Säljledning

Säljledaren håller säljorganisationen i ständig utveckling. För att det är mer än affärerna som behöver växa: säljarna behöver få utveckling i sin roll och möjlighet att bidra till mer än ekonomisk vinst. Alltför många säljorganisationer fastnar i kvantitativa mål där säljchefens uppgift reduceras till att leverera siffror till ledning. Då är det svårt att behålla topptalanger, bryta ny mark och öka affärerna långsiktigt.
– Duktiga säljledare skapar lönsamhet på sikt.

Säljledning – ditt uppdrag

  • Leda säljorganisationen med en vision som bygger gemenskap i jaken på bättre affärer
  • Använda olika typer av mål beroende på syfte: vända och bygga trender, beteendemål för nya arbetssätt eller utökade mål för att motivera högpresterare
  • Leda och träna den moderna säljaren: antalet beslutsfattare kopplade till affärer ökar och som säljare behöver vi stötta kundens förändring – då behövs verktyg för affärsutveckling och förändringsarbete snarare än säljteknik.
  • Hålla affärsmodellen levande – vad bygger er affär på, hur är den kopplad till kunden och hur ska vi utveckla säljarna utifrån det?

 

Ladda hem dokument

Mål och styrning på mänskliga villkor

  • Bocka för de dokument du vill ladda ner
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält är dolt när formuläret visas
                • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

                Vi hjälper säljledare med:

                • Målstyrning och säljmotivation

                  • Grunden i all management: Att vända negativa trender och skapa positiva
                  • Olika typer av mål och användningsområden
                  • Mål som incitament till beteendeförändring – målstyrning/konsekvensstyrning

                   

                • Den vägledande visionen

                  • Vad är en bra vision?
                  • Att använda visionen för att höja motivation, skapa samverkan och skapa långsiktighet
                • Affärsmodeller och "den goda affären"

                  • Verktyg och modeller för att stötta förändring hos kund

                   

                Visionen – ert gemensamma mål

                Sälj är ett prestationsyrke och att göra affärer är en motivationsfaktor i sig. Men den riktiga styrkan i ett säljteam kommer fram när vi inte är konkurrenter utan medtävlande som hjälper varandra till nya personbästa. För att nå dit behöver vi som säljledare etablera en vision.

                Visionen är säljteamets gemensamma målbild. Utifrån visionen kan ni bryta ned målet i aktiviteter och tydliggöra hur ni kan hjälpa varandra att nå dit. Vill ni upp en nivå och jobba mot ledningsgrupper på storföretag? Vill ni få företaget att växa såpass att det behövs nya lokaler? Vill ni sälja en helt ny typ av tjänst?
                – Kännetecknen för en bra vision är att den ger vägledning om hur ni ska arbeta och att det märks när ni nått dit – så att ni kan fira.

                Sälj- och Målstyrning för olika ändamål

                Som säljledare är det lätt att se potentialen hos säljarna och smälla upp höga mål – men det finns risker med detta. Säljarna har inte fått vänja sig vid tanken på samma sätt och är gapet för stort mellan målen och det som de upplever som realistiskt finns risken att de inte ens försöker, produktiviteten kan rentav sjunka.

                Hemligheten bakom lyckad målstyrning är att skapa positiva trender, att ta ett utvecklingssteg varje månad snarare än att spänna sig inför ett jättekliv och mål som ligger framåt årsslutet – alldeles för långt bort för att vara konkreta.

                Säljledning för bra affärer – äktenskap istället för one night stand

                Ett vanligt misstag när vi tränar våra säljare är att fastna i förförelseteknik och usp:ar. Bra affärer handlar snarare om att ingå äktenskap än att förföra. För att göra bra affärer behöver vi ha förståelse för vår egen affärsmodell såväl som kundens. Säljrollen är en specialistroll för att skapa förändring hos andra organisationer, då behöver vi arbeta på ett sådant sätt att vi får med oss alla beslutsfattare och borgar för att effekten blir den önskade – ett lyckligt äktenskap snarare än ett one night stand.