Fem framgångsfaktorer i förändring
-
1
Att fokusera på en, eller ett fåtal, förändringsprocesser
Många verksamheter håller på med för många processer samtidigt. Det fungerar inte då resurserna inte räcker till.
-
2
Att göra förändringsprocesserna i rätt ordning
Det är komplicerat att förändra flera saker samtidigt, se över vad som måste ske först, för att efterföljande förändringsprocesser över huvud taget ska bli möjliga att göra. Det kan exempelvis innebära att man måste börja med kulturförändringar i organisationen.
-
3
Att inte ge sig på omöjligheter som förändringsledare
Om inte grundförutsättningarna finns för att driva igenom förändringsprocesserna – låt bli. Finns inte budgeten, de personella resurserna eller möjlighet att skaffa dem, kulturen, en ansvarstagande ledning – låt bli.
-
4
Närvarande chefer
Det är cheferna, på alla nivåer, som driver förändringsarbetet framåt i verksamheten. Nio gånger av tio är det ett ”uppåt”-problem och inte ett ”nedåt”-problem om inte processerna fungerar. Ledningen och chefer på mellanchefsnivå måste vara eniga, samspelta och närvarande.
-
5
Ha rätt metodik och rätt förhållningssätt
Kommunikation med och motivation av verksamhetens medarbetare är a och o i lyckade förändringsprocesser. Du måste veta hur du ska kommunicera med olika målgrupper. Gör en intressentanalys. Utgå ifrån vad målgruppen upplever som viktigt och se till att människorna kan ta till sig informationen på ett sätt som passar dem.
Ladda hem
Astrakans förändringsguide
När vi lyckas med detta kan vi förändra i grunden
”Vi måste se människor, lyssna på dem och förstå vad som driver dem, då först kan vi hjälpa dem att hitta sin egen inre motivation att förändra sitt sätt att tänka och agera. Du kan inte tvinga folk att göra som du vill, du måste få dem att vilja själva. Det är först när vi lyckas med detta som vi lyckas förändra i grunden”.