Att sälja i butik – hur gör man för att lyckas?

Hur gör man för att öka försäljningen i butik? Och vilka skillnader finns egentligen mellan fältsälj och butikssälj? Björn Salomonsson, säljcoach, föreläsare och lärare på Astrakan i säljteknik menar att visst finns det skillnader. Även om det är mer som förenar än som skiljer försäljningssätten åt. ”Skillnaden på att vara butikssäljare och ”vanlig” säljare är att kunden kommer till dig när du arbetar i butik. Det finns redan ett intresse för det du säljer. Nu är det upp till dig att ta vara på tillfället”. Att sälja i butik är inte en självklarhet för alla men det finns en hel del knep att ta till för att bli duktig butikssäljare.

Expert på att öka butiksförsäljning Björn Salomonsson
Björn Salomonsson lärare på Astrakans säljutbildningar. Som bla. har etablerat säljorganisationer inom retail i norden åt flera av världens största varumärken

Fyra säljknep för ökad försäljning i butik

  • Se kunden så fort hen kommer in i butiken, eller restaurangen, eller hotellet, för den delen. Även om du är upptagen med en annan kund eller ett telefonsamtal, titta alltid upp och nicka inkännande, visa att kunden är sedd.
  • Nästa steg är att ”scanna” kunden, här kommer den psykologiska biten in. Hur fungerar kunden? Är det en kund som vill ha assistans hela tiden eller som vill kolla själv och som säger till när hen vill ha hjälp? Tänk på att en kund kan ha olika behov vid olika tillfällen, första gången i butiken vill kunden kolla själv, nästa gång vill hen ha full uppmärksamhet. Eller tvärtom.
    Detta går att öva upp, så att du efter ett tag kan använda ”tre-sekunders-regeln”. Det vill säga att om du iakttar kunden i tre sekunder så ska du ganska bra kunna scanna av vilken typ av kund det är och hur hen vill bli bemött.
  • Tänk också på att kunderna har olika kunskap om produkterna som du säljer. Känn av var varje kunds kunskapsnivå ligger så att du kan anpassa samtalet.
  • Ett annat moment som är viktigt är att om kunden frågar var en viss vara finns, så peka inte, utan följ med och visa. Detta ger kunden en känsla av god service och kostar dig bara några sekunder extra. Det är samma sak om du arbetar på hotell eller restaurang och kunden frågar efter toaletten eller baren, följ med och visa om möjligheten finns.

”I all typ av försäljning är det egentligen samma sak. Se kunden, hör kunden och uppvakta kunden. Då kommer affärerna”, avslutar Björn.

Christina Varenius, författare till marknad vs. sälj och talare på säljdagen