
Fyra säljknep för ökad försäljning i butik
- Se kunden så fort hen kommer in i butiken, eller restaurangen, eller hotellet, för den delen. Även om du är upptagen med en annan kund eller ett telefonsamtal, titta alltid upp och nicka inkännande, visa att kunden är sedd.
- Nästa steg är att ”scanna” kunden, här kommer den psykologiska biten in. Hur fungerar kunden? Är det en kund som vill ha assistans hela tiden eller som vill kolla själv och som säger till när hen vill ha hjälp? Tänk på att en kund kan ha olika behov vid olika tillfällen, första gången i butiken vill kunden kolla själv, nästa gång vill hen ha full uppmärksamhet. Eller tvärtom.
Detta går att öva upp, så att du efter ett tag kan använda ”tre-sekunders-regeln”. Det vill säga att om du iakttar kunden i tre sekunder så ska du ganska bra kunna scanna av vilken typ av kund det är och hur hen vill bli bemött.
- Tänk också på att kunderna har olika kunskap om produkterna som du säljer. Känn av var varje kunds kunskapsnivå ligger så att du kan anpassa samtalet.
- Ett annat moment som är viktigt är att om kunden frågar var en viss vara finns, så peka inte, utan följ med och visa. Detta ger kunden en känsla av god service och kostar dig bara några sekunder extra. Det är samma sak om du arbetar på hotell eller restaurang och kunden frågar efter toaletten eller baren, följ med och visa om möjligheten finns.
”I all typ av försäljning är det egentligen samma sak. Se kunden, hör kunden och uppvakta kunden. Då kommer affärerna”, avslutar Björn.
