Mötestips

Här hittar du ett värdefullt mötestips du kan använda dig av redan idag. Tipset gäller främst svenska chefer som i snitt bränner en månad med arbetstid varje år på ineffektiva möten (Källa: Svenska Möten) – men kan användas av vem som helst. Här hittar du en inspirationsvideo, mallar och tips för att avboka möten. Dessutom kan du räkna på vad din organisation sparar per avbokat möte!

Känner du igen dig?

Någon är försenad, det är lite oklart vad ni ska göra, någon berättar en anekdot, ni pratar om olika saker, någon pustar, en annan fnyser och en tredje stirrar tomt ut i det ineffektiva mötets avgrund.

Medan det finns resepolicys och kontroll av inköp är usla möten ett slöseri med tid och god energi som får löpa amok i de flesta organisationer. Så för att slippa stress och tidsnöd – rensa kalendern!

Lösningen: Kom igång och avboka möten redan idag!

Enkla tips för att identifiera och slippa ineffektiva möten

Enkel mötesregel

Avboka mötet om det saknar:

  • Syfte – varför är vi här?
  • Mål – Vad ska vi åstadkomma?
  • Arbetsgång – Hur ska vi nå dit?
  • Roller – Vad ska var och en tillföra?
  • Regler – Hur samarbetar vi och vad måste vi förhålla oss till?

Källa formeln SMARR: Facilitatorhuset, Maria Eliasson/Pia Villför Larsson som håller Astrakans utbildning i mötesledning.

Mötestips: Artig avbokningsmall

Hej *NAMN*;

*ARTIGHETSFRAS: Hoppas du haft en bra vecka* Jag har ganska mycket att göra just nu och behöver få loss all tid jag kan. Kan inte vara med på *MÖTET*. Säg till om du behöver någon information eller om det finns en anledning till att jag absolut måste närvara. I så fall kan vi titta på en tid längre fram. Hoppas det här inte skapar bekymmer.

Vänliga hälsningar

*NAMN*

Hur mycket sparar ni per avbokat möte?

Gör en mer exakt uträkning

0 kr

Beräknat enligt EUs definition av medelstort bolag: 250 anställda, omsättning 460 000 000. För kalkyl för din verksamhet - fyll i er omsättning och antal anställda.

Aaron Haglund

Aaron Haglund

Aaron är Astrakant, OBM-fan och bloggar om ledarskap.