Bakgrund – Herzbergs motivationsteori
Frederick Herzberg föddes 1923 och blev en ledande figur inom management och ledarskap med fokus på motivation. Hans bok från 1068 “One More Time, How Do You Motivate Employees?” såldes i mer än en miljon exemplar.
Herzberg och hans kollegor genomförde under 1950-talet en serie studier där de undersökte vilka faktorer i arbetsmiljön som orsakade tillfredsställelse eller missnöje. De fann att motivationsfaktorer främjar arbetsglädje medan brist på hygienfaktorer leder till missnöje.
Herzbergs motivationsteori
Herzbergs motivationsteori i korthet
Motivationsteorin bygger på idén att arbetsglädje och missnöje påverkas av två olika uppsättningar faktorer: motivationsfaktorer och hygienfaktorer
Vad är en hygienfaktor?
Hygienfaktorer inkluderar personalpolitik, arbetsledning, arbetsvillkor, lön och fysisk miljö. Dessa faktorer förhindrar missnöje men leder inte nödvändigtvis till ökad motivation
Vad är en motivationsfaktor?
Motivationsfaktorer, såsom prestation, erkännande, arbetsuppgifter, ansvar och och utvecklingsmöjligheter, är de som leder till arbetsglädje och motivation.
Herzberg idag
Herzbergs tvåfaktorteori är på många håll ersatt av andra modeller men så sent som 2016 publicerades en studie om tvåfaktorteorin: ”Two Factor Theory of Motivation and Satisfaction: An Empirical Verification” i annals of data science. Studien omfattade sälj- och marknadsföringspersonal på läkemedelsföretag och bekräftade att motivationsfaktorer hade en påverkan på arbetstillfredställelse. Samtidigt var arbetstillfredställesen opåverkad av det som klassades som hygienfaktorer.