Kommunicera och leda i kris Workshop - Starkt ledarskap i kris

Att leda i kris kräver både tålamod och handlingskraft. Tiden är en faktor för att skapa trygghet men vi behöver stötta aktivt för att hjälpa människor och verksamheten att bearbeta, samla kraft och börja växa igen. Den här workshopen hjälper dig förstå krisens mekanismer, ger dig verktyg för att kommunicera och hjälpa människor att hitta den energi som krävs för att kunna gå vidare.

  • Kursid A2667
  • Kursavgift 29 950:- (exkl moms)
  • Omfattning 1 dag

Att våga leda även när krisen kommer

En workshop som ger er kompetensen ni önskade att ni inte skulle behöva – men som är ovärderlig när den väl behövs. Vad händer, och hur gör vi när kriser eller svåra tider inträffar? En sak är klar, det handlar inte bara om vanligt ”vardagsledarskap.”

Kriser i verksamheter kan uppstå av flera olika anledningar. Det kan handla om stora omvärldshändelser som ekonomiska kriser, krig eller en pandemi.  Det kan också vara resultatet av ekonomiskt obestånd, misslyckade satsningar, minskad efterfrågan och sjukdom eller dödsfall hos nyckelpersoner och ledare. Oavsett vad som har orsakat krisen för verksamheten sätter en kris igång snabba händelseförlopp som kräver beslutsamhet och handlingskraft. Samtidigt kan en kris leda till handlingsförlamning, aggressiva reaktioner, vilsenhet och även depression för många människor.

Tålamod och trygghetsskapande

Fight-Flight-Freeze är kroppens automatiska skyddssystem. Extremt funktionellt för att undvika föremål som kommer farande – eller kanske fryser vi i steget när vi ser en björn och väntar, stilla, till dess att den passerat. Systemet är mindre funktionellt när det aktiveras i andra sammanhang. Socialt obekväma situationer eller förändring och osäkerhet på jobbet.
– Som ledare behöver vi då ha tålamod och först skapa trygghet och för att sedan visa vägen framåt.

Vi kan inte frysa oss igenom en ekonomisk kris. Fajta coronavirus med nävarna eller springa ifrån klimatförändring. Därför behöver vi tänka till hur vi skapar trygghet genom vår kommunikation. Att undanröja hot för att öka känslan av kontroll, säkerhet och egenmakt.
– Att apati eller pumpande adrenalin omvandlas till framåtanda, gemenskap och att det är tydligt att var och en har möjligheten att bidra även i en svår situation.

Hot vs. möjlighet

Med kris kommer också förändringsbehovet. Förändringar drivna av stress är effektiva under en kort tidsperiod men långvarig kris, stress och nedskärningar leder ofta till att verksamheten hamnar på efterkälken. För att ta marknadsandelar eller lösa samhällsproblem krävs kreativitet och ett mindset som vi inte har tillgång till när vi arbetar under hård presss.

Kommunikation och krishantering utifrån retorik och beteendevetenskaplig forskning

Workshopen har fokus på vad vi gör när krisen är ett faktum och hur vi tar oss vidare. Vi arbetar med case för att träna på kommunikation, ledarskap och motivation men också på det som vi behöver göra för planera, styra och följa upp i kris.

Under workshopen går vi igenom

  • Ledarskapet och ledarens roll i kris

    • På vilket sätt skiljer sig ledarskapet under kris från vardagsledarskapet?
  • Krispsykologi

    • Vad händer med oss människor vid en kris?
    • Hur kan ledaren hantera den egna oron och rädslan och samtidigt hjälpa andra?
    • Hur behåller man  ”fötterna på jorden” när allt vänds upp och ner?
  • Kriskommunikation

    • Att kommunicera i kris
    • Vem behöver veta vad, när och hur mycket?
    • Att leverera tuffa budskap. Vad säger man när man inte vet? Vad säger man när man inte ser någon ljusning?
  • Motivation och engagemang, i kris och osäkerhet

    • Hur vänder man flykt- och aggressiva beteenden till gynnsammare beteenden?
    • Hur skapar man konstruktivt engagemang utifrån panik och vilsenhet?

Ladda hem

Astrakans Förändringsguide

  • Bocka för de dokument du vill ladda ner
                • Hidden
                • Hidden
                • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

                Frågor och svar

                • Vad ingår i priset?+

                  I priset ingår workshopledning och enklare material. Faktisk kostnad för eventuell resa/logi tillkommer.

                  Om ni vill genomföra eventet i Astrakans lokaler inklusive förtäring så tillkommer en kostnad från 19 900:-

                • Kan vi anpassa upplägget?+

                  Upplägget är framtaget för att ge er en metodisk guidning när det gäller kommunikation och ledarskap i kris.

                  Om ni önskar ett annat upplägg kan vi ta fram det enligt offert.

                • Vilket material ingår?+

                  Vi ger er underlag från övningar och ett enklare material i pdf-format.

                Leda i kris

                I kris pendlar vi mellan olika stadier, en emotionell berg och dalbana där ledaren hela tiden behöver göra stora anpassningar. Människor i chock har svårt att ta till sig information, därtill kan vi behöva älta för att ta oss vidare känslomässigt och börja gå mot nya lösningar.

                Som ledare krävs det i första hand tålamod och tydlighet. Att vara en trygg hamn i storm och visa på hoppfullhet. För att vända krisen är det dock viktigt att när stunden är kommen ge människor en tydlig väg framåt. Att visa att det finns planer utifrån olika scenarion och hjälpa människor återta kontrollen över sin situation.
                – Att lyfta människor ur krisens mörka dalar till ett tillstånd av handlingskraft.

                Exempel Kriskurvan Johan Cullberg Krisreaktioner

                Miniföreläsning om beteendeförändring - varför går vi emot våra egna intressen

                Utbildningsledare Kelly Odell