Affärsmannaskap för specialister

  • Kursid A3401
  • Antal dagar 2 dagar
  • Kursavgift Denna kurs ges för närvarande endast företagsinternt. Kontakta oss gärna för offert.

Affärsmannaskap för specialister som inte har en uttalad säljroll – men som ska bidra till affärsutveckling och som säljstöd i möten. Är du på jakt efter mer renodlat sälj hittar du vårt utbud av säljutbildning här.

Efter kursen Affärsmannaskap...

  • Har du en tydligare bild av hur affären hänger ihop i ett kunskapsföretag
  • Förstår du vad konsultrollen innebär när det gäller ansvar för affären och byggandet av relationer
  • Kan du bidra till problemlösning och relationsbyggande hos kund

Ladda hem

vår guide för bättre möten

  • Bocka för de dokument du vill ladda ner
                • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

                Affärsmannaskap – Konsultens ansvar för affärer och relationer

                Få yrken är så mångfasetterade som konsultens. I kunduppdrag möter du olika företagskulturer, människor och frågeställningar. Det är spännande, omväxlande och dynamiskt. På samma gång är konsultrollen utmanande och krävande.

                Som konsult ska du genomföra uppdrag hos kunden på ett professionellt sätt, baserat på din kompetens. Du ska vara självständig, samtidigt som du ska vara lagspelare. Du ska vara en god lyssnare och samtidigt ha förmågan att kommunicera tydligt. Som konsult har du också en roll som anställd i kunskapsföretaget. Där har du ett ansvar för att bidra till affären, den gemensamma kompetensförsörjningen samt relationerna till kollegorna.

                Vem riktar sig kursen till?

                Denna kurs vänder sig till dig som är konsult, vill träna och utveckla konsultens arbetssätt och lära dig mer om villkoren för att lyckas i rollen. Genom att utbyta erfarenheter och i diskussioner med andra konsulter ökar du ditt medvetande om konsultrollen och dess verktyg. Du kommer att öka insikten om dina förmågor och hur dessa kan förbättras.

                Är du ute efter en mer renodlad utbildning när det gäller att göra affärer så hittar du det inom området säljutbildning.

                Innehåll

                • Kunskap som strategisk resurs

                  Vad är en konsult och hur designar vi ett erbjudande?

                • Kunskapsföretaget

                  Vi tittar på det typiska kunskapsföretaget. Vad är karaktäristiskt?
                  Hur ser affären och organisationen ut? Hur formas företagskulturen och vilken betydelse har den?
                  Intellektuellt kapital
                  Hur tar man vara på och utvecklar det intellektuella kapitalet? Går det att mäta?

                • Konsultens arbete

                  Vad ingår i uppdraget för att det ska genomföras framgångsrikt?
                  Vad kräver konsultrollen utöver arbete i uppdrag?

                • Lagarbete

                  Vilka olika lag spelar konsulten i – inom det egna företaget och hos kunden?
                  Vilka roller består ett lag av och vilken roll brukar vi ta?

                • Konsultegenskaper

                  Vilka egenskaper har en konsult. Hur utvecklas dessa?

                • Ansvar och etik

                  Inför vem har konsulten ansvar och hur långt sträcker sig detta?
                  Vilka etiska regler och principer finns?

                Frågor? Få svar av sakkunnig

                • Ange meddelande +
                • This field is for validation purposes and should be left unchanged.