Att leda en ny grupp
Som ledare för en ny grupp är det lätt att stressa igång arbetet. Att direkt inleda jakten på era mål. Men när det gäller...
En ledare ställs inför en mångfald uppgifter. Hur får jag en grupp att arbeta effektivt? Hur delegerar jag? Hur förbereder jag möten så de verkligen leder till resultat? På vår blogg om ledarskap kan du finna inspiration och fritt nedladdningsbart material som anknyter till kursområdet Ledarskapsutbildning.
Vi delar med oss av våra kunskaper inom en mängd områden här på vår blogg. Du kan där bland annat läsa mer om Att leda en ny grupp eller hur man lyckas med att Delegera arbete smartare. Hur ett möte ska bli värt den tid det tar, berättar vi under rubrik Kreativa möten. Några lockas av att läsa om uselt ledarskap. I så fall rekommenderar vi en titt på Transaktionellt ledarskap.
Vi hoppas att du här ska hitta verktyg, inspiration och utvecklingsmöjligheter.
Input för bättre output – klicka och upptäck något nytt
Ledarskap är själva handlingen och förmågan att leda en grupp.
Under ett gott ledarskap växer medarbetare. Som ledare vågar man vara en förebild. Man vet vilka värden verksamheten bygger på och på vilket sätt dessa värderingar omsätts i handling. Man man räds inte heller att betona dem. Många studier har gjorts kring ledarskapsmodellen Transformativt Ledarskap. Att lära dig mer om den modellen är en bra start för dig som vill veta mer om vad det innebär att vara en duktig ledare.
Som ledare för en ny grupp är det lätt att stressa igång arbetet. Att direkt inleda jakten på era mål. Men när det gäller...
I effektiva team har vi en klar bild av teamets mål kombinerat med en vilja att lägga egenintressen åt sidan för ett bättre gemensamt...
Delegering är ett grundläggande men viktigt verktyg för ledare som vill höja organisationens prestationsförmåga. Så hur gör vi för att delegera arbete smart och...
Kreativa möten hjälper oss att se ovanliga samband och hitta nya lösningar. I vår kunskapsbaserade ekonomi är kreativitet en produktivitetsfaktor, användbar och direkt nödvändig...
Vad är det som avgör om möten är effektiva? Hur behöver vi förbereda oss och vad ska vi göra åt trista möten som förpestar...
”Hur ska en bra chef vara?” är en standardfråga på arbetsintervjun. Ett taktiskt svar brukar vara att beskriva en chef som man haft och...
Transaktionellt ledarskap bygger på att tydliggöra vad som ska göras och hur det belönas. Att sätta mål och ställa krav men också hitta det...
En av fördelarna med mitt jobb är kontakten med alla spännande människor från helt olika typer av verksamheter. De ber mig ofta om råd...
KBT (Kognitiv beteendeterapi) är den terapiform som gått mest framåt de senaste 10 åren och som av många anses ge bäst resultat för individer...
Det pratas om värderingar; företagets värderingar är viktiga för utvecklingen av verksamheten. Det är viktigt med en gemensam värdegrund. Kärnvärden. Mission. Värdepolicy. Värdeord. Att...