En lektion i kommunikation från vardagen

Många av oss, kanske de flesta av oss, upplever att kommunikation är svårt. Vi pratar förbi varandra, lyssnar inte, använder ord eller uttryck som är jättetydliga för oss själva men uppfattas helt annorlunda av någon annan. Vi tolkar och övertolkar och läser mellan raderna. Ibland tycker jag att det är ett mirakel att vi lyckas kommunicera överhuvudtaget. Men måste det vara så himla svårt? Det kanske alltid kommer att vara svårt, men det finns en del man kan göra för att öka förutsättningarna för effektiv kommunikation.

”En gubbe som ska prata om förändring”

Häromdagen föreläste jag för ett gäng chefer och specialister inom Malmö stads funktionsstödsförvaltningen. Dessa människor arbetar varje dag med att skapa så goda förutsättningar som möjligt för medmänniskor med olika funktionsvariationer och som behöver extra stöd i livet. Det kan handla om personer med fysiska, intellektuella eller psykiska utmaningar i varierande grad. Malmö stad hade bjudit in en kvinna från en av deras verksamheter som de kallar ”daglig verksamhet”. Daglig verksamhet handlar om att skapa meningsfull sysselsättning för människor som har mycket att ge men som står utanför arbetsmarknaden.

Christina Dimitriou arbetar som reporter på en redaktion på en daglig verksamhet på Kirseberg i Malmö där de har nyheter, bloggar och annat. Christina fick i uppdrag att välkomna alla chefer och att introducera mig. Christina och jag fick en liten pratstund innan konferensen började och en av sakerna som jag först la märke till var hennes förmåga att vara snäll och varm men ändå väldigt rak och tydlig och med mycket humor. Hon frågade mig om jag var nervös och jag sade att jag alltid är nervös inför en föreläsning. Hon förklarade att hon också var nervös och sedan tröstade mig med att det säkert skulle gå bra. Medan vi småpratade sade jag något, jag minns inte vad, och hon sade att hon inte förstod vad jag sade. Hon berättade att hon ibland har svårt att förstå stora ord och undrade om jag kunde förklara vad jag menade. När hon presenterade mig för publiken sade hon att jag var ”en gubbe som ska prata om förändring” vilket stämde väldigt bra. Jag insåg att jag var i samma rum som ett kommunikationsproffs. Christina gjorde flera saker helt rätt och jag blev inspirerad över att hon gjorde det så lätt. Hennes sätt att kommunicera skulle nästan kunna beskrivas som innehållsförteckning för en kommunikationsutbildning.

Christinas kommunikationsteknik i punktform

  • 1
    Hon använde sig av en rak och tydlig kommunikationsstil som var svår att missförstå
  • 2
    Hon lyssnade på vad jag sade och hon lyssnade för att förstå, inte bara för att svara
  • 3
    Hon gav sig tid att reflektera över vad som hade sagts innan hon svarade
  • 4
    Hon var snäll men inte mesig. Hon var mån om sin egen integritet men också mån om min
  • 5
    När hon inte förstod ställde hon frågor och gav mig chansen att bli tydligare
  • 6
    Hon var inte dömande och letade inte fel i vad jag sade men kunde säga till om hon inte höll med
  • 7
    Hon bjöd på sig själv och använde mycket humor

Christinas podd

Jag tror nog att vi är många som skulle vara bättre kommunikatörer om vi följde Christinas exempel. Och kom ihåg att inspirationskällor finns runt oss överallt om vi bara har ögonen öppna!

Tack Christina för din inspiration!

Vill du lyssna på Christina kan du kolla på en podd med henne här.

Kelly Odell

Kelly Odell

Kelly är författare till Förändringshandboken och ansvarar för Astrakans utbildningar i förändringsledning. en gubbe som pratar om förändring.