Ledardagen OBM, effektivitet och motivation i praktiken

  • Kursid A9900
  • Antal dagar 2.5 timmar
  • Kursavgift Våra öppna seminarier är kostnadsfria

Pass 1: Varför blir inte det vi beslutat gjort? – OBM

Vi pratar om effektiviseringar, men händer det egentligen så mycket? OBM (organizational behavior management) beskrivs ofta som den saknade pusselbiten i ledarskapet, verktyget som hjälper oss att gå från ord till handling genom att analysera problem och förstå vilka beteenden vi behöver styra och belöna för att lösa dem. Genom att fokusera på det vi faktiskt ska göra istället för att förvirra oss i floskler som kvalitet, respekt och effektivitet kan vi få saker att hända.
– Det är det vi gör är som ger strategier liv.

Under ledardagen går vi igenom vad OBM är med exempel från ett riktigt case. Vi tar också upp kritiska moment för att lyckas med förbättringar utifrån ett beteendeperspektiv. För att du som ledare ska kunna ta ut riktningen, skapa förutsättningar, genomföra och följa upp förbättringar.

Föreläsare

Erik Matton är regionchef på Helsa Vårdutveckling, organisationskonsult, författare och legitimerad psykolog med KBT-inriktning.

Erik Matton har en bakgrund från specialistpsykiatrin och har undervisat på både Stockholms och Uppsala Universitet. Erik får ofta beteendevetenskapliga expertuppdrag i media kring psykologisk behandling och stigande sjuktal i samhället. Erik har gästat SVT, TV4 och Sveriges radio vid många tillfällen och blivit intervjuad i våra största tidningar.

OBM är en vetenskapligt grundad metod som bygger på KBT – tillämpat på organisationsnivå. På Astrakan håller han utbildningen OBM – Organisationsutveckling genom beteendeförändring, inom området ledarskapsutbildning.

Erik Matton

Erik Matton

Pass 2: Vad krävs för att vi ska vara benägna till förändring?

Varför är personalen inte motiverad? Hur blir vi egentligen effektiva?
Allt detta är vanliga frågor som Kelly Odell möter sitt arbete med ledningsgrupper och som utbildare i förändringsledning. Frågor som kretsar kring luddiga begrepp som öppnar upp för underliga tolkningar. Under en timme reder Kelly ut dessa begrepp och tar upp hur vi kan skapa förutsättningar som får människor att vilja vara delaktiga i förbättringsarbete.
– Att leda personalstyrkan till en gemensam jakt på mål

Föreläsare

Kelly Odell utbildade sig till präst i USA och sedan som ekonom i Sverige. 1984 kom han till Sverige för kärleks skull och gjorde en imponerande karriär. Eller vad sägs om chef för: Telia Mobile, Sverigechef för Whirlpool Corporation och försäljningsdirektör på Volvo Personbilar, för att nämna några. Kelly är författare till boken Mänskligt Ledarskap som precis släppts internationellt (The Human Way) och ansvarar för Astrakans ledarskapsutbildningar i förändring.

Kelly Odell

Kelly Odell