Så får du konkret nytta av AI i verksamhetsutveckling

Att använda AI i verksamhetsutveckling är utmanande. Å ena sidan förväntas det hjälpa oss att öka hastigheten, å andra sidan måste det bli rätt. I det här inlägget tar vår lärare Christer Nellborn upp hur du kan använda stora språkmodeller i samband med verksamhetsutveckling.

Vi befinner oss just nu i den stökiga övergångsperioden mellan ”AI är fusk och hallucinationer och får inte användas för viktiga saker” och ”varför har du lagt två veckor på det här när du kunde ha löst det på ett par timmar med hjälp av AI:n?”

För oss som arbetar med verksamhetsutveckling kan det här vara en utmaning. Det vi arbetar med är viktigt på riktigt, det påverkar verksamheters framgång och människors arbete och vardag. Fel använd kan AI ge oss lösningar som låter övertygande men som saknar grund och i värsta fall skapar kaos istället för nytta. Rätt använd kan AI vara ett effektivt analysstöd som gör våra lösningar bättre och mer välgrundade.

Det finns många sorters AI. I det här blogginlägget fokuserar vi på stora språkmodeller (LLM Large Language Models).

Vanliga nybörjarmisstag bland AI-användare

  • Att tro att AI ”förstår” som vi människor gör. AI:n är en prediktiv textmaskin. Den gissar vilket ord som mest sannolikt kommer härnäst baserat på all data den har läst. Den skapar svar genom att räkna på sannolikheter.
  • Att lägga in känslig information i publika AI-tjänster. Kolla alltid hur AI-policyn ser ut där du arbetar, se till att följa den.
  • Att tro för mycket på vad AI:n säger. AI kan låta övertygande, men den har inget ansvar för vad den skriver. Du måste själv avgöra om du ska använda det den producerar.

AI som stöd, bakgrund

För tre-fyra år sedan var AI  för de flesta något abstrakt och teoretiskt som forskare höll på med. Ytterst få hade någon praktiskt erfarenhet av AI. Filmer som The Matrix , Alien, The Terminator och 2001 A Space Odyssey hade format mångas uppfattning om vad AI var. En minst sagt dyster och skrämmande bild.

Idag har AI blivit vardag. Uppskattningsvis ställdes drygt 3,6 miljarder frågor, per dag, till de fyra största språkmotorerna i Augusti 2025. ”Att prompta” har blivit ett vardagsuttryck, på samma sätt som ”att messa”. Det har inte gått att få fram några jämförbara siffror för Microsoft Co-Pilot, därför är den inte med i diagrammet. Men poängen bör framgå ändå.

bild som visar fördelning av antal promptar mellan olika ai-modeller
Källor: TechCrunch, The Verge, Views4You, DemandSage, The Times of India, Bloomberg.

Ser man till antalet användare så är det uppskattningsvis över 1,2 miljarder månatligt aktiva användare (MAU) i augusti 2025, en ökning med över en miljard på två år.

bild som beskriver antal aianvändare
Uppskattade siffror. Officiella siffror finns bara för ChatGPT, övriga är mer osäkra, baserat på artiklar i TechCrunch och SQ Magazine. Meta finns inte med i sammanställningen då den modellen inte lanserades förrän i början av 2025. Co-Pilot finns inte heller med då jämförbara data saknas.

AI (LLM) i verksamhetsutveckling

Tänk på AI som en väldigt snabb och vältalig assistent som har läst allt, men förstår inget. Den kan leverera mycket text snabbt, men kräver handledning och bra instruktioner (prompts) för att vara användbar.

Tänk på att…

  • AI är bra som stöd, du behöver fortfarande ta ansvar för analysen
  • Kvaliteten på frågorna (”promptarna”) är avgörande för kvaliteten på svaren
  • Resultatet blir bäst när man använder AI tillsammans med de som är kunniga i ämnet

Prova gärna promptarna nedan i din favorit-AI och se vad du får för svar!

Sju bra sätt att använda AI

  • Formulera om problem

    Anta att problemformuleringen är ”Vi har höga kostnader i vår kundtjänst”. Att prompta ” Formulera om följande problem på fem olika sätt: Som symptom, som orsak, som konsekvens, ur kundperspektiv och ur ledningsperspektiv. Problem: Vi har höga kostnader i vår kundtjänst” kommer att ge olika synvinklar på problemet som kan fördjupa probleminsikten.

