Kulturförändring
Vad krävs för att lyckas med en större omställning av verksamheten och en förändring av företagskulturen? Transformativ förändring handlar om att lyckas med...
Här hittar du våra samlade artiklar om förbättringsarbete.
Studier visar på fyra komponenter som särskilt viktiga vid förbättringsarbete som ställer krav på beteendeförändring:
I större organisationer rekommenderar vi att skaffa sig kunskap om beteendefokuserat förbättringsarbete och OBM (organizational behaviour management). Även om huvudfokus i ett projekt är att utveckla ett nytt IT-system så ställer det krav på beteendeförändring i samband med att det ska implementeras. För att lyckas med förbättringar i verksamheten krävs därför förståelse för vad som styr beteende.
– Det är det vi gör, beteenden, som skapar resultat.
Många strukturerar sitt förbättringsarbete utifrån LEAN som bygger på beprövade principer kring kvalitet men med ett ökat engagemang från ledning och tydligare struktur kring arbetssätt och analys – tex. regressionsanalys och sambanden mellan variabler och utfall.
Andra fokuserar mer på lättrörlighet – agila arbetssätt. Dessa har mycket gemensamt med LEAN och omfattar egentligen alla arbetssätt som passar in på de agila värderingarna:
Till syvende och sist handlar förbättringsarbete inte om att välja en metod – utan att hitta arbetssätt som fungerar i er organisation. Metodinförandet i sig är inget självändamål utan kan snarare bli ett hinder på vägen mot en kultur där jakten på förbättringar både är självklar och stimulerande.
Vad krävs för att lyckas med en större omställning av verksamheten och en förändring av företagskulturen? Transformativ förändring handlar om att lyckas med...
Processkartan är ett vanligt verktyg för att beskriva det som händer i en verksamhet. Rätt utformad hjälper den dig att navigera, synliggöra hinder och...
All verksamheter behöver jobba med sin kreativitet. Men hur gör man det utan att det känns krystat? Och hur kan vi bli mer kreativa...
Vill du veta om ni är redo för förändring? Här är frågorna ni bör ha svar på + en nedladdningsbar checklista och åtgärdsplan för...
Vad gör att vi känner tillit? Kelly Odell lyfter fram tre faktorer utifrån svar från hundratals verksamhetsutvecklare, förändringsledare, chefer och medarbetare i offentlig sektor....
Tänk om den största konkurrensfördelen inte är vår strategi utan förmågan att faktiskt utföra den? Boken The Knowing-Doing Gap avhandlar hinder och framgångsfaktorer för...
Hur mycket av det ni beslutar blir faktiskt gjort? Många gånger fastnar vi i beslut och dokumentation istället för att göra. För att lyckas...
Även de förändringar där verksamheter gjort allting rätt backar ibland tillbaka till utgångsläget. Beteenden som vi kämpat för att ändra faller tillbaka i gamla...
Fulpoddens premiäravsnitt handlar om vad förändring egentligen är, skillnader mellan förändring och utveckling samt framgångsfaktorer för komplex förändring. Allt inom en kontext för
Många verksamheter behöver ställa om. Kundresor går att använda både internt och externt för att få insikt om utmaningar, problem och behov du tidigare...