Nytt program: Diplomerad Produktägare
Produktutveckling och -visioner bortom mjukvara
Agil Kravhantering
Kurs i agil kravhantering för dig som vill kunna hantera stora mängder krav och utveckla system med fokus på kundvärde.
- Kursid A3307
- Kursavgift 14 900 kr (exkl moms)
- Omfattning 2 dagar
Efter utbildningen Agil Kravhantering…
-
•förstår du innebörden av att arbeta Agilt med kravhantering
-
•behärskar du kravställning med user stories
-
•Kan du strukturera, prioritera och planera user stories.
Agil Kravhantering
Minska ledtider och slöseri genom att ställa krav som underlättar kommunikation och prioriteringar.
– Vi lär ut ett arbetssätt som ser till att rätt personer samarbetar med varandra, lägger fokus på rätt uppgifter och får arbetet utfört i tid.
På utbildningen Agil Kravhantering lär du dig använda user stories som tydliggör värdet för olika användargrupper istället för att fokusera på funktioner i system. Så att du kan fånga behov på rätt detaljninvå och skapa ett underlag för prioritering och planering.
Utbildningen är casebaserad för att vi ska lära ut ett metodiskt arbetssätt.
Ladda hem - Från behov till krav
Agilt kravhantering och dokumentation
Det finns en myt om att Agil Kravhantering inte innebär någon dokumentation. Tvärtom är dokumentation av tydliga krav av yttersta vikt. Men istället för att drunkna i överdriven dokumentation som är tidskrävande att ta fram, för omfattande för att ta till sig och genom sin otymplighet skapar osäkerhet och förvirring håller vi oss till den dokumentation som krävs för att få rätt arbete utfört.
– Med enkla och tydliga krav kan vi kommunicera effektivt och prioritera rätt under utvecklingens gång.
Vem riktar sig kursen till?
Gemensamt för de som går utbildningen är att de vill bygga system som ger verkligt värde och verklig nytta. Bland deltagarnas yrkestitlar hittar vi bland annat; produktägare, projektledare, utvecklare, testare, UX-person och usabilityexperter.
Mer inom krav
För att få en översikt över alla våra kurser inom Kravhantering och/eller Agilt.
Kursinnehåll
-
•
Introduktion till agil kravhantering
Kravspecifikationsfällan och kvalitet i informationssystem
Källor till krav: processmodell, målmodell, begreppsmodell, intressentmodell, befintliga system, GUI -
•
Agila metoder och Scrum
Centrala begrepp; Agila manifestet, User Story, Backlog, Task, Sprint
Det agila teamet; Produktägare, Scrum master / Agile master, Utvecklare och testare
Fallgropar med agil utveckling -
•
Användarroller och User Stories
Identifiera och beskriva användarroller
Personas
Syften med en User Story
Vad kännetecknar en bra User Story, INVEST
Epos -
•
Story Mapping
Bakgrund och syfte
Ordna User Stories över tid med hjälp av aktiviteter
Beskriv beroenden mellan User Stories
Prioritera User Stories
Fördela User Stories till releaser -
•
Mer om User Stories
Funktionella krav och kvalitetskrav (icke-funktionella krav)
Principer för att dela upp en User Story i flera
Sprintbackloggen
Agila testmatrisen
Acceptanskriterier
Vad en User Story är och inte är
Olika typer av krav
Beskriva kvalitetsattribut med User Stories
User Storis som påverka arkitekturen
Kvalitéer/Icke-funktionella krav och backloggen