Smartare Intressenthantering – För Lyckade Initiativ

Intressentanalysen är en god följeslagare inom många områden: förändringsledning, HR, försäljning, verksamhetsutveckling, marknadsföring, onboarding, chefskap och inte minst projektledning. Men hur går vi vidare rent praktiskt med själva intressenthanteringen? Camilla Åkesson, en av Sveriges mest meriterade projektledare, delar med sig av tips och smarta arbetssätt.

  • Kursid A1007
  • Kursavgift Kostnadsfritt
  • Omfattning 90 minuter

Börja i rätt ände

Var börjat man egentligen? Oavsett om vi leder en ny grupp, ska dra igång ett projekt eller ska ta ut riktningen för verksamheten så behöver vi skapa samsyn. Intressentanalysen ger oss ett ingångsvärde som gör det lättare att både planera och genomföra vårt arbete oavsett om det handlar om att arbeta bättre som ledningsgrupp eller att leda ett stort förändringsinitiativ med samhällspåverkan. Inom medicinen brukar man alltid vara skeptisk till så kallade ”cure all” preparat som ska göra dig stark, lång, frisk, glad och allmänt fantastisk. På samma sätt kan man inte management se upp med verktyg som ska användas till precis allt men intressentanalysen är undantaget som bekräftar regeln. Ett simpelt verktyg som vem som helst kan använda och som gör skillnad på direkten.

Intressentanalysen ger oss svar på viktiga frågor som: För vem skapar vi nytta? Vilka är mina viktigaste intressenter i rollen som chef? Vilka personer behöver vi få med oss för att kunna driva förändringen? Intressentanalysen gör att vi kan sätta rätt förväntningar hos personal, kunder eller medborgare. Den gör också att vi kan titta på initiativ utifrån olika perspektiv och fundera på informationsbehov, dialog och motivation. Det absolut största värdet skapar vi sedan i själva intressenthanteringen när vi praktiskt genomför åtgärder och skapar samverkan kring våra mål.

Tänk ett steg till

Arbetet med intressenter ger oss förutsättningar för behovsinsamling, kommunikation och förankring och första steget är att faktiskt lägga ner tid på intressentanalysen. Det finns olika anledningar till att man hoppar över den, antingen att man inte ser värdet av den eller tänker att ”vi har alltid samma.” Om man faktiskt gör den behöver man se till att tänka ett steg till, att inte klumpa ihop ”kunder” eller ”medarbetare” som blir väldigt generellt och oanvändbart. Om vi istället bryter ner i grupper som säljare, utvecklare eller chaufförer så kan vi bedöma hur de påverkas, vilka som påverkas mer än andra och vilka som vi behöver lägga extra fokus på i förhållande till vårt initiativ.

Camilla Åkesson

Camilla Åkesson

Certifierad Projektledare IPMA A

 Intressentanalysen är en utmärkt startpunkt i många situationer:

  • Har du fått en ny chefsroll?

    Se till att ta reda på vilka som påverkar och påverkas av det team du leder.

  • Ska ni genomföra en stor förändring?

    Intressentanalysen ger en bra grund för en rad planer: kommunikationsplan, motivationsplan och kompetensplan. På så vis kan ni gå vidare med själva intressenthantering och se till att intressenterna får de färdigheter som krävs. Att vi med hjälp av motivationsplanen stöttar önskade beteenden och att vi i vår kommunikation ser till att skapa trygghet och fyller informationsbehov.

  •  I starten av ett nytt projekt?

    Intressentanalysen gör det tydligt vilka som behöver bidra till projektet och som kan dra nytta av projektets leverans.

  • Jobbar du med krav?

    Intressentanalysen hjälper dig hitta de individer som kan bidra med input.

Jämför din verksamhet med andra

Hur ser intressenthanteringen ut rent praktiskt? Ja, det beror så klart på sammanhanget. Under det här passet får du möjlighet att lyssna på en av Sveriges främsta experter inom projektledning, Camilla Åkesson, som delar med sig av tips och erfarenheter gällande intressenthantering. Det ger dig möjligheten att jämföra hur ni arbetar i er verksamhet med ”best practice” och uppslag till förbättringar i era projekt, förändringar eller ledarskap. Vi reder ut om man behöver hantera intressenter olika beroende på om vi bedriver ett traditionellt, agilt eller hybrid-projekt?

Startpunkten för projekt- och förändringsmetodik

Med kännedom om våra intressenter kan vi planera för lyckade förändringar utifrån kommunikations-, kompetens- och rentav motivationsbehov. Förändringar står och faller med att de som påverkas och påverkar förändringen ställer sig bakom den. Intressentanalysen ger oss det ingångsvärde vi behöver för att kunna skapa samsyn både inom projekt- och förändringsledning.

Upplägg - bra att veta

  • Eventet genomförs i Zoom
  • Föreläsning varvas med diskussioner och nätverkande, för att det ska bli ett bra utbyte får du gärna se till att sitta i en miljö där det är lätt att delta med både ljud och bild.

Alternativ intressentanalys - intressentmodellering

Miniföreläsning med Kelly Odell