Lean i praktiken
Utbildning för dig som vill tillämpa LEAN i din verksamhet.
- Kursid A1606
- Antal dagar 3 dagar
- Kursavgift Denna kurs ges för närvarande endast företagsinternt. Kontakta oss för offert.
Efter kursen Lean i praktiken…
-
•kan du säkerställa att dina förändringar blir till hållbara förbättringar med hjälp av Lean och andra välbeprövade metoder.
-
•kan du skapa och bibehålla engagemang för ökad konkurrenskraft
-
•förstår du hur personalkultur och Lean-principer samspelar för att åstadkomma förbättring.
-
•är du väl bekant med arbetssätt, framgångsfaktorer och fallgropar när det gäller att implementera Lean.
-
•vet du hur du mäter och säkerställer att utpekade strategiska mål uppnås och kopplas till förbättringsarbetet.
-
•har du verktyg för att minska ledtider och kostnader samtidigt som du ökar kundkvalité.
-
•kan du utvärdera mognaden i ditt eget företag som input till att sätta verksamhetsmål och strategisk planering.
Lean ger en tydlig riktning och mening
Leankursen riktar sig till dig som vill utmana inarbetade men ineffektiva arbetssätt. Du vill väcka verksamheter ur sin sövande lunk genom resultatorientering, effektivisering och ett kontinuerligt förbättringsarbete.
– Efter kursen ska du kunna bidra till en välmående verksamhet där människor befinner sig i utveckling och upplever att arbetet har en tydlig riktning och mening.
Situationsanpassa arbetsättet för din verksamhet
Omvärld, kundkrav och konkurrenssituation är i ständig förändring och ställer krav på ständiga förbättringar. Vi lär dig hur du kan situationsanpassa och välja en kombination av olika metoder och tekniker för att skapa en organisation i världsklass.
Praktisk kurs i Lean
Vår kurs i LEAN har fokus på tillämpning – att få LEAN att fungera i en tjänsteproducerande verksamhet (som du kan läsa mer om här). Till vår hjälp tar vi ett antal angreppssätt för att sammanhängande analysera och beskriva värdeskapandet i olika verksamheter. Genom praktiska övningar tränar vi på att arbeta med ständiga förbättringar för att åstadkomma ett hållbart resultat som enkelt kan förvaltas.
Vill du läsa mer om våra utbildningar hittar du hela utbudet inom verksamhetsutveckling här.
Kursinnehåll
-
•
Organisation & Processer
Verksamhetsstyrning, Principer och värderingar, Ledarskap
Förvaltning och Styrning av processer -
•
Processmål & Verksamhetsmål
KPI´er och övergripande målstyrning
-
•
Att jobba med mognadsmodeller
Automatiserade processer
BPMS (Business Process Management Suite) -
•
Processimplementation
Implementation av ständiga förbättringar
Kundförståelse och slöseri
Värdekedjeanalys, Processmätning
Medarbetet drivet visuellt förbättringsarbete
Astrakans ramverk för dokumentation av processer
Kommunikation, Visuella Lean tavlor
Framgångsfaktorer / Fallgropar -
•
Lean, metoder och principer
DMAIC strukturen, Lean och Six Sigma
Kund och kundkrav
Insamling och verifiering – VOC & QFD
Problem & Orsaksanalys
Slöserier, 5S, Processkontroll
Pull &Push, Jidoka, Poka – Yoke
Kanban, Kaizen