  • Leta efter orsaker

    Anta att problemet är formulerat som ”Vi har långa ledtider i vår ärendehantering”. Prova att prompta: ”Lista fem möjliga orsaker till problemet: ”Vi har långa ledtider i vår kundhantering”. Dela upp i symptom och bakomliggande orsaker”

  • Vad tas för givet

    Anta att ursprungliga formuleringen är att vi har höga kostnader i kundtjänsten. Prova prompten: ” Vilka underliggande antaganden finns i följande problembeskrivning: ”Vi har höga kostnader i vår kundtjänst”?

  • Föreslå orsaker och drivkrafter bakom problem

    Anta problemformuleringen: ”Patienter får vänta länge på läkarbesök”. Prova att prompta ” Lista möjliga orsaker och drivkrafter bakom problemet ”Patienter får vänta länge på läkarbesök”. Dela upp i interna och externa drivkrafter.

  • Se fler orsaker och möjliga vägar till lösning

    Anta problemformuleringen: ”Många elever når inte kunskapsmålen i skolan”. Prova att prompta: ” Beskriv problemet ”Många elever når inte kunskapsmålen i skolan” ur tre olika perspektiv: elev, lärare, skolledning” Följdprompta med ”Beskriv samma situation som om det vore en möjlighet”

  • Be om en prompt

    Anta att du med en grupp ska beskriva en process för handläggning av bygglov och komma på sätt att korta handläggningstiden. Du kan börja som vanligt med att be gruppen beskriva processen från ax till limpa. Men har du med AI som en extra medlem i arbetsgruppen så kan du tillsammans med gruppen skriva en prompt i den här stilen: ”Vi ska kartlägga hur handläggningsprocessen ser ut för bygglov i en kommun och hitta sätt att korta ledtiden från inkommen ansökan till kommunicerat beslut. Hjälp oss med en bra prompt”. (Prova gärna detta i din favorit-AI och använd sedan promptförslaget du får och se vad AI:n svarar.)

  • Följa upp, sätta mål

    Antag att verksamheten står inför en större förändring och du funderar på hur man ska följa upp förändringen. Du kan till exempel be AI:n om förslag på fem relevanta KPI:er, med mått, mätteknik och mätfrekvens samt förslag på målvärden kvartalsvis över en tvåårspersiod. Det som kommer fram behöver naturligtvis diskuteras och förankras, men det kan göra att arbetet kommer fram fortare till ett resultat.

Utbildning i AI med fokus på verksamhetsutveckling

För dig som vill lära dig mer om hur man kan använda AI i verksamhetsutveckling, t.ex hur man kan använda AI-agenter, finns kursen ” Accelererad förändring med AI”. Kursen är på två dagar och packad med praktiska övningar, exempel och fördjupande diskussioner.

Från prompt till kvalitetssäkring

1

Generella tips

  • Prova gärna promptarna i exemplen ovan, använd prompten på något exempel från din egen verksamhet
  • Ju bättre du kan beskriva sammanhanget och förutsättningarna i prompten, desto bättre blir svaret
  • Skriv hellre flera följdpromptar än att ha för många frågor i samma prompt
  • Be AI att sammanfatta diskussionen när ni kommit fram till något via promptarna
  • Om du vill ha svaret strukturerat på något speciellt sätt, till exempel i tabellform, som punktlista eller något annat – skriv det i prompten.
2

Gör så här när du promptar

  • Formulera frågan (”prompten”)
  • Analysera svaret.
  • Formulera motfrågor eller följdfrågor
  • Be om referenser när den presenterar fakta, data, åsikter etc.
3

Kvalitetssäkra och testa såhär:

  • Var alltid skeptisk till det AI svarar. Kontrollera fakta, ställ motfrågor
  • Olika AI ger olika svar. Om du får och har möjlighet, prova gärna att ställa samma fråga i olika AI och jämför svaren
  • Be AI kritiskt granska sitt eget svar

Testa Astrakans AI - tränar på vår egen data

Christer Nellborn

Christer Nellborn

Christer ansvarar för Astrakans utbildningar i verksamhetsutveckling.