Att leda med beteendefokus (OBM)

Pratar ni mycket om effektivitet, spelregler eller tar beslut utan att det händer något? Då kan OBM vara till nytta för att komma igång och göra. Det är det vi gör, våra beteenden, som skapar resultat.

  • Kursid A1004
  • Antal dagar 2 timmar och 15 minuter
  • Kursavgift Kontakta oss för offert vid genomförande hos er

Föreläsare – Leda med beteendefokus (OBM)

Välkommen till vår temadag om OBM och hur du kan använda dig av det i arbetet med att utveckla team och företagskulturen.

Mikal Björkström är leg. psykolog med inriktning mot arbetslivets psykologi. Under temadagen talar han om hur du kan använda OBM för att utveckla ert samarbete och förstärka teambeteenden.

  • Vad är ett team? När behöver vi team och när behöver vi dem inte…
  • Teambaserat/Individbaserat ledarskap – vad är skillnaden?
  • Vilka beteenden vill vi förstärka för ett välfungerande teamarbete.

Maria Karlsson är beteendeekonom, med en master i ekonomi samt psykologi, arbetar i ABB:s europeiska team för ledarskaps- och organisationsutveckling och har tidigare varit verksam som ledarskap- och organisationskonsult hos Previa Företagshälsa samt ekonomichef inom Securitas.

  • att förändra företagskulturen
  • verksamhetsstyrning genom beteenden – varför gör vi som vi gör
  • att översätta egenskaper och värdeord till beteenden

 

Kunskap om beteendeförändring avgörande

För den som vill skapa resultat i sin organisation är kunskapen om effektiv beteendeförändring avgörande. Oavsett om det handlar om implementering av nya metoder, införandet av ett nytt IT system eller helt enkelt att tillsammans med medarbetarna driva den dagliga verksamheten – det är människors aktiva handlingar som gör effekten.

Allt för få känner till och behärskar de grundläggande principerna för våra beteenden, varför gör vi det vi gör? När vi lär oss detta – vi gör det som förstärks via beteendets konsekvenser  – så kan vi bli klart mycket mer effektiva i smått och stort. Det fina i kråksången är att dessa beteendeds lagar är universella och gäller alla och i alla sammanhang, så det är en investering med stor spridningseffekt. Oavsett om du vill lyckas som projektledare, förändringsledare eller med att genomföra små förbättringar i ditt team så har du nytta av OBM.

Mikal Björkström

Mikal Björkström

Organisationspsykolog med specialistutbildning i OBM

Vad är OBM?

OBM, Organizational Behavior Management, är ett verktyg för att tillämpa beteendeanalys och inlärningspsykologi i samband med organisationsutveckling. OBM handlar om vad som styr våra beteenden och vad vi kan göra för att påverka dem. OBM är ett utmärkt komplement för att få andra modeller att fungera i praktiken och lyckas med förändringar i verksamheten.

Ladda hem ledarskapsguide

Verksamhetsstyrning på mänskliga villkor

  • Bocka för de dokument du vill ladda ner
                • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

                Vad ekonomin kan lära av psykologin

                Vi har kommit långt i vår utveckling, våra basala behov är sedan länge tillfredsställda. I väst har vi mat, vatten, tak över huvudet, en social trygghet och oftast ingår vi i någon form av gemenskap. Idag är det självförverkligande och utveckling vi är ute efter, att låta våra värderingar få påverka hur vi lever. Men belöningssystem på många företag är fortfarande anpassade efter den ekonomiska teorin som antar att människan är rationell och inte på det vi idag vet om mänskligt beteende.

                Vi måste lyfta blicken och bli bättre på att se människan. Att förstå vad som får olika individer att prestera” säger Maria Karlsson, beteendeekonom och programansvarig för Verksamhetsutvecklande Ledarskap.

                Vi kan lära oss mycket om vad som motiverar våra medarbetare nu när vi till exempel har många generationer med olika erfarenheter av samhällsutvecklingen på arbetsmarknaden. De yngre medarbetarna för ofta fram nya saker som motivationsfaktorer, ibland på en annan nivå än vad tidigare generationer kunnat göra. De äldre har säkert haft samma grundläggande motivation, men att arbetsmarknaden förändrats så att de yngre nu kan föra fram andra önskemål som tidigare ansetts orimliga. Egentligen är det alltså samma mänskliga behov, men med en annan möjlighet att få gehör för dem.

                Det innebär att vi måste arbeta med ledarskapet ute i verksamheterna, att skapa organisationer där cheferna hinner se och lära känna sina medarbetare. Men också få medarbetarna att lära känna sig själva. Genom ett verksamhetsutvecklande ledarskap som är både lärande och coachande skapas möjligheter att kunna utveckla och belöna individer utifrån deras unika förutsättningar och då i förlängningen hela verksamheter.

                Maria Karlsson

                Maria Karlsson

                Beteendeekonom