Vi befinner oss just nu i den stökiga övergångsperioden mellan ”AI är fusk och hallucinationer och får inte användas för viktiga saker” och ”varför har du lagt två veckor på det här när du kunde ha löst det på ett par timmar med hjälp av AI:n?”
För oss som arbetar med verksamhetsutveckling kan det här vara en utmaning. Det vi arbetar med är viktigt på riktigt, det påverkar verksamheters framgång och människors arbete och vardag. Fel använd kan AI ge oss lösningar som låter övertygande men som saknar grund och i värsta fall skapar kaos istället för nytta. Rätt använd kan AI vara ett effektivt analysstöd som gör våra lösningar bättre och mer välgrundade.
Det finns många sorters AI. I det här blogginlägget fokuserar vi på stora språkmodeller (LLM Large Language Models).
Vanliga nybörjarmisstag bland AI-användare
- Att tro att AI ”förstår” som vi människor gör. AI:n är en prediktiv textmaskin. Den gissar vilket ord som mest sannolikt kommer härnäst baserat på all data den har läst. Den skapar svar genom att räkna på sannolikheter.
- Att lägga in känslig information i publika AI-tjänster. Kolla alltid hur AI-policyn ser ut där du arbetar, se till att följa den.
- Att tro för mycket på vad AI:n säger. AI kan låta övertygande, men den har inget ansvar för vad den skriver. Du måste själv avgöra om du ska använda det den producerar.
AI som stöd, bakgrund
För tre-fyra år sedan var AI för de flesta något abstrakt och teoretiskt som forskare höll på med. Ytterst få hade någon praktiskt erfarenhet av AI. Filmer som The Matrix , Alien, The Terminator och 2001 A Space Odyssey hade format mångas uppfattning om vad AI var. En minst sagt dyster och skrämmande bild.
Idag har AI blivit vardag. Uppskattningsvis ställdes drygt 3,6 miljarder frågor, per dag, till de fyra största språkmotorerna i Augusti 2025. ”Att prompta” har blivit ett vardagsuttryck, på samma sätt som ”att messa”. Det har inte gått att få fram några jämförbara siffror för Microsoft Co-Pilot, därför är den inte med i diagrammet. Men poängen bör framgå ändå.

Ser man till antalet användare så är det uppskattningsvis över 1,2 miljarder månatligt aktiva användare (MAU) i augusti 2025, en ökning med över en miljard på två år.

AI (LLM) i verksamhetsutveckling
Tänk på AI som en väldigt snabb och vältalig assistent som har läst allt, men förstår inget. Den kan leverera mycket text snabbt, men kräver handledning och bra instruktioner (prompts) för att vara användbar.
Tänk på att…
- AI är bra som stöd, du behöver fortfarande ta ansvar för analysen
- Kvaliteten på frågorna (”promptarna”) är avgörande för kvaliteten på svaren
- Resultatet blir bäst när man använder AI tillsammans med de som är kunniga i ämnet
Prova gärna promptarna nedan i din favorit-AI och se vad du får för svar!
Sju bra sätt att använda AI
-
•
Formulera om problem
Anta att problemformuleringen är ”Vi har höga kostnader i vår kundtjänst”. Att prompta ” Formulera om följande problem på fem olika sätt: Som symptom, som orsak, som konsekvens, ur kundperspektiv och ur ledningsperspektiv. Problem: Vi har höga kostnader i vår kundtjänst” kommer att ge olika synvinklar på problemet som kan fördjupa probleminsikten.
-
•
Leta efter orsaker
Anta att problemet är formulerat som ”Vi har långa ledtider i vår ärendehantering”. Prova att prompta: ”Lista fem möjliga orsaker till problemet: ”Vi har långa ledtider i vår kundhantering”. Dela upp i symptom och bakomliggande orsaker”
-
•
Vad tas för givet
Anta att ursprungliga formuleringen är att vi har höga kostnader i kundtjänsten. Prova prompten: ” Vilka underliggande antaganden finns i följande problembeskrivning: ”Vi har höga kostnader i vår kundtjänst”?
-
•
Föreslå orsaker och drivkrafter bakom problem
Anta problemformuleringen: ”Patienter får vänta länge på läkarbesök”. Prova att prompta ” Lista möjliga orsaker och drivkrafter bakom problemet ”Patienter får vänta länge på läkarbesök”. Dela upp i interna och externa drivkrafter.
-
•
Se fler orsaker och möjliga vägar till lösning
Anta problemformuleringen: ”Många elever når inte kunskapsmålen i skolan”. Prova att prompta: ” Beskriv problemet ”Många elever når inte kunskapsmålen i skolan” ur tre olika perspektiv: elev, lärare, skolledning” Följdprompta med ”Beskriv samma situation som om det vore en möjlighet”
-
•
Be om en prompt
Anta att du med en grupp ska beskriva en process för handläggning av bygglov och komma på sätt att korta handläggningstiden. Du kan börja som vanligt med att be gruppen beskriva processen från ax till limpa. Men har du med AI som en extra medlem i arbetsgruppen så kan du tillsammans med gruppen skriva en prompt i den här stilen: ”Vi ska kartlägga hur handläggningsprocessen ser ut för bygglov i en kommun och hitta sätt att korta ledtiden från inkommen ansökan till kommunicerat beslut. Hjälp oss med en bra prompt”. (Prova gärna detta i din favorit-AI och använd sedan promptförslaget du får och se vad AI:n svarar.)
-
•
Följa upp, sätta mål
Antag att verksamheten står inför en större förändring och du funderar på hur man ska följa upp förändringen. Du kan till exempel be AI:n om förslag på fem relevanta KPI:er, med mått, mätteknik och mätfrekvens samt förslag på målvärden kvartalsvis över en tvåårspersiod. Det som kommer fram behöver naturligtvis diskuteras och förankras, men det kan göra att arbetet kommer fram fortare till ett resultat.
Utbildning i AI med fokus på verksamhetsutveckling
För dig som vill lära dig mer om hur man kan använda AI i verksamhetsutveckling, t.ex hur man kan använda AI-agenter, finns kursen ” Accelererad förändring med AI”. Kursen är på två dagar och packad med praktiska övningar, exempel och fördjupande diskussioner.