Att våga leda även när krisen kommer
En workshop som ger er kompetensen ni önskade att ni inte skulle behöva – men som är ovärderlig när den väl behövs. Vad händer, och hur gör vi när kriser eller svåra tider inträffar? En sak är klar, det handlar inte bara om vanligt ”vardagsledarskap.”
Kriser i verksamheter kan uppstå av flera olika anledningar. Det kan handla om stora omvärldshändelser som ekonomiska kriser, krig eller en pandemi. Det kan också vara resultatet av ekonomiskt obestånd, misslyckade satsningar, minskad efterfrågan och sjukdom eller dödsfall hos nyckelpersoner och ledare. Oavsett vad som har orsakat krisen för verksamheten sätter en kris igång snabba händelseförlopp som kräver beslutsamhet och handlingskraft. Samtidigt kan en kris leda till handlingsförlamning, aggressiva reaktioner, vilsenhet och även depression för många människor.
Tålamod och trygghetsskapande
Fight-Flight-Freeze är kroppens automatiska skyddssystem. Extremt funktionellt för att undvika föremål som kommer farande – eller kanske fryser vi i steget när vi ser en björn och väntar, stilla, till dess att den passerat. Systemet är mindre funktionellt när det aktiveras i andra sammanhang. Socialt obekväma situationer eller förändring och osäkerhet på jobbet.
– Som ledare behöver vi då ha tålamod och först skapa trygghet och för att sedan visa vägen framåt.
Vi kan inte frysa oss igenom en ekonomisk kris. Fajta coronavirus med nävarna eller springa ifrån klimatförändring. Därför behöver vi tänka till hur vi skapar trygghet genom vår kommunikation. Att undanröja hot för att öka känslan av kontroll, säkerhet och egenmakt.
– Att apati eller pumpande adrenalin omvandlas till framåtanda, gemenskap och att det är tydligt att var och en har möjligheten att bidra även i en svår situation.
Hot vs. möjlighet
Med kris kommer också förändringsbehovet. Förändringar drivna av stress är effektiva under en kort tidsperiod men långvarig kris, stress och nedskärningar leder ofta till att verksamheten hamnar på efterkälken. För att ta marknadsandelar eller lösa samhällsproblem krävs kreativitet och ett mindset som vi inte har tillgång till när vi arbetar under hård presss.
Kommunikation och krishantering utifrån retorik och beteendevetenskaplig forskning
Workshopen har fokus på vad vi gör när krisen är ett faktum och hur vi tar oss vidare. Vi arbetar med case för att träna på kommunikation, ledarskap och motivation men också på det som vi behöver göra för planera, styra och följa upp i kris.