Inspiration genererad!

Kika på resultatet nedan. Vill du hitta fler artiklar och filmklipp inom området kan du generera en ny artikel. Du kan även byta ämne

Generera en ny artikel Välj ett annat ämne

Herzbergs motivationsteori – tvåfaktorteorin

Herzbergs motivationsteori går även under namnen tvåfaktorteorin och motivation-hygienteorin. Modellen utvecklades under 50-talet men refereras fortfarande på ledarskapsutbildningar och i litteratur. På samma sätt om IMGD eller SWOT-analys kan man säga att Herzberg är en del av svensk ledarskapskultur och något alla bör känna till även om man inte använder modellen.

Bakgrund – Herzbergs motivationsteori

Frederick Herzberg föddes 1923 och blev en ledande figur inom management och ledarskap med fokus på motivation. Hans bok från 1068 “One More Time, How Do You Motivate Employees?” såldes i mer än en miljon exemplar.

Herzberg och hans kollegor genomförde under 1950-talet en serie studier där de undersökte vilka faktorer i arbetsmiljön som orsakade tillfredsställelse eller missnöje. De fann att motivationsfaktorer främjar arbetsglädje medan brist på hygienfaktorer leder till missnöje.

Herzbergs motivationsteori

Föreläsning med Kelly Odell

Herzbergs motivationsteori i korthet

Motivationsteorin bygger på idén att arbetsglädje och missnöje påverkas av två olika uppsättningar faktorer: motivationsfaktorer och hygienfaktorer

Vad är en hygienfaktor?

Hygienfaktorer inkluderar personalpolitik, arbetsledning, arbetsvillkor, lön och fysisk miljö. Dessa faktorer förhindrar missnöje men leder inte nödvändigtvis till ökad motivation

Vad är en motivationsfaktor?

Motivationsfaktorer, såsom prestation, erkännande, arbetsuppgifter, ansvar och och utvecklingsmöjligheter, är de som leder till arbetsglädje och motivation.

Herzberg idag

Herzbergs tvåfaktorteori är på många håll ersatt av andra modeller men så sent som 2016 publicerades en studie om tvåfaktorteorin: ”Two Factor Theory of Motivation and Satisfaction: An Empirical Verification” i annals of data science. Studien omfattade sälj- och marknadsföringspersonal på läkemedelsföretag och bekräftade att motivationsfaktorer hade en påverkan på arbetstillfredställelse. Samtidigt var arbetstillfredställesen opåverkad av det som klassades som hygienfaktorer.

Ledarskapsprogram

Certifierad Transformerande Ledare

  • Koppla den senaste ledarskapsforskningen till ditt ledarskap
  • Personligt träningsupplägg utifrån behovsanalysen Lead Forward™
  • Utveckla din omgivning för ökad motivation och effektivitet

Aaron Haglund

Aaron Haglund

Aaron jobbar på Astrakan och skriver om ledarskap.