Agil Kravhantering

Kurs i agil kravhantering för dig som vill kunna hantera stora mängder krav och utveckla system med fokus på kundvärde.

  • Kursid A3307
  • Antal dagar 2 dagar
  • Kursavgift 13 450 kr (exkl moms)

Efter utbildningen Agil Kravhantering…

  • förstår du innebörden av att arbeta Agilt med kravhantering
  • behärskar du kravställning med user stories
  • Kan du strukturera, prioritera och planera user stories.

Agil Kravhantering

Minska ledtider och slöseri genom att ställa krav som underlättar kommunikation och prioriteringar.
– Vi lär ut ett arbetssätt som ser till att rätt personer samarbetar med varandra, lägger fokus på rätt uppgifter och får arbetet utfört i tid.

På utbildningen Agil Kravhantering lär du dig använda user stories som tydliggör värdet för olika användargrupper istället för att fokusera på funktioner i system. Så att du kan fånga behov på rätt detaljninvå och skapa ett underlag för prioritering och planering.

Utbildningen är casebaserad för att vi ska lära ut ett metodiskt arbetssätt.

Ladda hem - Från behov till krav

  • Bocka för de dokument du vill ladda ner
                • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

                Agilt kravhantering och dokumentation

                Det finns en myt om att Agil Kravhantering inte innebär någon dokumentation. Tvärtom är dokumentation av tydliga krav av yttersta vikt. Men istället för att drunkna i överdriven dokumentation som är tidskrävande att ta fram, för omfattande för att ta till sig och genom sin otymplighet skapar osäkerhet och förvirring håller vi oss till den dokumentation som krävs för att få rätt arbete utfört.
                – Med enkla och tydliga krav kan vi kommunicera effektivt och prioritera rätt under utvecklingens gång.

                Vem riktar sig kursen till?

                Gemensamt för de som går utbildningen är att de vill bygga system som ger verkligt värde och verklig nytta. Bland deltagarnas yrkestitlar hittar vi bland annat; produktägare, projektledare, utvecklare, testare, UX-person och usabilityexperter.

                Mer inom krav

                För att få en översikt över alla våra kurser inom Kravhantering och/eller Agilt.

                Kursinnehåll

                • Introduktion till agil kravhantering

                  Kravspecifikationsfällan och kvalitet i informationssystem
                  Källor till krav: processmodell, målmodell, begreppsmodell, intressentmodell, befintliga system, GUI

                • Agila metoder och Scrum

                  Centrala begrepp; Agila manifestet, User Story, Backlog, Task, Sprint
                  Det agila teamet; Produktägare, Scrum master / Agile master, Utvecklare och testare
                  Fallgropar med agil utveckling

                • Användarroller och User Stories

                  Identifiera och beskriva användarroller
                  Personas
                  Syften med en User Story
                  Vad kännetecknar en bra User Story, INVEST
                  Epos

                • Story Mapping

                  Bakgrund och syfte
                  Ordna User Stories över tid med hjälp av aktiviteter
                  Beskriv beroenden mellan User Stories
                  Prioritera User Stories
                  Fördela User Stories till releaser

                • Mer om User Stories

                  Funktionella krav och kvalitetskrav (icke-funktionella krav)
                  Principer för att dela upp en User Story i flera
                  Sprintbackloggen
                  Agila testmatrisen
                  Acceptanskriterier
                  Vad en User Story är och inte är
                  Olika typer av krav
                  Beskriva kvalitetsattribut med User Stories
                  User Storis som påverka arkitekturen
                  Kvalitéer/Icke-funktionella krav och backloggen

                Frågor? Få svar av sakkunnig

                • Ange meddelande +
                • This field is for validation purposes and should be left unchanged.