpar samma inlärningspsykologiska teorier och metoder som KBT, men är inriktat på beteendeförändring i arbetslivet. OBM är ett utmärkt komplement för att få andra modeller att fungera i praktiken och lyckas med förändringar i verksamheten.
Beteenden är aktiva handlingar som går att mäta. Detta innebär att två personer oberoende av varandra bör kunna se ”beteendet” och beskriva det på ungefär samma sätt: att någon ligger i en hängmatta borde vi kunna enas om, och det går att mäta. Vi kan mäta hur länge och beskriva på vilket sätt det sker. Att personen som ligger där är ”lat” kan vi inte lika enkelt enas om. Det är ju en tolkning som någon gör om varför personen ligger där.
Ett bra sätt att bedöma om något är ett beteende är om det går att filma eller fota. Skulle flera kunna titta på filmen och beskriva det som sker på samma sätt – ja, då är det förmodligen ett beteende vi talar om.
DCOM® bygger på studier om vad som krävs för att lyckas med beteendeförändring i organisationer. Modellen står för:
Direction= Riktning, Competence= Kompetens, Opportunity=
Förutsättningar och Motivation. Dessa faktorer sammanfattar viktiga förutsättningar för beteenden i organisationen.
Vill vi skapa goda vanor i vår organisation och underlätta för människor att göra bra saker så behöver vi se till att:
– Det är tydligt varför vi vill arbeta på ett visst sätt
– Att vi har kompetensen för att göra det
– Att vi har förutsättningar – tid och resurser
– Att vi är motiverade – att vi förstärker goda vanor med positiva konsekvenser
Vårt beteende styrs av konsekvenser. Med hjälp av ABC-modellen, även kallat ABC-analys, kan vi analysera beteenden. Vad är det som får oss att känna...
Vi har kommit långt i vår utveckling, våra basala behov är sedan länge tillfredsställda. I väst har vi mat, vatten, tak över huvudet, en...
Vill du bli bättre på att motivera andra? Har du som chef försökt fila på bonusmodeller för att öka motivationen hos personalen? Har du...
Varför gör människor någonting? Enkelt sammanfattat kan man säga att vi ständigt lyder under två typer av motivationssystem. Antingen utför vi handlingar för att få...
Ett gammalt talesätt i USA lyder ”After all is said and done, more is said than done”. Detta är dessvärre ett vanligt fenomen i...
Vad krävs för att lyckas skapa en ny vana? Hur lång tid tar det? Varför är det lättare med vissa vanor än andra? Vad...
Vilka faktorer påverkar våra beslut om förändring? Vad får oss att hoppa på förändringsresan på jobbet? Hur motiverar vi någon till att sluta röka?...
”Beteende är det som skapar resultat och med rätt verktyg kan du påverka beteenden i den riktning du vill”. Detta säger Erik Matton, psykolog,...
Ibland är företagsvärderingarna hånfullt långt från verkligheten men ändå uppsmällda på väggen i foajén, förevigade på hemsida och intranätet. Ofta reducerade till några ord...
”Utan vision, förgås folket” står det i en känd gammal bok. Semesteromtöcknad är det lätt att lunka in till kontoret med en halvdyster blues mellan...