Misslyckade digitaliseringsprojekt och systeminköp
ISO, Affärssystem, processer, GDPR och ITIL, i en verksamhet finns många olika system, processer och policys som samverkar till en helhet.
Samtidigt lever vi i en tid där förändring är något ständigt pågående – de gamla systemen behöver anpassas och ibland bytas ut för att möta nya behov.
En stor utmaning när det kommer till förändring är att förstå vad som behöver förändras – och att genomföra förändringar på ett systematiskt sätt.
– Vi hör ständigt om digitaliseringsprojekt som misslyckats. Ett vanligt misstag är att man köper in ett färdigt system utan att ha koll på vad det är man vill uppnå, förklarar Per Karlsson, CEO och verksamhetsarkitekt på Resolvr.
Saknar helhetsblicken
Han konstaterar att misslyckade digitaliseringsprojekt ofta bottnar i att man saknar helhetsblicken. Många stirrar sig blinda på projekt som ska ge lösningar med hög automation, helst med nyckelfärdiga system med ”standardiserade” processer, gärna något med AI också.
Färre lägger tiden på att fundera på hur man ska hantera processen för förändring i sig. Många gånger när man har tagit igenom sig till en teknisk lösning är specen redan utdaterad.
Saknas gemensam bild
Astrakanmetoden har en bra struktur att luta sig på, men i branschen yxas det sönder med olika tungrodda ramverk och implementationsmodeller per system och partner. Informationen förs inte heller vidare och de som gör lösningar har oftast inte någon gemensam bild “varför gör vi de här lösningarna?”. Det försvinner helt enkelt i viskningsleken.
Förändring är inte något hotfullt
Detta är något som Per Karlsson vill råda bot på. Han förespråkar Business Lifecycle Management – inte enbart Application Lifecycle Management. Det handlar om att hitta den röda tråden i verksamheten och jobba med förändringar i de processer man har.
Det kräver också att man hittar nya sätt att jobba så att förändring inte upplevs som hotfullt eller ansträngande för verksamheten.
– Förändring sker hela tiden. För att bli en lärande organisation som kan leva vidare måste vi hitta sätt att hantera förändring på ett sätt så att det blir tryggt för medarbetarna, konstaterar han.
Ramar in och knyter ihop
Detta är också grunden för ett verktyg som Resolvr lanserar inom kort. Per Karlsson förklarar att verktyget ramar in verksamheten, det knyter ihop roller med processer, dokument, data och rutiner.
Det kan användas för allt från onboarding och ständiga förbättringar till digital transformation. Poängen är att det hjälper alla i verksamheten att se sin del i helheten och hur de löser uppdraget tillsammans.
Verktyget är dessutom agnostiskt. Det innebär att det inte bryr sig om exakt vilka system eller verktyg du har i din verksamhet – uppdraget är att hålla koll på den röda tråden som håller ihop verksamhetens processer. Varje användare har en “companion” som förutom att vara ett stöd i arbetsvardagen även ser till att hålla användarna uppdaterade om kommande eller pågående förändringar som just de berörs av.