Ladda hem
Guide - Intressenthantering
Intressenthanteringen avgörande för lyckade projekt och förändringar
Vad avgör om ett projekt är lyckat? Om det levererar utifrån sina projektmål? På ett sätt ja, men spelar det någon roll ifall vi levererat våra projektmål om mottagarna för vårt projekt upplever det som misslyckat?
En stor del i att lyckas med projekt handlar om att hantera förväntningar. Att tydliggöra vad som ingår i projektet och inte. Intressentanalys och -hantering hjälper oss att fånga upp viktiga personer, skapa en struktur för kommunikation och även jobba med frågor som handlar om kompetens och motivation.
Verktygen i vår guide är grundläggande men extremt hjälpsamma när det gäller att konkretisera planer och gå från något abstrakt till saker som vi faktiskt kan göra.
Fler användningsområden för intressenthantering
-
•
I samband med beteendeförändring
Intressentanalysen ger ingångsvärden för när vi ska arbeta med beteendeförändring. Vi får helt enkelt svar på vem som ska ändra beteende och vilka som påverkas. Det här är ett väldigt bra stöd när vi ska genomföra en beteendeanalys eller bryta ner abstrakta värderingar till saker som vi kan göra.
I dagsläget innehåller inte guiden någon beskrivning gällande användningen av OBM (det skulle kräva en separat guide) men om du redan har kunskapen kan du på egen hand kombinera ihop intressentanalysen med Astrakans olika verktyg inom organizational behaviour management.
-
•
I ditt ledarskap och nya roller
När du är ny i ett sammanhang, oavsett om det är som tränare för ett ungdomslag i fotboll eller som chef på en myndighet, så kan intressentanalysen hjälpa dig att förstå vilka relationer som är extra viktiga och hur du ska strukturera din kommunikation.
-
•
I marknadsföring och masskommunikation
Det är lätt att identifiera kunder som intressenter men ofta finns det många fler vi behöver marknadsföra oss mot. Om du arrangerar en festival så har du festivalbesökare men också en salig blandning av band, hotell- och stugägare, tekniker, food trucks, kommunanställda med mera som vi behöver kommunicera med och marknadsföra oss mot.