Lean i praktiken

Utbildning för dig som vill tillämpa LEAN i din verksamhet.

  • Kursid A1606
  • Antal dagar 3 dagar
  • Kursavgift Denna kurs ges för närvarande endast företagsinternt. Kontakta oss för offert.

Efter kursen Lean i praktiken…

  • kan du säkerställa att dina förändringar blir till hållbara förbättringar med hjälp av Lean och andra välbeprövade metoder.
  • kan du skapa och bibehålla engagemang för ökad konkurrenskraft
  • förstår du hur personalkultur och Lean-principer samspelar för att åstadkomma förbättring.
  • är du väl bekant med arbetssätt, framgångsfaktorer och fallgropar när det gäller att implementera Lean.
  • vet du hur du mäter och säkerställer att utpekade strategiska mål uppnås och kopplas till förbättringsarbetet.
  • har du verktyg för att minska ledtider och kostnader samtidigt som du ökar kundkvalité.
  • kan du utvärdera mognaden i ditt eget företag som input till att sätta verksamhetsmål och strategisk planering.

Lean ger en tydlig riktning och mening

Leankursen riktar sig till dig som vill utmana inarbetade men ineffektiva arbetssätt. Du vill väcka verksamheter ur sin sövande lunk genom resultatorientering, effektivisering och ett kontinuerligt förbättringsarbete.
– Efter kursen ska du kunna bidra till en välmående verksamhet där människor befinner sig i utveckling och upplever att arbetet har en tydlig riktning och mening.

Situationsanpassa arbetsättet för din verksamhet

Omvärld, kundkrav och konkurrenssituation är i ständig  förändring och ställer krav på ständiga förbättringar. Vi lär dig hur du kan situationsanpassa och välja en kombination av olika metoder och tekniker för att skapa en organisation i världsklass.

Praktisk kurs i Lean

Vår kurs i LEAN har fokus på tillämpning – att få LEAN att fungera i en tjänsteproducerande verksamhet (som du kan läsa mer om här). Till vår hjälp tar vi ett antal angreppssätt för att sammanhängande analysera och beskriva värdeskapandet i olika verksamheter. Genom praktiska övningar tränar vi på att arbeta med ständiga förbättringar för att åstadkomma ett hållbart resultat som enkelt kan förvaltas.

Vill du läsa mer om våra utbildningar hittar du hela utbudet inom verksamhetsutveckling här.

Frågor? Få svar av sakkunnig

  • Ange meddelande +
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kursinnehåll

  • Organisation & Processer

    Verksamhetsstyrning, Principer och värderingar, Ledarskap
    Förvaltning och Styrning av processer

  • Processmål & Verksamhetsmål

    KPI´er och övergripande målstyrning

  • Att jobba med mognadsmodeller

    Automatiserade processer
    BPMS (Business Process Management Suite)

  • Processimplementation

    Implementation av ständiga förbättringar
    Kundförståelse och slöseri
    Värdekedjeanalys, Processmätning
    Medarbetet drivet visuellt förbättringsarbete
    Astrakans ramverk för dokumentation av processer
    Kommunikation, Visuella Lean tavlor
    Framgångsfaktorer / Fallgropar

  • Lean, metoder och principer

    DMAIC strukturen, Lean och Six Sigma
    Kund och kundkrav
    Insamling och verifiering – VOC & QFD
    Problem & Orsaksanalys
    Slöserier, 5S, Processkontroll
    Pull &Push, Jidoka, Poka – Yoke
    Kanban, Kaizen