Ifrågasatt som ledare

Ibland säger vi något som vi ångrar. Kanske känner vi oss ifrågasatta eller orättvist behandlade och brusar upp likt en svensk förbundskapten? Tyvärr går det inte att ta tillbaka det som redan sagts, men vi kan minska risken att det händer igen.

Att kontrollera sina känslor

Vad får oss att tappa kontrollen över våra känslor?  När råkar vi göra en ”Janne Andersson”? Ofta när den sociala smärtan för stor. Vi känner oss ifrågasatta, osäkra, utsatta, ensamma eller orättvist behandlade. Då är det lätt att det brister. Kanske kommer det tårar? Eller så kan vi reagera med ilska. För mycket ilska.

Förbundskapten Janne Andersson är en känd ”humörmänniska.” Återkommande utbrott ledde till att han med viss regelbundenhet blev utvisad som tränare i Norrköping. En typisk syn var Janne, högröd i ansiktet, kämpades mot en grind som skiljde läktaren från spelarbåset och planen. Den grinden tålde många smällar.

Mindre lyckat blir det när ilskan riktas mot människor. Inom idrotten kanske man har en något högre tolerans för dessa ”humörmänniskor” men utbrott och hot är typiska kännetecken för ett destruktivt ledarskap.

Efter gårdagens landskamp fick Janne Andersson en fråga om en spelares begränsade speltid.  En ganska oskyldig fråga men för Janne brast det och han både förminskade och hotade Bojan Djordjic under sitt raseriutbrott. Först genom att höja rösten och gå till verbalt angrepp för att sedan under ett antal obekväma sekunder försöka stirra Bojan till döds. Ska en ledare bete sig så? Nej.

Sedan behöver man inte vara en dålig människa eller ledare för att man får utbrott. Även om vi människor gärna vill dela i antingen eller så kan man faktiskt både vara bra och dålig. Däremot kan vi se till att faktiskt jobba med de dåliga sidorna och ta ansvar för vårt eget humör.

Så här säger lugna-ner-sig experten

Marianne Scheja är expert inom affektreglering och konflikthantering, såhär säger hon om att hantera sin egen ilska när man känner sig ifrågasatt:
– Är du väldigt upprörd, ta en kort paus t.ex. ursäkta, jag kommer strax tillbaka. Jag behöver bara snyta mig eller hämta ett glas vatten. Fundera på om du faktiskt är ifrågasatt eller om du kan ha feltolkat det hela. När du lugnat dig, blir du mer konstruktiv i samtalet.

Men om man befinner sig i direktsändning och redan har hunnit säga något riktigt dumt, kanske rentav så dumt att det skulle kunna vara kränkande?

– Be om ursäkt så fort som möjligt. Ställ öppna frågor om hur det blev för den andre och vad den behöver för att börja om samtalet. Förklara sedan hur du tänkte/tolkade det som hände – hur det kom sig att du blev arg och förklara vad du behöver för att prata vidare/lösa situationen. Be om ursäkt igen och försök flytta fokus till möjligheter och lösningar.

Tre tips när du känner dig ifrågasatt

  • 1

    Ta ett djupt andetag

    Flytta fokus tillbaka till personen som ifrågasatt och ta reda på mer.

  • 2

     Använd öppna frågor som inte provocerar

    Öppna frågor börjar på Vad….? eller När…? eller Hur…?
    Ställ öppna frågor som t.ex.
    – Hur tänker du att vi bäst ska nå resultat ?
    – Vad tänker du mer om……(ämnet)?

  • 3

    Om det visar sig att ditt arbete/din kompetens verkligen är ifrågasatt

    Ta reda på mer om vad personen önskar för att personen ska bli trygg med dina prestationer – nå ert bästa resultat

Vad kan man göra som kollega?

Som kollega kan du be om en kort paus. Bryta av dålig ton genom att flytta fokus till frågan/lösningar.  Hur tycker ni att vi ska nå resultat? Om detta inte fungerar utan provocerar mera, så kan det vara bra att be att skjuta på mötet/ta kort paus tills alla lugnat sig.

Marianne Scheja

Marianne Scheja

Författare till "Minding: fyra steg till social och mental styrka"

Vad kan jag göra ifall någon gör en Janne Andersson på jobbet?

Bryt situationen så snabbt, neutralt och smidigt som möjligt:

  • flytta fokus till ert/uppdragets behov eller genom att
  • be om en paus eller att ställa öppna frågor; Vad behöver du nu?
  • Tala vänligt i enrum med personen som är upprörd, efter att den har lugnat ner sig.

– Först då en person är lugn, kan vi tala konsekvenser av bemötandet och tydligt och bestämt förklara att det inte är acceptabelt sammanfattar Marianne.

Janne Anderssons utbrott

Exempel på när man inte tar ett djupt andetag

Minding

Mental och social styrka

  • 8 veckors digital träning
  • Helhetsgrepp kring kommunikation
  • Självkännedom, stresshantering & tydliga budskap

Aaron Haglund

Aaron Haglund

Aaron jobbar på Astrakan och skriver om ledarskap.